25 april 2010

Det var en överraskning. Han var hövding.

I veckan har det ju surrats ordentligt om vår prinsessa Madeleine och hennes gemål, Jonas. Sistnämnde har ju haft en kort romans med en tio år yngre norsk kvinna (nåja). Har jag några ytterligare kommentarer i ärendet? Icke.
*****
Jag lever just nu i återträffarnas tidevarv. Förra helgens återträff med det s k Furet-gänget beskrevs i mitt förra blogginlägg. Den nyss passerade helgen avverkades nästa.
Lasse med hustru vid Mälarens strand.
I helgen var jag i Stockholm, närmare bestämt i Hässelby, för att återse min barndoms- och tonårskamrat, Lasse. Min gode vän har en hög position i den världsomspännande organisationen, WWF, och till sommaren tar han ytterligare ett kliv uppåt. Av den anledningen flyttar han med sin familj till Geneve. Därför var det hög tid att vi sågs, för det var länge sedan. 29 år för att vara exakt.
***** En annan god vän bor också i Stockholm. Johan har ett fritidsintresse; han målar tavlor. Vi passade på att träffas över en fika i närheten av Fridhemsplan när jag ändå var i hufvudstaden. Jag köpte en av hans tavlor, för den tilltalade mig och det finns fortfarande väggplats kvar att fylla.
***** Det visade sig att Lasse och jag hade olika minnesbilder som kompletterade vår dåtid. Det blev jag varse när vi att i skybaren på Söder och tittade ut över Stockholm. Han hade bra koll på namn, jag på årtal och båda på olika händelser som lagrats i minnet.
***** "SJ Internet Ombord" är en supertjänst under långa tågresor. För endast 49 kr kunde jag surfa obehindrat med den medhavda datorn. Dessvärre innebär det också att man också får direkt access till information om att Hau-Be-Kau fått pisk av Kronblom SK på låtsasgräs och att fästmön var ensam hemma för att "stora lunsen" var Stockholm.
***** I Lasses världsomspännande arbete ingår bland annat att besöka de ställen där WWF har betydande intressen. Det kan vara Arktis, Papua och Kamerun. Vid besök i sistnämnda blev kamraten och hans kollega upptagna som hövdingar av en lokal stam. Det var mäktiga bilder han kunde förevisa och även om "hövdingarna" såg ut som transor på Pridefestivalen, är det inte svårt att förstå seriositeten och hedern i ett sånt utnämnande för en västerlänning. Lasse menade att Pippis pappa Efraim låg några steg efter i hierarkin.

***** På tågresan hem fick jag vad som skulle visa sig vara en besvärande placering i närheten av några ungdomar som representerade Djurens Rätt. De var lugna och välartade och passade på att sprida ut små flyers med organisationens budskap som man hittade prydligt utplacerade på toaletterna. Det var dock gossen i kvartetten som utmärkte sig, för han hade ett synnerligen inrriterande sätt att prata som en bebis med sina kvinnliga kollegor. Hela tiden. Ändå tror jag att några av dem hade passerat gymnasieåldern - kanske inte han. Jag blev aningen irriterad och slapp inte honom och hans enerverande jollrande förrän tåget ankom Göteborgs central.

***** Stockholm har ju ett rikt utbud på restauranger och krogar. Det lockar. Apropå lockar så styrde vi kosan på lördagskvällen mot en jamaicansk restaurang på Söder. "Back A Yard" lät lite spännande och exotiskt och man måste ju testa några exempel på ett brett utbud när man har möjligheten. Lasse tog get i curry och jag fegade mig till friterad kyckling som lät bättre i menybeskrivningen än den var. "Back A Yard" får 2 dreadlocks av 5.

/T:sson

2 kommentarer:

åke sa...

kom månde lasses get ifrån statsbondgården i halmstad ,å hur smakade den?

T:sson sa...

Geten var av okänd härkomst.