17 juli 2011

Min simultankapacitet har satts på hårda prov.

Tänkte inleda veckans bloggkrönika med en passande bild från tennisveckorna i Båstad. Sponsorföretaget Skistar tyckte uppenbarligen att det passade bra att placera pister med snö framför den sommarglödande Laholmsbukten, och det var många som prövade lyckan med både trickskidor och snowboard. Dock inte jag. 

*****
Löparesset Bolt kommer att delta på DN-galan. Självklart är detta en fullträff för arrangörerna och vändkorsen på Stockholms stadion lär snurra som tombolan på första maj. Alltid lika alerta Aftonbladet kunde bara inte låta bli att göra sensation av nyheten genom påståendet, att Bolt fått ett "mångmiljongage" för att ställa upp. I samma artkel noterade AB att han får två miljoner. Ja, inte vet jag hur mycket ett mångmiljonbelopp är, men nog är det väl mer än två miljoner?!

*****
Uppsnappat från en amerikansk stå-upp-artist på teve: - Min ex-fru har fått problem med sina njurar och ska nu genomgå en transplantation. Men jag är inte orolig, för hon har inte stött bort ett enda organ på 25 år.

*****
Då var första semesterveckan avklarad. Den gick fort och var intressant på flera sätt. Bland annat fick jag sätta min simultankapacitet på hårda prov, främst i samband med en maknadsundersökning på telefon som jag deltog i. Hur simultanförmågan gestaltade sig tänker jag inte berätta här, eftersom några av er läsare kan vara av den känsliga sorten. Hallandstrafiken borde dock ersätta mig på något sätt för mitt tillmätesgående sätt vid deras undersökning.

Nytt körkort har fixats (utan durkslag på profilbilden) och virke är inköpt för planerad förbättring av uteplatsen. I veckan kom jag också på att det var dax att hänga om tavlorna i kök och vardagsrum. Förstår egentligen inte varför jag inte haft dom hängda så tidigare, men ibland behöver intrycken sätta sig innan jag agerar. Och det kan ta flera år tydligen.

*****
Det svenska herrlandslaget i ishockey har givit oss idrottsintresserade många härliga stunder, och det är ett lag som många gånger agerat "osvenskt", främst genom förmågan att ta nå triumfer trots svåra lägen. Nu har det svenska damlandslaget i fotboll sällat sig till den skaran, för den prestation de gjorde i VM-bronsmatchen mot Frankirke är ett bevis på att det minsann finns "svensk sisu" också.

VM%202011:%20H%C3%B6jdpunkter%20fr%C3%A5n%20bronsmatchen

*****
Hemelektronikbranschen är visst mer off än on. För somliga i alla fall.

*****
En Wunderbaum i örat kanske...?
Niko Alm från Österrike är något så underligt som pastafarian...nej, inte rastafarian utan pastafarian. Myndigheterna har uppenbarligen godkänt hans tro, för på sin körkortsbild fick han posera med ett durkslag (?!) på huvudet. Nu funderar jag på om jag ska bli mazdafarian och hänga en Wunderbaun i örat på min körkortsbild, eller kanske kastafarian och trä en boll över huvudet.

*****
Slavhandel?
Annons nedan är saxad från Tradera.

Adidas löpartajts
 
Maila gärna om ni har frågor!Ansvarar ej för ev. slav av leveransföretagen!

*****
Herrejisses, det kommer nya avsnitt av teveserien, Dallas?! Bobby, Sue Elen och JR är tillbaka igen, tillbaka på intrigernas Southfork ranch. Texas-staden är känd för att det var där John F Kennedy sköts till döds 1963, man har ett av landets bästa fotbollslag, Dallas Cowboys...och så teveserien, Dallas. Visst såg jag serien när det begav sig, och jag minns särskilt att man hade kommit betydligt längre i serien i Grekland, vilket jag uppäckte i samband med en semester i Loutraki 1982.

*****
Sonen Victor har haft ett intressant jobb i stan. Tillsammans med kollegan Roffe har han jobbat med att sätta klinkers på en öppen  utealtan i centrala Halmstad. Det är ju egentligen inget märkligt med det, om det inte var för det faktum, att jag och kamrater från förr tillringade många timmar av vår lediga tid just i det här huset. Det var nämligen kamrat Torbjörns hem och där var det mestadales föräldrafritt eftersom hans föräldrar bodde utomlands större delen av året.

*****
Aprilskämt i juli?
Är detta ett aprilskämt? Läs och bedöm själv här.

*****
(Tack för bidraget, Katarina A.)












*****
Risk för grus i munnen..?
Tennisen har utvecklats på många sätt sedan Tanner, Connors. McEnroe och Borg. Ja, till och med efter Edberg, Björkman och Sampras. Vid förra helgens besök i Båstad blev det bland annat ett stopp vid en av kvalbanorna där argentinaren Junqueiro (sedermera utslagen av Robin Söderling) och hans mottåndare försökte besegra varandra i bolldueller och även i verbala dueller. För egen del undrar jag hur Bengt Grive hade stått ut med att referera en match med detta evinnerliga stönande...

Inga kommentarer: