11 juli 2011

Ska jag starta om i felsäkert läge?

Jag hade farhågor om att den sista arbetsveckan innan semestern skulle krypa fram lika sakta som Morgan på Gekås, men istället blev det en vecka som gick undan. Nu är det semester som gäller. Den sista arbetsdagen innebar också avsked från min chef som jag jobbat ihop med sedan april 2000. Vi har haft många timmars samtal, luncher, funderingar och skratt tillsammans, och det kommer att kännas tomt och underligt att vara tillbaka till jobbet utan hans närvaro. Jag kommer dock att hålla kontakten med ex-chefen så gott det går, för även om ålderskillnaden mellan oss är stor har vi alltid trivts ihop.
*****
Så här kan ett skal till en
iPhone se ut. Ett av mina
skal gör det.
Häromkvällen satt jag och bläddrade lite förstrött i min inköpta album från Fotbolls-VM 1970. På omslaget fanns bland annat en puff för att delta i en tävling där man bland annat kunde vinna en "Färg-TV". Det slog mig då att den benämningen inte längre används...av naturliga skäl. Samtidigt tänkte jag att det skulle vara intressant att studera butiksbiträdets min när jag er att få titta på  en färg-tv.

*****
Firar nu fyra veckors semester. Det finns ett talesätt, att en fluga gör ingen sommar. En särskild fluga bestämde sig för att väcka mig kl 06:30 på min första semesterdag. Finns den kvar i mitt sovrum ska jag vagga den till evig vila.

*****
Det står helt utom tvivel. Ägare till bilmodellen Mazda Miata hälsar på varandra. Möjligen är det för att de tror att "kamraten" är medlem i Miata-klubben, men oavsett vilket har jag nu tillräckligt med egen erfarenhet för att kunna fastslå teorin. Den gångna helgen var det två förare som under samma dag hälsade när jag var ute med Miatan, den ena till och med tutade när han körde förbi. Affinity is the word.

*****
I Tylösands dynor satt många som lyssnade på Husbands
gig inne på Solgården. Fr v: Pia, Mats, Peter och Roger.
I år är 25 år sedan Husbands gjorde sina populära gig i Halmstad. Detta uppmärksammade Lasse Lindbom, Janne Bark med flera i onsdags med en jubileumskonsert på Solgården. Själv valde jag att placera mig i dynorna med kamrater för att äta och snållyssna. Frågan är om inte det här sättet att "gå på konsert" i Tylösand är att föredra. Konserten var inte av den kalibern att den blir särskilt minnesvärd, och det är väl så att tiden rusat iväg...även för Husbands.

*****
Ibland brukar jag skoja med biträden i videobutiken. När jag lämnar tillbaka dvd-filmer kan det hända att jag påpekar att jag inte har spolat tillbaka dom. Min dotter skäms för mig, men jag tycker det är kul.

*****
Tog en weekendtrip till Torekov och Båstad i helgen. Bostäderna i gemytliga Torekov lär ha landets högsta kvadratmeterpris och det är lätt att trivas här en kortare stund om vädret är bekvämt. I Torekov blev det middag med räklåda och fisk´n´chips och därefter bar det iväg till Båstad där det just nu är tennisveckor. Den stora anstormningen hade inte börjat på riktigt, men det fanns ändå en hel del sevärt under den aktuella söndagsvistelsen. Tyckte mig se B-kändisen Linda fd Rosing på Pepe´s Bodega där hon satt i ett mindre sällskap. När det gäller kändisspotting fick jag nöja mig med just Linda. Om det nu var hon.

*****
Carisma är ett av banden som uppträder
under The Tall Ship Races.
Nedräkningen till The Tall Ship Races börjar nu så smått och om en månad är det dax för en av Halmstads största events genom tiderna. Av nyfikenhet kollade jag det publicerade programmet och där fanns dotterns band Carisma uppsatt på torsdagens (4/8) utbud. Tycker att de platsar bra där tillsammans med artister som Erik Saade, Swingfly, Timbuktu och September.

*****
Forskningen har påvisat samband med ämnet OMC i solkräm och biverkningar hos råttor.Bland annat får de stackars djuren mindre utvecklade könsorgan. Lite solsveda kan det kanske vara värt om man vill ha rejält i byxan...?

*****
Efter julledigheten är det alltså dags för en längre tids ledighet från jobbet. Det innebär en omställning i gängse rutiner och det blir en hel del tid över som ska fyllas med mening och gärna lust och nöje. För egen del ser jag inget problem med det, jag är ju av naturen lat och välkomnar därför ledigheten. Det finns en hel del  bestyr som ska klaras av och en hel del som ska upplevas, så jag tror att veckorna kommer att gå fort.

Hur förbereder man sig då för en längre tids semester? Ska man då boota om hårddisken, stänga av den helt och starta om? Och ska jag starta om i felsäkert läge?

Inga kommentarer: