10 maj 2010

Böckernas innehåll består av 300 miljoner spermier.

En sträng vecka med envist efterhängande förkylning har lagts till arkivet. Två ordinarie arbetsdagar fick tilbringas i hemmet med påtaglig huvudpina och slitsam hosta. Klämfredagen fick användas till en arbetsdag där jag bland annat fick städa i inkorgen på jobbdatorn. ***** Först blev jag utsedd till hjälte. Nu har jag gått vidare och tillskriver mig numera som filmstjärna. ***** I lördags var det allsvensk hemmamatch för HBK [haubekau]. Lördagsmatcher är oftast förende med uppladdningsaktivitet med Gåbbaträff. Den alltid så generöse El Jimmy bjöd in till samkväm i sitt hem och det sparades inte på dryckjom och trevnad. För min del blev det aningen för mycket av det förstnämnda, men jag kan bara skylla på mig själv. Dessbättre var sinnena tillräckligt nyktra under matchen så jag kunde följa den med behållning. Och minne. Däremot är det ställt utom allt tvivel att tillströmningen till Gåbbaträff har reducerats med upp emot 50 %. Nästan mer än andelen som valt bort att se HBK´s hemmamatcher. Jag hoppas dock att kamraterna kommer tillbaka i större mängder efter speluppehållet. Nu är det också dax att summera Tippeligan vilket jag hoppas ska återupväcka intresset för Gåbbaträff. ***** Ishockey-VM borde arrangeras vartannat eller vart fjärde år. ***** TV4´s Nyhetsmorgon presenterade en mycket intressant intervju med riskkapitalisten och konstnären Lennart Grebelius. Vid sidan om sitt affärssinne ägnar han stor del av livet åt sitt konstnärsskap men även åt grubblerier om varför man (läs: han) finns till. Han har därför gett ut flera volymer av böcker som bara innehåller avbildade spermier, närmare bestämt 300 mijloner, det antal som sägs ingå i en enda ejakulation. Grebelius är nämligen fascinerad över det faktum att han finns till med tanke på den osannolika kombination som måste till för att ett mänsligt liv ska skapas. Han har även intresse över universums existens vilket mynnat ut i en märklig samling böcker med bara prickar som motsvarar 20 miljoner år. Till råga på allt har han gett ut en stor mängd böcker med primtal. Just där tänkte jag att Grebelius var lite för excentrisk för min smak, men när samtalet kom in på mer på hans humanistiska sida återväcktes intresset för denna göteborgare. Som vanligt fick vi följa den mycket skicklige Lasse Bengtsson lotsa oss genom intervjun med en intressant personlighet. ***** Suget efter en cab tilltar. ***** Nu har jag noterat ett nytt uttryck som används allt oftare i media. Och så är det ju med dessa, att de gärna blir modeuttryck som ALLA ska använda i flera olika sammanhang. För några år sedan märkte jag att begreppet, "tratta ner", dök upp i alla möjliga meningar. Begreppet skulle kunna ersättas av "begränsa", "göra ett urval" eller "minska ner". Jag vet inte om det är rådande trend med alla matprogram som inspirerat krönikörer, journalister och författare, men oavsett vilket så har jag märkt att uttrycket, "koka ner", har blivit på modet. ***** EXTRA EXTRA EXTRA EXTRA EXTRA EXTRA Britney Spears har åter igen hamnat på bild där hon är utan underbyxor. Men oj då! Det är intressant att världen tycks anse det vara märkvärdigt att artister har underlivet bart under sina ytterplagg. Livet är underbart när underlivet är bart? ***** Efter 1-2 hemma mot BK Häcken förra söndagen lyssnade jag på den HBK-interna intervjun med tränare Lasse Jacobsson. Bortförklaring 1: Formsvackan förklarar Jacobsson möjligen med de långa bussresorna som spelarna haft den senaste tiden. Ööh!? Säg det till NHL-spelarna som flyger 200 mil enkel resa en vardagskväll i februari bara för att bli mörbultad i en träsarg. Men de spelar ju bara 23 minuter effektiv tid. Bortförklaring 2: Det tuffa spelschemat. De har spelat 12 matcher sedan 13 mars. Det är ju verkligen tufft. Men flytta till Grekland då, där får ju statstjänstemännen bonus om de kommer i tid till jobbet. Bortförklaring 3: Killarna har vistats mycket med varandra den sista tiden och det kan vara bra att vara ifrån varandra ett tag. Lasse, har du märkt att publiken verkar tycka likadant i umgänget med HBK? ***** Det pågår ett VM i ishockey. Tre Kronor är tydligen med.

/T:sson

1 kommentar:

åke sa...

du ska alltid ta förmycke hostmedicin