5 juli 2011

Generation X och Y kan funka ihop.

Jag hoppas att den avverkade helgens väder var en trovärdig föraning om kommande klimat under mina semesterveckor som tar sin början kommande måndag. Söndagens nästan tre timmars solbadande på tomten var sköna men aningen påfrestande, och som tur var hade jag en vattenslang i bekväm närhet. Min tidigare tvekan till trots kommer nog den sista arbetsveckan att flyga fram och även på veckans lediga tmmar finns en hel del på tapeten. Bilbesiktning och besök på Solgården där Husbands har återföreningskonsert är några av veckans planerade aktiviteter. Veckan därpå blir det till att förnya passet. Och början på fyra veckors semester.
*****
I söndags morse larmade dottern om att det var nåt konstigt med frysen. Den var av. Kylen med. Efter en kort kontroll visade det sig att jordfelsbrytaren (tack för den!) löst ut och stängt hela strömförsörjningen i huset. Efter råd från kamrat Jimmy gjorde jag en egen kontroll av säkringarna och lyckades då utesluta alla strömkällor som möjlig anledning till strömlösheten, alla utom en... värmepumpen. Så nu hoppas jag att FKS tar hand om mina ledningsbekymmer.

*****
Figurerna X och Y när det begav sig.
Häromdagen lärde jag mig att det finns något som benämns Generation Y. Mina barn tillhör den generationen, just för att de är födda mellan 1985 - 1993 (dessa tal har därefter justerats). De kallas också "den naiva generationen" och kännetecknas särskilt av att de tidigt i livet haft datorer och mobiltelefoner som naturliga "leksaker" och att det därför har varit bekvämt för dom att använda dessa. Jag läste också att man gjort en arbetsplatsundersökning bland Generation Y där det framkom att man i denna målgrupp är mycket mer medvetna om arbetsmiljön och har större krav på sin arbetsplats och trivsel. Själv tillhör jag Generation X och i den målgruppen är man född 1961 - 1979 (även här har födelsetalen ändrats) och vi anses vara den ironiska generationen.

En gång i tiden läste jag serien "X och Y" med behållning. De två figurerna var varandras motsats och alltid i luven på varandra med olika sinnrika försök att ta livet av varandra. Det finns väl vissa motsättningar och åsikts- och attitydskillnader mellan dagens generationer X och Y, men i min relation med barnen tycker jag snarare att vi lyckats förena vår påstådda naivitet och ironi på ett tillräckligt bra sätt.

*****
Särskrivning eller finns det ny produkt att lägga på mackan?
M miste minister
Den förre arbetsmarknadsministern Sven Otto Littorin (M) hamnade nu åter på pressens löpsedlar. Nu avslöjas att Littorin varit aktiv på sexkontaktsajter och uppträdde då bland annat under pseudonymen Mrfeelgood6. Hans kontakter uppgick till över 70 personer som utgav sig för att vara kvinnor, och av medias avslöjade konversationer att döma var det ett utpräglat sexbegär som drev ex-ministern till nätaktiviteterna. Nu är det ju lätt att slå på den som redan är nedslagen och uträknad, men hur urbota korkat och tvivelaktigt hans beteende än får anses vara, inte minst beroende på hans dåvarande ställning i samhället, så kan jag inte låta bli att tycka synd lite synd om denna vilsna och förmodligen frustrerade man. Hans privatliv verkar ha varit helt uppslukat av detta begär så jag kan ana att han hade bråttom hem efter en dags jobb på departementet för att få koppla upp sig på nätsajterna och chatta med förmodade kvinnor som kunde tillgodose hans begär. Kontentan av det här blev ju bland annat att M miste en minister.

*****
Halmstadsonen (egentligen född i skånska Vittsjö) Fredrik Ljungberg har röstats fram att ingå i fotbollslaget Arsenals genom tiderna bästa startelva. Ljungberg fanns med på hela 44 % av rösterna. Det är bara att gratulera till en hedervärd plats i det anrika Londonlaget och samtidigt inser jag hur välförtjänt det är med tanke på de insatser han gjorde för klubben under de nio år han var där.

*****
Så har då samtliga spanska lånespelare lämnat HBK och åkt hem. Spann(i)en är tömd och nu i tisdags pep även tränaren ut. Kan vi hoppas på en reformation eller ett mirakel...?

*****
På en svensk arbetsplats finns den här skylten. Skriftspråket lämnar kanske en del mer att önska, men budskapet är ju tydligt. Nästa generation medarbetare kanske flexar mot...rum.

*****

Om man tittar riktigt noga på den här bilens registreringsskylt ser man att bilen fick ett passande ord på registreringsskylten...

Inga kommentarer: