9 mars 2010

Renässans för portmonnän. Nåt att slå mynt av?

Söndagseftermiddagen var trevlig. Vårfåglar, två plusgrader, avtagande snötäcke utgjorde en tilltalande fond när jag bussledes tog mig till kamrat Pedda för Gåbbaträffs uppladdning inför årets fotbollspremiär. Det bjöds på en utsökt fisksoppa med dryck, choklad/kladdkaka med grädde, kaffe och avec. Stärkta av ett utsökt värdskap tog vi oss till Örjans vall där vi såg en tämligen andefattig och chansfattig match mellan HBK och Trelleborg som helt naturligt slutade utan målfabrikation. Vi som begriper oss på fotboll utnämnde hemmalagets amerikan, Ryan Miller, till matchens lirare. Sponsorer och andra icke fotbollskunniga valde Michi Görlitz. ***** Dottern Karin med övriga tre bandmedlemmar hade fått möjlighet att spela in ett par egna komponerade låtar. Carisma åkte därför till Anneberg i lördags och spelade in en råmix. jag hämtade fyra mycket entusiastiska och nöjda tonårstjejer i lördags kväll och vi spelade låtarna ett par varv i bilen på hemresan. Det är verkligen kul att se tillfredsställelsen hos dessa ungdomar som får bekräftelse på sin förmåga. I den åldern är det ju särskilt häftigt. ***** Jag är osäker på betydelsen av ordet "skönhetsmiss". Är det en förmodat vacker kvinna som ställer upp i en skönhetstävling och talar uppriktigt om att det viktigaste i hennes liv är att hjälpa fattiga barn i tredje världen? Är det en ogift skönhetsmodell? Är det en missprydande detalj i ett annars perfekt ansikte? ***** Vår enkrona har sedan 2009 års prägling fått ett nytt motiv. Visste du det? Gissa motivet på den nya enkronan i enkäten här till höger på bloggsidan. ***** Kamrat Jonas var på tjänsteresa till Kina förra veckan. Från ett hotell i Fushan Goadong berättar han följande nyss självupplevda historia: 22:05 Ställer ut skorna. De behöver putsas. Somnar. 00:45 Telefonen ringer: - Chic Ho Seng? Jonas: - Sorry, I only speak English. Telefonen: -Ååhhhhhh. [Klick] Somnar. 01:05 Telefonen ringer: - Sorry sir, har ni satt skorna utanför dörren? Jonas: - Ja. Telefonen: - Vill ni ha skorna putsade? Jonas: - Öh, yes. Telefonen: - Ville bara få det bekräftat. Good night, sir. 01:12 Knackar det på hotelldörren? Nu ringer det på dörren! Rusar upp, hittar en badrock (stl 32) och gläntar på dörren. Person utanför: - Excuse me sir, vill ha skorna putsade? Jonas: - Yes, please. Person utanför: - Good night sir. 01:47 Det ringer på hotelldörren. Tar samma badrock igen och gläntar på dörren. Ett par skor med väldigt stark doft möter mig i ansiktshöjd. Person utanför: - Är detta ok, sir? Jonas: - Ok. Person utanför: - Good night, sir. Är nu klarvaken. Lärdom: Vill du sova gott om natten, putsa dina skor själv. ***** Riksbanken har slagit till. I förslag på ändring av den svenska valutan gör man flera betydande förändringar som påverkar vår ekonomi. Ja, i alla fall hur vi ska förvara våra penningar. Första förändringen är att 50-öringen försvinner. Därefter vill man ta bort sedlar till förmån för mynt. "Tjugan" som sedel ska t ex ersättas en ett mynt i samma valör. Visst är sedlar en läskig spridare av bakterier och smittor, men en tillbakagång till portmonnä känns inte tidsenligt. Dessutom undrar jag ju om det ska behöva läggas en ohejdat massa pengar på övergången till nya vakutor som kommer att kosta [enoaama] belopp, t ex för butikerna. Och vi vet ju vilka som får betala det. Och det lär väl inte dröja så länge innan vi har euron som valuta även här och då ska allt ändras igen!

Ska jag nu behöva sälla mig till den kvinnliga pensionären i kassakön som frenetiskt och metodiskt rotar efter 10-öringar och tjugokronor i jakten på jämna pengar? Det är kepsvarning på Riksbankens förslag.

***** Jag tycker att man borde införa ettöringen igen. Det skulle gynna både butikerna och mig som konsument. Motivet för detta är att det ska bli möjligt för de stackars butikerna att lämna tillbaka den ettöring som jag alltid går miste om när jag handlar. Jag menar, alla varor har ju varubelopp som slutar på 99 (9.99 etc). Det måste ju kännas surt för butiksinnehavaren att inte kunna fullgöra sitt åtagande enligt konsumentköplagen. RÖR INTE MIN ETTÖRING! ***** Kamrat Patrik N Ordvall har svårt att med olika platser. Efter lördagens allsvenska premiärmatch mellan Kalmar och Göteborg hoppas jag dock att han numera vet att Fredriskans är Kalmars hemmaarena och att Österskans är centralbusstationen i Halmstad. /T:sson

Inga kommentarer: