5 april 2010

Vi ses snart, Dynamit-Charlie!

Jag lämnar nu en skön helg bakom mig. Inte för att det blivit så mycket tid ute i naturen, men det har ändå varit en behaglig helgledighet. Besöket på det stora blågula möbel- och inredningsvarhuset i älgaland i lördags gav en hel del positiva besked inför planerat/tänkt köksbygge. Konkurrerande leverantör kommer att få nåt att bita i. Om de är intresserade av att leverera. Under veckan gjorde jag en särskild betraktelse som jag minns. Jag mötte en kvinna med visst asiatiskt utseende som kom gående på cykelbanan vid Kårarpsleden i sydlig riktning. Det var främst hennes armföring jag lade märke till. Hon höll armbågarna rätt ut i höjd med axlarna och svängde dem energiskt i takt med de kraftfulla fotstegen. Hon sjöng utan återhållsamhet och hade ett tydligt leende på läpparna. Hon såg ut att njuta. Hela hennes gestaltning utstrålade glädje. ***** Animerade videostrips - nytt sätt att komma åt kändisarna? Ni som läser mina blogginlägg har väl insett att jag inspireras en hel av det som förekommer i mediavärlden. Konstigt vore ju annars. Min senaste trendspaning har identiferat ett (nytt?) fenomen - tecknade videostrips. Bara den här veckan hade aftonbladet.se tre puffbilder till animerade inslag om kändisar; Daniel Westling, Tiger Woods och Gry Forsell. Jag tänker att det nu skapas ett nytt utrymme för medierna att skriva och berätta om kändisar utan krav på objektivitet.

***** Vägra särskrivning! **** Domaren Martin Hansson har tvingats skaffa skyddade uppgifter om sin person. Det är beklagligt för hans och hans familjs skull. Självklart ska supportrars missnöje inte få ta såna här proportioner, det är helt galet och oacceptabelt att en domare ska behöva ha personligt skydd. I egenskap av supporter till ett av de "drabbade" lagen tycker jag dock att det kunde vara på sin plats att vissa fotbollslage också får skyddade uppgifter. Så att de slipper Martin Hansson. ***** Aftonbladets nätutgåva gör just nu en serie om svenska mäns förhållande med thailändska kvinnor. Intressant. Det finns sannolikt många olika orsaker till dessa förhålanden, kanske något färre än antalet exempel dock. Jag är ingen expert på Thailand och absolut inte på lndets kultur eller kvinnornas möjligheter och preferenser när det gäller samlivet med andra. Åldersskillnad melan man och kvinna verkar inte vara ett stort problem för kvinnorna eller deras familjer. Det kan ju också vara bra för en svensk man att få en livskamrat som han kanske inte kunnat få i Sverige av olika skäl. Så långt är det okej för förhållandet mellan en svensk och thaländsk man/kvinna. Min okunkap till trots har jag dock anledning att anta, att thailändska kvinnor kan tro alldeles för gott om svenska män och deras "kärlek" till de leende och tålmodiga kvinnorna. Kvinnojourerna vittnar om många thailändskor som behöver omhädertas efer att ha blivit misshandlade, missbrukade, utnyttjade och förnedrade. En del lämnas helt sonika av sina män när de är "färdiga" med dem. De har kanske inte heller någon större koll på hur det svenska rättssystemet fungerar och vilket stöd de har rätt till. De behöver stöd. Säkert mer än de svenska männen gör. ***** Så slog då intresset för gamla prylar till igen. Utan förvarning. Ni som följt mina blogginlägg de senaste åren har kunnat läsa om min jakt på leksaksbilar jag hade som liten, men som försvann i familjens flyttningar. Jakten företogs på auktionssajten Tradera och visade sig vara bördiga jaktmarker. Nu är det ungdomsårens tidningsfavorit, Buster, som är mitt rov. Hur många timmar jag ägnade åt Danny caddien, Åshöjdens BK, Super-Mac och Benny Guldfot kan jag inte uppskatta, men jag vet att jag köpte varje tillgängligt nummer under flera år Var är alla dessa tidningar?! Nåja, jag håller just nu på att lägga auktionsbud på några utvalda nummer av Buster som jag sedan ska bläddra i och sen rama in. Vi ses snart, Dynamit-Charlie, Åshöjdens BK, Rovers och ni andra! ***** /T:sson

Inga kommentarer: