31 juli 2011

Mauro Scocco, Håkan Juholt...och så jag.

1986-02-28
2001-09-11
2003-09-11
2011-07-22

Det kändes särskilt betydelsefullt att inleda blogginlägget med att påminna om dessa datum då representanter ur mänskligheten tyvärr fick utrymme att agera ut sitt vanvett och omänskliga hat. För de av er som är obekanta med datumen finns förklaring längst ner i inlägget.

*****
Låtskrivaren och musikern Mauro Scocco är född 1962 och är född i jungfruns tecken. Håkan Juholt är född 1962 och även socialdemokraternas partiledare är jungfru. Författaren till TeTe-bloggen är född 1962 och i...just det, jungfruns tecken. Jag gör dock inga ytterligare jämförelser med dessa kreativa och namnkunniga herrar.

*****
Jag vill fortsätta veckans blogginlägg med att dela med mig av ett videoklipp från TV4´s Nyhetsmorgon där Jonas Gardell medverkade med anledning av attentatet och massakern i Oslo. Gardells retorik och hans omedelbart skarpa analys är avundsvärd. Jag är glad att det finns såna som Gardell.

Jonas%20Gardell%20om%20terrord%C3%A5den

*****
Nästsista semesterveckan får betraktas som en vecka med flera sociala aktiviteter, teveinstallation och ett överraskande erbjudande från en bygg- och renoveringssajt. I veckan blev det en tur till Falkenberg för ett besök hos morfar Male och i helgen hann jag med ett besök på gatuteaterfestivalen där dottern Karin arbetade, bland annat som konferencier. För ovan sistnämnda aktivitet ville en företrädare för byggla.se nyligen ge mig en belöning om jag skrev om mina bygginsatser på sajten. Hoppas att min multihändige far ser detta från sin himmel...han lär bli mycket överraskad. Och glad förhoppningsvis.

*****
Journalistisk sexism
Har noterat att när det kommer fram nya kvinnliga idrottstalanger så händer det ofta att manliga journalister benämner tjejen som den aktuella idrottsgrenens "nya omslagsflicka". Det är dock inte ofta jag hör motsvarande om "omslagspojkar" i idrottsvärlden. Det är en gammalmodig och nedvärderande syn som flera manliga idrottsjournalister slänger sig med. Dessutom lyckades en reporter benämna den mörkhyade löperskan Isabella Andersson som "färgrik". Skärp er!

*****
Onsdagskvällens besök i de solvarma sanddynerna i Tylösand ackompanjerades av ett energiladdat gig av Hoffmaestro. Jäklar i västerhavet vad det rockade! Påföljande dubbla pubbesök samma kväll innebar att uppvaknandet morgonen därpå hade ett annat ackompanjemang - baksmälla. Tack och lov fick jag en rejäl lunch hos mina kollegor och paret Eliasson tillsammans med vår avgående chef och därför var jag snart på benen igen. Samma dag blev jag även bjuden på kvällsmat efter att ha bistått med ett teveinköp och medföljande installation. 

HBK förbereder sig för en
säsong i seriesystemets träsk?
*****
Jag har varit HBK:are (Halmstads Bollklubb) sedan den dag då pappa tog mig med till Örjans vall för att se ett derby mellan Halmia och HBK. Pappa var halmian men jag vill minnas att det var HBK som vann matchen och kanske var det nog därför jag blev "kvast", snarare än att vara trotsig mot min pappa. Efter denna den första egna fotbollsupplevelsen väcktes mitt intresse för fotboll och HBK. Jag har därefter upplevt Bollklubben som supporter sedan tidigt 70-tal och under 17 år som reporter och sportansvarig på Sveriges Radio. Därför kan jag med fog påstå att jag följt laget under en stor del av mitt liv. Jag minns t ex upplagan då målvakten hette Tomas Eriksson och när Roland Fransson och Ingvar Andersson hade lekstuga med motståndarna på mittfältet. Så jag har sett mycket.

Men det är få gånger jag sett ett så lamt HBK som just denna säsong. Under de sista fyra åren har jag missat max fyra hemmamatcher, men jag kan inte minnas någon säsong då laget varit så mentalt nedrustat som nu. Inte ens när laget fick respass ur allsvenskan 1987 kan jag minnas att de lade sig så platt för motståndarna. Därför kan jag inte se annat än att HBK inleder säsongen 2012 i Superettan.

*****
Mat-Tina gör kola i teve (barnförbjudet)
Folkkära Tina Nordström har gjort många spännande rätter i svensk och amerikansk teve. Vi har hittat ett klipp som jag inte för säker på om det har sänts. Se klippet och bedöm själv. (Tack för bidraget, Lotta.)



_____________________________________________

1986-02-28 (mordet på Olof Palme)
2001-09-11 (terrorattackerna i USA)
2003-09-11 (mordet på Anna Lindh)
2011-07-22 (attentaten i Oslo och Utöya)

Inga kommentarer: