23 mars 2010

Jag vill nog kunna se honom i ögonen. Och släckte.

Tog en tur till Vessigebro i torsdags eftermiddag i tjänsten. Det var 15 varma grader och vid vägskälet mellan Torup/Falkenberg och Vessigebro kom 10-15 rådjur gående. De stannade upp på fältet och böjde sina huvuden mot marken. Stilla. En rovfågel hade en kort stund innan visat sig där den satt på en buskkvist och tittade rätt emot mig. Vårkänslorna gjorde sig påminda och jag satt förmdligen och log en aning för mig själv. ***** Ungarna verkar tillfreds med livet. Victor jobbar nu och trivs med det, och Karin är i full gång med sina gymnasiestudier och inte minst sin musik. Det känns bra och jag är ödmjukt tacksam.

*****

Veckans floskelhöjdare

  1. - Mamma kan verkligen koka soppa på en spis. I söndagens morgonprogram i TV4 fick jag höra ett nytt komiskt exempel på folk som använder ordstäv men där det blir aningen tokigt. Alexandra Pascalidou är en frejdig kvinna med klara åsikter om mycket. I direktsändning satt hon tillsammans med mamma och Alexandra skulle beskriva hur duktig hennes mamma är, särskilt med matlagning.
  2. - Det kom som en tanke med posten. Prins Carl Philip inervjuades i samma program om hans senaste designframgång, ett gnistskydd i form av en slottsbyggnad, och hur han fick idén till designen.

*****

I måndags kväll satt jag framför datorn och följde Aftonbladets nätupplagas animerade livebevakningen från Elfsborg-HBK. Missmodet kröp innanför tröjan som en klibbig augustimorgon i takt med att baklängesmålen trillade in. Någonting i mig vill få mig att sluta tycka om fotboll.

I söndagens utgåva läste jag med behållning Lasse Anrells krönika om hur sportbevakningen ser ut idag. Har själv snuddat vid dessa tankar flera gånger och Anrells rader satte fingret på detta.

Läs Anrells krönika här.

***** *****

MINDRE LYCKADE UTTALANDEN Här är ett axplock av mindre lyckade uttalanden under veckan som gått. Beatrice Ask (M), justitieminister Beatrice fick göra en "pudel" i veckan. Pudel förresten, hon ser ju ut som en korsning mellan en mops och en skrynkelhund. Kritiken mot hennes förslag att skicka brev till misstänkta sexköpare i färgglada kuvet för att väcka särskild uppmärksamhet kring dessa personer blev för mycket för allmänheten och myndigheter. Kan man tänka sig att sexköparna istället får en bild på någon minister i avskräckande syfte? Magnus Betnér, komiker -"Jag tycker du ska provocera mer[...]Eller varför inte gräva upp Astrid Lindgrens lik och låta dem kn---a henne i ögonhålorna". Det uttalandet från Betnér i söndagens Parlamentet har fått tittarstormarna att rasa. Med rätta. Man kan kanske inte skoja om allt. Mats Alm, misstänkt för mord på sin sambo - "Där låg kroppen". Alms försök att förklara var han hittade sin döda flickvän Linda, efter att ha spnderat lång tid för att leta efter henne. Emir Kujovic, Halmstads BK -"Vi tycker synd om de fansen som var här. Vi får be om ursäkt till alla supportar, men framför alt de som var här." Lydia Carranza, kvinna med änglavakt -"Men Gud vad glad jag är, att jag fixade brösten." Lydias bröstimplantat räddade livet på henne när hon blev skjuten i bröstet av ett automatgevär. *****

I veckan som gick hörde jag på radion att partier med salmonellasmittad köttfärs kallas tillbaka. Varför kallas det "tillbaka"? Det ska väl kallas, salmonellasmittat kött? *****

Hyde Park nästa? Dotterns tjejband Carisma har haft bråda helger på sistone. Förra helgen var det spelning på Elektronen i Kungsbacka och helgen innan fick de chansen att spela in två egna låtar. Dessa två låtar finns nu på webben för de som vill lyssna på fyra 17-åriga entusiastiska musiker. Var min gitarrspelande dotter fått sin musikalitet ifrån har jag svårt att begripa eftersom min egen musikalitet i ungdomsåren begränsades till blockflöjt och inte var till någon större glädje. Lyssna på Carisma här.

*****

Tänt vare här! Not. Vi valde att följa den väldsomfattande uppmaningen från WWF att delta i Earth Hour. Vi hade alla elektriska ljus släckta mellan kl 20:30 - 21:30. Det kändes naturligt att göra denna lilla insats, även om jag tycker att vi borde ägna mer kraft åt att spara på världens tillgångar övriga 364 dagar om året.

Sedan fanns det säkert också det, att jag vill kunna se min vän Lasse i ögonen när vi träffas i slutet av april. Lasse är generalsekreterare för just WWF.

/T:sson

Inga kommentarer: