29 mars 2010

Fasanen glodde dumt in i vårt rum.

Jag tog i veckan initiativ till en inbjudan för nätveket Gåbbaträff. Onsdagens match mellan Arsenal och Barcelona bevittnades i goda vänners lag på en närmast fullsatt halmstadpub och det blev några trevliga timmar tillsammans.
*****
Teve-serien, Svenska Hollywood-fruar, har säkert kommenterats i hundratals bloggar. Så också i den här. När jag såg senaste avsnittet i TV3 slogs jag av tanken att en av Hollywood-tjejerna, Lena Jolton, skulle kunna vara från halmstadtrakten. I alla fall av hennes dialekt att döma. Jag tror att oddsen är ganska höga för att den som lämnade sin hemstad för många år sedan och som bott både i Paris och USA behåller sin ursprungliga dialekt, och DEN dialekten dessutom! Inte särskilt höga. Men Lena ÄR från Halmstad och henns flicknamn är Tjellander. Det här var nytt för mig, men har nu sett att HP hade publicerat en artikel om detta. Så det kanske bara var jag som inte visste. Andra undrar kanske varför jag ens bryr mig.
***** Ett annat teve-program jag lyckats träffa med zappandet är "Håkans bar". Jag tror att du, Håkan, spelar lite teater för oss och visar upp en överdrivet naiv sida av dig. Väl...?
***** Är det skillnad på hot-mail och hotmail?
***** Vi har ett ganska stort interiörprojekt på gång härhemma. Köket ska genomgå en omfattande förvandling. Vi är i gott sällskap för jag får uppfattningen att väldigt många gör köksrenoveringar nuförtiden. Det är bara att kolla olika teveprogram där man får titta in hos "vanligt" folk, för nog f-n har de ett nyligen uppdaterat kök med alla rätta ingredienser. Precis som vanligt finns det ett litet mentalt dragsnöre i mig som håller tillbaka projektstarten. Hade jag bott själv hade jag förmodligen aldrig kommit igång, men dessbättre har jag en sambo som har betydligt bättre driv och därmed har lättare för att komma igång. Be mig inte precisera ett datum för starten bara.
Kamrat Anders börjar väl bli i det närmaste klar med sin kitchen make over och jag lyfter på hatten för det.
***** Jag sympatiserar absolut med anhöriga till den gamla damen som meningslöst blev slagen till döds i Landskrona. Det går inte att komma ifrån att alla exempel på överfall på en åldring är ett fasansfult och fegt illdåd. Jag måste dock ifrågasätta Aftonbladets rapportering av "23-åringen" som häktats misstänkt för "Parkeringsmordet". Men visst, det är en väldigt svår och känslig balansgång att värdera nyhetsvärdet mellan olika våldsangrepp på svenska medborgare. Särskilt försvarslösa åldringar.
Damens höga ålder kan ha betydelse och därmed motivera bevakningen, men varför följer man inte varbergaren Davids dödsfall lika intensivt. Är det p g a hans ringa ålder eller för att det inte finns någon misstänkt? I det senaste måste jag tolka Aftonlbadets intresse för "Parkeringsmordet" som en rovjakt på en möjlig gärningsman.
***** En annan kamrat som är värd att gratulera är Lasse som alldeles nyligen fått ett intressant och utmanande uppdrag. Han lämnar jobbet som generalsekreterare för WWF för att bli naturvårdschef för WWF Internationel med ansvar för den globala naturvårdsverksamheten. Läs mer.
***** Vi firade påskafton i hemmet med mamma och mina två förtjusande barn. Därmed fick vi en välförtjänt och trivsam familjehögtid tillsammans. Daniels flickvän gästade också oss och det är kanske ett tecken på att vår familjestruktur håller på att förändras i takt med att ungdomarna blir äldre.

***** Känsliga läsare varnas. Men lite kul är det ändå. Ser du bollen?

***** I fredags satt jag i godan ro i en ev teve-fåtöljerna. Plötsligt skramlade det till i det stora vardagsrumsfönstret. Trodde det var vår katt som i vanlig ordning förde oväsen för att bli insläppt. Det var dock en mycket präktigt fasanhane som med tydligt färgtecknat ansikte glodde dumt in i rummet. Instinktivt förberedde jag mig på att kliva upp och hämta kameran för att föreviga detta oväntade nära möte med naturen. Rörelsen fick dock fågeln att lämna platsen på fönsterblecket och flyga (nåja...) mot häcken där den spatserade vidare med två långa, brunvita stjärtfjädrar släpandes efter sig.
/T:sson
(Tack Fredric för bilderna i detta blogginlägg)

Inga kommentarer: