25 juli 2011

Med fasa som sista känsla släcktes unga människors tro och hopp.

Mina tankar och sympatier går till Norge,
de drabbade och alla anhöriga.

Än en gång har en (?) vilsen och sjuk människa bestämt sig för att beröva oskyldiga deras liv och orsaka ofattbar förödelse. Men den här gången utfördes en terrorhandling av större omfattning i vår omedelbara närhet när A B Breivik utan förvarning körde sin iskalla dolk av vansinne rätt in i det nordiska hjärtat. Det hjärta som är känt av öppenhet, vänlighet och trygghet. Vi har tyvärr vant oss vid fasansfulla attentat som drabbat oskyldiga, i Pakistan, USA, Indonesien, Bali m m. Attentat som utförts med fasansfulla resultat, men som för oss nordbor, med några få undantag, skett utan att oskyldigas liv gått till spillo. Tyvärr gäller detta inte längre våra norska grannar, vars medborgare och demokrati skakades om på ett grymt sätt i och med helgens massaker i Norge, där så många unga människor med hopp och tro på framtiden miste livet på ett så fasansfullt och meningslöst sätt. Med fasa som sista känsla släcktes dessa unga människors tro och hopp. Och jag undrar hur deras anhöriga orkar ta sig igenom vardagen som alltid följer, inte minst med tanke på hur mycket av mediautbudet som nu varje minut skriker ut nya löpsedlar, historiebeskrivningar och spekulationer. A B Breiviks fega och fasansfulla attentat får nog tyvärr en mycket mer långtgående effekt än vad han själv kalkylerat med när han planerade sitt illdåd. Jag hoppas och tror dock att det norska folket samlar sig kring ett gemensamt ställningstagande mot dessa mörka krafter som trots allt finns i vårt samhälle. Detta enskilda dåd mot det nordiska hjärtat ska aldrig glömmas, men det ska heller inte få förlama oss som ett vänligt och välkomnande folk och inte grumla vår tro på demokrati och öppenhet mot omvärlden.

*****
Ett av mina åtaganden under den andra semestervecka var planerat kompletteringsbygge på altanen. Jag hade nämligen fått för mig att montera ett staket i vinkel, så det vara bara till att handla virke och ta fram verktygslåda och såg. Resultatet av det nu nästan färdiga bygget blev okej.


*****
Några som borde fundera på vad de ska koncentrera sig på är de näringsidkare som tror att det är värdeskapande att företagets egen personal medverkar i tevereklam. Det finns en anledning till att man använder professionella skådespelare i en reklamspot och näringsidkare som inte begripit detta ska seriöst fundera på att anlita ett reklamföretag, eller byta det företag de eventuellt har anlitat för sin marknadskommunikation. Ett bättre undantag är faktiskt Siba där företagets VD Fabian Bengtsson figurerar flitigt i teve just nu. Visserligen är det evinnerligt tjatigt att se dessa reklamspotar, men jag tycker att hans framförande är helt okej. Motsatsen hittar man på ett bilföretag i Halmstad som inte förstått hur tokigt det blir att använda egen personal och ledning i sin reklamspot.


Jag funderar på att testa att köpa
mina matvaror via nättjänst.
*****
Funderar på att testa att handla matvaror via internet. Visst, jag blir väl knappast pionjär när det gäller näthandel, men nu när det finns en etablerad nättjänst för dessa varor är jag sugen på att testa. Fraktkostnaden 89 kr känns aningen hög men om jag tänker på min egen transportkostnad och min tid för handling, så kan den nog anses överkomlig i jämförelse. Däremot tänker jag inte testa tjänsten med s k matkasse. Det krävs ett större hushåll än mitt för att det ska vara intressant och prisvärt.

*****
Jag har (minst) två vänner/bekanta vars respektive hem är helt oemotståndliga när det gäller känsla för design, smakrikhet och förmåga att använda material och detaljer. Det är så oerhört inspirerande att vara i deras hem och jag skulle för egen del kunna spendera mycket pengar för att skapa ett hem i samma anda. Om jag kunde. För samtidigt inser jag att det krävs ett speciellt öga, kunnande och känsla för material som jag sannolikt inte besitter. Men jag gläds uppriktigt å dessa vänners vägnar för att de har hem som i mina ögon är helt fullkomliga.

*****
I söndags kväll var det dax för lite komik mitt i all tragik. Det kändes konstigt att ta sig till Solgården för att bli road av några landets bästa stå-uppare och det tyckte artisterna också, för det påpekades innan showen kom igång att framförandet kunde bli annorlunda med anledning av händelserna i Norge. Mitt betyg  (1-5)till de olika stå-upp-artisterna blir följande:
  • Marika Carlsson, 2
  • Peter Apelgren, 4
  • Johan Rheborg, 4
  • Henrik Schyffert, 4
  • Fredrik Lindström, 3
  • Magnus Bettnér, 3
*****
England har stannat...och går baklänges
I England har ju mycket stannat. Den synnerligen konservativa andan har nu även fått befolkningen att gå baklänges...och det är ju inte så konstigt när de fortfarande kör på fel sida av vägen. Läs mer här.

*****
Efter de inledande veckodagarnas byggarbete blev det räkfrossa på Svea med goda vänner. Det var faktiskt räkfrossepremiär för mig och det var både gott och trevligt. Ett litet minus är att personalen vid nåt tillfälle serverade otinade räkor och det är svårt att acceptera utan kommentar. Räkfrossan lockar flera generationer, det var helt tydligt av gästklientelet att döma. Bara det att man använder epitetet "räkfrossa" kan säkert locka även den som håller särskilt hårt i plånboken. Mitt sällskap drog sedan vidare till en pub där det bland annat blev ett trevligt återseende med en klasskamrat från åk 7-9.

****
Den s k avlyssningsskandalen i England har fått många kända och prominenta huvuden att rulla. Och ännu har världen nog inte sett botten på det som den 168 år gamla brittiska tidningen News of the World (och kanske flera andra medieföretag) sysslat med när det gäller brottslig avlyssning. Hur många fler som kan komma att ifrågasättas eller till och med lagföras kan man bara gissa. 

*****
Och min sista tanke i det här inlägget går åter till de drabbade i Norge. Det går inte att ta in eller förstå omfattningen av den sorg och förtvivlan som åstadkommits på grund av en person som på ett så avskyvärt sätt ristat och bränt in sorgen i de drabbade. Varför skulle dessa unga människor bli offer, varför var det logiskt för mördaren att betrakta dessa unga människor som en etablerad maktfaktor och ideologisk motståndare?

Vill avsluta med att citera en bekant som skrev följande apropå frågan om varför Gud tllåter dessa dåd: Om jag inte tror på Gud i allt det goda jag upplever, varför anklagar jag då Gud för det onda som händer? 

1 kommentar:

Helgi sa...

Hej!

Skulle du vilja skriva om bygget med altanen på ett byggforum för en liten morot?

Hör av dig till mig så berättar jag mer,
helgibyggla@gmail.com

Vänliga hälsningar
Helgi