3 maj 2010

Kalimera. Här kommer verkligheten!

***** Veckans innehåll bestod av en del mindre förberedelser inför kommande utevistelse på villatomten. Fast som veckan utvecklade sig känns inte grillning utomhus just nu mindre behagligt. Men det finns ju varma kläder.

***** Det här var också första helgen på fyra veckor som jag var tillbringade hemma. Dottern såg man endast korta glimtar av för hon satt på rummet och pluggade friskt. Det var visst dax att läsa in sig på perioden, antiken - barocken. Sonen satt i Malmö Arena och såg en gastkramande handbollsfinal. ***** Den kroatiske fotbollsspelaren fick tragiskt nog en hjärtatack mitt under en match och hans liv gick inte att rädda. Han blev bara 32 år. Dessutom blev han varnad av domaren. För filmning! S Y N T E S T.

***** Såg artisten Staffan Hellstrand på teve. Han ser ut som en korsning mellan kändisreportern Daniel Nyhlén och Kristina Lugn. ***** Jag har goda vänner som ägnar sig åt hobbyverksamhet som t ex platespotting och geocashing. Vi som bor i ett välmående i-land måste väl ändå vara aningen knasiga när värdefulla fritid ägnas åt att att jaga efter gömda skatter och registreringsnummer? Detta sker samtidigt som en stor del av mänskligheten tillbringar stor del av livet åt att hitta mat för dagen. Har vi blivit så blassé av alla tillgångar och möjligheter, att vi inte nöjer oss med det basala som vi har så nära tillgång till? Alltid.

För egen del suktar jag just nu efter en cabriolet-bil av något välförtjänt slag. Så nu traktar jag alltså efter en bil som jag kan fälla taket på. Samtidigt som flera miljoner icke fullt så lyckligt lottade världsmedborgare letar efter tak över huvudet. ***** Det har strulat länge nu härhemma med det trådlösa nätverket och anslutningen till det hypersnabba stadsnätet. Nu är det åtgärdat. Routern från 2006 var tydligen en relik. Och det var tydligen jag med eftersom jag inte hängt med i IT-utvecklingen. Den framsyna tekniken till trots tycker jag att det funkar sämre nu. WTF?! ***** När Carl XVI Gustaf nyligen var på sjukhuset i Jönköping bestämde man där sig för att göra undantag för regeln att blommor inte får tas inte på sjukhuset p g a allergirisken. Några liljor kan väl inte skada...? Och såklart var det ju en patient som insjuknade i ett kraftigt astmaanfall.

Jag kommer osökt att tänka på en svenska film där Robert Gustafsson spelar en astmasjuk patient som ligger i en sjukhussäng och får ett fång rosor slängt på sitt bröst. Astmaatacken är lika väntad som komisk. ***** Veckans medieuppmärksamhet har handlat mycket om Zlatan, prinsessan Madeleine och Lady Gaga. Och ett berg som är omöjligt att uttala och som strular till det för tiotusentals resenärer världen över. Och massor av greker som nu inser att man levt över sina tillgångar. ***** När handbollslaget Drott avslutade säsongen den här helgen kan vi se tillbaka på en smått heroisk säsong. Det unga Drott förlorade en finalrysare mot storfavoriten Sävehof och det här var väl ett av få tillfällen där man som supporter kan smälta en förlust och glädjas åt en fantastisk insats, där laget varit uträknat flera gånger i sina matcher men ändå vunnit. ***** Den grekiska befolkningen står inför ett stålbad. Landets ekonomiska härdsmälta innebär visserligen en gigantisk ekonomisk räddningsinsats från omvärlden, men det är åndå de som redan har det svårt som får bära stora delar av bördan. I Grekland har man haft 53 år som pensionsålder och enligt basalt nationalekonomiskt förstånd måste en nation någon gång betala priset för detta. Förra helgen hörde jag att ett sjukhus i Aten hade 52 trädgårdsvaktmästare anställda. Det var bara det att det inte fanns någon trädgård att sköta kring sjukhuset. Vaktmästarna var anställda utan tvingande arbetsuppgifter och troligen var de aldrig på "jobbet".

Kalimera, Greece. It´s pay back time. Parakalo*. /T:sson * Varsågod

2 kommentarer:

Unknown sa...

O du högt ärade domare över meningsfulla aktiviteter på fritiden, giv oss vägledning.
Jag har i och för sig lite idéer på lite framtida bra aktiviteter för min skull.
a. Skriva bloggar.
b. Frilansa med lite taxiaktiviteter.
c. Titta på välspelad fotboll, live. Har funderingar att starta upp denna aktivitet då uppladdning för matchen
körs i Holm.

T:sson sa...

Haha, jag tänkte väl att jag skulle få igång dig där! Ditt c-alternativ känns synnerligen välkommet. Kan vi kombinera den med en taxiaktivitet till välspelad fotboll live så är jag redo. Sistnämnda kan jag inte garantera. Av uppenbara skäl.