20 mars 2010

Jag vill freda den blåfenade tonfisken.

Våren är på väg! Och jag har både lust å rätt att gilla det!

***** En ny arbetsvecka läggs till handlingarna. Den var något stökig och bland annat fick jag erfarenheten att inte alla människor har tillräckligt bra omdöme. Jag slutar nog trots allt aldrig att förvånas.

***** Min SAAB-Spyker ska till bildoktorn på måndag för årlig service. Desutom var datorn hos datordoktorn i veckan och tre vändor dit och 810 kr senare var den virusfri igen. Nu skulle jag behöva klippa mig.

***** Arbetsveckan avslutades med en kulinarisk utmaning. Jag har bara spisat sushi en gång i livet och det var på en herrmiddag i min singellya 2000. Tror att sällskapet och tillhörande trivsel kring matbordet dolde smakupplevelsen vid det tillfället. Sakén gjorde väl sitt också. I fredags hade vi ingen saké.

Under fredagens kvällsvard fick jag på allvar testa denna hypade rätt. Det var inte särdeles gott. Av rätterna var nigiri med räka bäst, maki på crab stick var gräsligt och misosoppan var mer som en fet buljong. Camilla fick maki och nagiri med tonfisk. För min del är jag färdig med sushi för gott. Dessutom gör jag väl världshavens fiskar en liten tjänst, inte minst den blåfenade tonfisken som ju är en viktig och uppskattad ingrediens hos den japanska befolkningen.

***** GRATIS ZOO Områdena kring vårt boende har snabbt skiftat färg i veckan. Den tidigare så dominerande vita färgen har fått lämna plats för den allt mer tilltagande gröna grödan. När jag på söndagsförmiddagen körde Camilla till en av hennes arbetsplatser tog vi en mindre väg genom en gårdsallé. Bilfärden kantades av mängder med kanadagäss, vita gäss, sjöfåglar och kråkor. En rovfågel satt i ett träd och sneglade ner på vår färd genom allén och valde att på sitt mäktiga sätt glidflyga till ett annat träd längre bort. Fortfarande med god översyn över de fåglar som kalasade på den stora buffén som erbjöds. En bit längre bort avtecknade sig sex rådjur mot den blågrå himmeln. Det var som att köra rätt in på ett zoo och det känns mäktigt att ha naturen så nära sig. Bara 6 km från centrum.
***** Två spinningpass den här veckan. Kände mig stark och uthållig.
*****
Kollade på La Liga på TV4 Sport. I slutet av matchen lade man ut live bet på att Heiton Goitom skulle göra mål för sitt Sevilla. Oddset på "Ja" var 8,25. Det var lågt, det kunde lika gärna varit 8 000. Han hade nämligen blivit utbytt innan.
***** Långa Farbrorn är på tjänsteresa (yeah, right) i Schweiz. Det är honom väl unt. Men inte åker han skidor inte, näh han läppjar lite lojt på Pernaud.
/T:sson

Inga kommentarer: