18 maj 2010

Kunskap om brandrisker var veckans heta ämne.

I veckan fick jag lära mig att man i landet Bhutan har en minister för Happiness och att man mäter Happiness index. Sistnämnda som jämförelse med att mäta landets BNP vilket ju är rutin i de flesta länder. Nationalekonomerna fnyser väl på näsan, men detta är kanske något att ta efter för oss tröga och tråkiga lutheraner. Sedan slog det mig att man på sjukhusen där kanske rent av har ersatt lustgas med bhutangas.
***** Har sysslat en del av min dyrbara tid med att verbalt bråka via mejl med en nätsäljare som dras med en skittråkig attityd och dessutom tillskriver sig rätten att kalla sig för "seriös säljare". Är det upp till säljaren att fälla det omdömet?! Han begriper inte själv hur usel han är. Jag försökte faktiskt beskriva det för honom på ett lagom tydligt sätt utan framgång. Ville bara hjälpa till.
***** SÄR SKRIVNING
Jag tror nog att jag avstår från att använda bankkort vid betalning. De är tydligen hälsovådliga...
*****
Förra veckan fick jag ett brev från Pensionsmyndigheten där jag upplystes om att en av mina fonder inte längre var valbar. Det triggade igång mig att för andra gången aktivt justera mitt premiepensionsval. Det borde jag göra oftare (?).
*****
I sällskap av sonen var jag en del av lördagens cityhandel. Motivet var delvis att Victor ville kolla in önskekläder till stundande 20-årsdag och själv hade jag en handfull ärenden på listan. Kom hem med en skjorta till rea-pris och en pikétröja som det verkligen var orea på.
*****
Suget efter en cabriolet tilltar.
*****
Gräsmattan har redan klippts två gånger inom loppet av några dagar. Grillpremiären är också avverkad.
*****
Körde genom stan och fick syn på en kortväxt kvinna som var helt täckt, från topp till tå. Hon hade en huvuddok som dolde hela huvudet. Det var första gången jag såg en kvinna i den utstyrseln med egna ögon. Jag kunde inte låta bli att reagera inför den i mina ögon märkliga uppenbarelsen. Homo sapiens cabriolet är nog att föredra, särsklt i sommarvärmen.
----- Förra helgen såg jag en ung kvinna utanför Åhléns som satt på knä med en pappersmugg i handen. Det brukar vanligtvis vara män men den här gången trodde man väl sig kunna blidga gatuflanerarna att skänka pengar till en kvinnlig tiggare. Denna kommers och utövares rykte har både hunnit ifatt och förbi dem, dock gäller det inte de som faktiskt får sitta och tigga. De är väl snarare offer för hjärtlösa utnyttjare utan samvete.
***** Min arbetsplats hade allmän brandkunskap (ABK) den här veckan i regi av Räddningstjänsten. Detta kan jag verkligen rekommendera. Mycket lärorikt och man inser snart vilka risker man har omkring sig och hur snabbt de kan bli förödande för både liv och egendom. Måste prata med ungarna. Om de vill lyssna.
*****
Och som det ska tjatas och skrivas artiklar om Zlatan och hans framtid som fotbollsspelare! Det verkar som att det går att vinkla varenda spelaraffär just nu till Zlatans vara eller inte vara i Barcelona. Lägg ner.
*****
I kommande vecka väntar tre dagar i Helsingör med ledning och styrelse. Jag har anlitat en föreläsare som är frekvent anlitad och mycket uppskattad. Det är en hemlig gäst. För egen del ska jag göra en presentation om vår affärsverksamhet, inte minst med sikte på stundande regionbildande 2011.
/T:sson

Inga kommentarer: