7 januari 2010

Ett kokt ägg på morgonen är en bra start på dagen.

Första arbetsdagarna efter den långa helgledigheten avverkades förra veckan, men eftersom den bara varade två dagar fck jag knappt upp värmen. Nu väntar en hel orörd arbetsvecka. ***** I fredags blev det ett snabbt besök på Fox and Anchor. Erbjudandet om öl för 39 kr rekommenderas inte. Pubens fyndöl var Krönleins "K´s" och var mer vatten än öl. Dyrt vatten med andra ord. Kamrat Pedda rekommenderade Chimney via sms i lördags. Ska testa det. ***** Camilla åkte till Kristianstad i lördags för kick-off-träff med Mary Kay. Jag tog ett spinningpass, utförde några småärenden, yxade till ved och gjorde sen kvällsmaten som var klar när min fästmö, hudvårdskonsulten, kom hem senare på kvällen. ***** Nu är jag med i ett nätverk som kan göra skillnad. Kamrat Jan Å Keson skickade en inbjudan till antisärskrivningssajten, skrivihop.se, så nu kan vi motarbeta fördumningen av det svenska skriftspråket. Det heter renkorv, inte ren korv, skumtomte och inte skum tomte. ***** Natten till måndag 7 januari fick vi ett annorlunda och sällsynt besök på tomten. En av våra ungdomar med särdeles nattliga vanor upptäckte till sin förvåning att det satt en räv under plommonträdet och glodde in genom vårt vardagsrumsfönster. Jag hade slängt ut brödbitar tidigare på dagen för att glädja de frusna vingburna gästerna, men det kanske blev lockbetet för en hungrig fyrfoting. ***** - När kommer svensk herrfotboll att vara redo att ledas av en kvinnlig förbundskapten? Den frågan ställde USA´s kvinnliga förbundskapten, Pia Sundhage, i lördagens teveintervju i TV4 Nyhetsmorgon, på frågan när hon känner sig mogen att leda det svenska herrlandslaget i fotboll. Hennes motfråga var motiverad. Och klok. Sundhage är en skön figur, jag intervjuade henne en gång under hennes tid som ledare för svensk dam/flickfotboll. ***** Det är kanske dax att skapa en grupp på Facebook mot nätmobbning. Men sannolikt är det inte alls rätt väg att gå. Jag ser en otäck utveckling när sociala medier används för att kränka och trycka ner människor. Värst är det när ungdomar utsätts för detta och det sker oftast av andra ungdomar. Utan möjlighet till försvar eller skydd för den drabbade. /T:sson

Inga kommentarer: