27 april 2010

Föraren släppte ratten och gjorde obscena gester mot mig. Med båda händerna!

[Längst ner i blogginlägget finns en bild på tidningen Buster som jag ropade in för en tid sedan. Ren nostalgi]. Första maj. När jag var i låg- och mellanstadieåren minns jag tydligt firandet av första maj. Då var vi alltid i folkparken där det var tivoli, uppträde på stora utescenen och dans inne i folkparksbyggnaden. Vi barn brukade springa och sladda omkring i strumplästen på det hala dansgolvet. Ett annat starkt minne från första maj är att det var den första dagen på året som man fick ha ljusa byxor på sig. Inte en dag innan. ***** Den här helgen var den tredje raka helgen där jag återsåg gamla eller nya kamrater. Nu senast besökte Camilla och jag våra danska vänner, Lotte och Preben. De köpte ett 60-talshus förra året i Havdrup, ett samhälle i Solröd kommun, 55 km från Köpenhamn, och nu fck vi möjlighet att spendera några dagar med dem. Dessutom fick vi träffa deras barn, Mikael och Jenny, och den lilla blandrasvalpen, Nellie. Vi besökte Bakken - det var var mycket länge sedan sist för min del. Lotte och Preben visade oss också till Karlstrup kalkgruva som nu är stor sjö med turkosskimrande vatten och ca 2 000 kilo inplanterad fisk. Jag visste inte att Danmark till största delen består av kalk, precis som Gotland. Vi fick en mycket trevlig helg (weekend på danska) med mycket skratt och trivsel. På gensyn! ***** Halmstad verkar ha fått sin bock att bränna. Dagen innan valborgsmässoafton hade någon (några) tänt på valborgsbrasan som brukar få brinna ifred mitt ute i Nissan mellan Österbro och gamla järnvägsbron. Något säger mig att vi nu precis som gävleborna kommer att ha ett brinnnande samtalsämne. ***** Jag måste gratulera fotbollstränaren Roy Hodgson som tagit sitt mediokra Fulham till final i UEFA European League. Den engelske gentlemannen från Croydon lyckades ta hem den allsvenska seriesegern två gånger med både HBK och Malmö FF. Beat that! ***** Djärv räv fick smaka järv. Och sen smakade järv räv. ***** Den här veckan kom jag i kontakt med en del underligheter i trafiken. Jag är en ganska lugn och sansad trafikant och bara vid ett enda känt tillfälle har jag blivit så förbannad att jag gjort en obscen gest mot en medtrafikant. Jag skäms aningen för det, men mitt agerande var inte helt omotiverat. I torsdags råkade jag ut för en vettvilling och jag begriper fortfarande inte vad som fick igång den föraren. Blandmissbruk, trilskande ungar eller problem med partnern? Klockan närmade sig åtta och jag svängde ut på den större vägen riktning sydväst. Framför mig fanns en förare på EU-moped och en Volvo 142. Volvon körde genast om mopeden och efter att jag fått upp bilen i rätt varvtal och växel körde jag också om. Därefter låg jag i 80 km med bara Volvon framför mig. Eftersom jag skulle svänga av västerut en halv kilometer bort gjorde jag mig ingen brådska. Innan vägkorsningen såg jag hur volvoföraren fäktade med högerarmen mot passagerarsätet. Jag var ganska långt bakom men jag såg i alla fall att det inte satt någon bredvid föraren. Underligt. Hans gester fick dock en förklaring för plötsligt for hans arm upp mot backspegeln och jag noterade en obscen fingergest riktad mot mig som enda bakomvarande trafikant. Kollade snabbt att inte helljuset var på och blev förbryllad eftersom jag inte hittade något påtagligt avvikande på min bil eller mitt körsätt. Då kom det upp två händer i backspegeln med upphöjda långfingrar och dessutom förde föraren sina händer upp-å-ner så tydligt och kraftfullt att hans bil gjorde krängande rörelser i sidled. Jag svängde av mycket förbryllad och lämnade en volvoförare med aggresivt viftande händer. Fortfarande vet jag inte vad föraren hade för anledning att fara ut i dessa obsceniteter mot mig, så till den milda grad att denne behövde släppa taget om ratten med båda händer för att påvisa sin besvikelse eller ilska. Däremot vet jag vem som äger bilen och var ägaren bor. Hah! ***** Hur fixar man en torrspricka i tummen? Med köttklister såklart. ***** Vid ett vägkorsning en bit från mitt jobb gled en mörkgrå bil upp jämsides med min Spyker vid en ljussignal. Kvinnan började fumla i väskan med något och strax såg jag henne med en plunta i blåvit plast i handen. Hon skruvade av korken och drack. Det var säkert vitaminer eller ginseng. ***** Inte ens 8 000 åskådare såg det heta skånederbyt mellan allsvenskans två högst placerade lag, Helsingborg och Malmö FF. HBK har just nu mindre publik på sina hemmamatcher än handbollslaget i samma stad har. Några har påstått att det är den tidiga säsongsstarten som påverkat bottennoteringarna i publiksiffrorna. Det tror inte jag. Om förra säsongens två bästa lag just nu ligger i botten eller nedre tabellskiktet och de sevärda profilerna lyser med sin frånvaro, ja då sviker kräsna svenskar fotbollsmatcherna. HIF tänker nu erbjuda inträde för 29 kr för att se om priset har någon betydelse. Jag väntar med intresse på resultatet. *****

3 kommentarer:

åke sa...

fattar väl alla varför din medtrafikant va arg på dig!
DU körde ju bakom han

Unknown sa...

Ja vad var det som utlösten händelsen med fingerpekande bilisten? Och hur ska berättelsen sluta med tanke på att du vet vem som äger bilen Tommy? Frågorna är många och min nyfikenhet stor.

T:sson sa...

Nästa gång detta inträffar tipsringer jag Kai Polis. Har du hans mobil, Åke?