21 januari 2010

13 cm som gör skillnad i vår säng.

Det var en vecka som även denna gick i rasande fart. Det går visserligen fort framåt i kalendern men vintern dröjer sig envist kvar. Kul för anläggningar som Vallåsen som måste haft en kanonsäsong så här långt. Med eller utan snökanon. Innevarande helg fick jag ha jobbet med mig hem eftersom vårt bokslut ska vara klart på tisdag. Jag hann dock med att köra mor till affären så att hon fick handla. Dammsugning fanns också på dagordningen och under dammsugningen kom jag på hur omständigt det faktiskt är att släpa dammsugaren upp och ner för trappor och att byta vägguttag hela tiden för att komma åt överallt. Det slog mig då att man skulle rita på en lösning där man installerar en gemensam behållare för damm och röranslutningar i väggen med flera uttag på olika ställen i huset där man kan ansluta en dammsugarslang med munstycke. En central dammsugare typ. Kanske kunde den kallas centraldammsugare? Måste rita på det innan nån annan kläcker den idén... ***** Nåt annat som kommer att gå fort i är ett av Sveriges Radios äldsta program, "Vi i femman". Det här året har produktionsledningen valt att alla radiofinaler ska vara avslutade till 9 februari. Under mina 11 år som programledare har vi sänt kvarts- och semifinaler innan sportloven och läns- och regionfinaler direkt efter sportlovsveckorna. Jag tycker personligen att den senaste ordningen är bättre, främst för att programmen inte blir utdragna över tid. I tisdags och torsdags sände vi de första kvartsfinalerna. Följ allt på http://www.viifemman.se/. ***** Tycker fortfarande att det är kallt och verkar inte vänja mig vid kylan. Det drar kallt om ryggen även vid behagliga temperaturer som -1 till 0 grader. Lördagens soliga och klara väder var såklart välkommet även om tempen sjönk under nollan, men jag slänger lystna blickar åt resebolagens lockande annonser om solresor. På samma tema noterade jag att fotbollsspelaren, Per "Texas" Johansson, spelade barbent i kortbyxor i HBK´s träningsmatch i lördags. Termometern visade -2. Brrrrrrr... ***** Camilla har en tid haft problem med ömmande rygg. Hon har pekat anklagande på sin bäddmadrass och hävdat att det är dax att köpa en ny säng. Visst, madrassen har sett aningen för mjuk ut, men köpa en säng för flera tusen?! Efter hennes senaste helgvistelse i Växjö kom hon hem med en blå madrass och den placerades omgående i sängen. Det är bara ett litet problem, madrassen är 13 cm högre än min och det är mycket i en säng. Livet i sängkammaren kan nu få en obehaglig vändning för mig "där nere". Alltså 13 cm längre ner. ***** Koflykt i blått sken I torsdags kväll fick jag köra till affären efter kl 20. Jag var tämligen ensam där när jag veckohandlade. På vägen till affären tog jag vägen förbi Wapnö och fick då syn på blåljus vid allén. När jag kom fram blev jag stoppad av uniformerade polismän. De upplyste mig om att en ko troligen hade smitit och de bad mig köra försiktigt och vara uppmärksam. Jag hade räknat med en omgång däckcheck, ljuskontroll och blås, så jag körde tacksamt. ***** Bra nyhetsprioritering Aftonbladet. Not. Min vana trogen anslöt jag datorn till aftonbladet.se på lördagsmorgonen. Under veckan har katastrofen i Haiti dominerat nätutgåvan och både puffbilder och länktexter har legat överst på nyhetslistningen. Men i fredags var det ju Let´s Danse i TV4 och då halkar ju intresset för lidande människor ner i nyhetsprioriteringen. Jag fick scolla ner en bra bit på sidan innan ordet "Haiti" dök upp. Däremot låg Peter Walbecks kommentar om sortin ur danstävlingen som god två i nyhetslistningen. Aftonbladets webbredaktör återspeglar kanske bara svenskarnas värdering av vad som är viktigt. ***** Jag tycker att Mose stentavor borde kompletteras med ett 11:e bud; Du skall icke särskriva. I veckan tillrättavisade jag en kollega som var i full förd med särskrivning på datorn under mitt överseende. Jag kunde helt enkelt inte låta bli att tillrättavisa kamraten. Med risk för att verka dryg. ***** Kamrat Taxameter-Kungens son d.ä har dykt upp i filmvärlden. Visserligen i en reklamspot men det är film det med. Och nåntans ska ju filmkarriären börja. Se filmen här. ***** Är det inte lite ironi att travtränaren Åke Svanstedt blev utsedd till Årets travtränare och dessutom på en gala som TV4 hade stor del i? TV4 har ju blivit travkanalen i landet, men det var också den kanalen som avslöjade Svanstedts träningsmetoder med bland annat tvivelaktigt användande av grisfösare. ***** Och apropå avslöjande. Dumpa aldrig en älskare/älskarinna utan att först ha värderat riskerna och hur det bäst bör ske. Här är ett kinky exempel på hur det kan sluta. Läs mer här. ***** Blekt och färglöst HBK på plan i år? Vad har de nu gjort?! Halmstads BK kommer att spela i matchdräkt av märket Puma. Det är helt okey. När jag såg föreslagen matchtröja blev jag förvånad. Klubben har ju sedan ett par år tillbaka valt att ta tillbaka det ursprungliga matchstället, blå tröja, svart byxa. Färgen på tröjan har då haft en mörkare nyans än t ex vad som var fallet under guldåret 1976. För säsongen 2010 har tröjan blivit en betydligt blekare variant av de senaste säsongarnas blåa nyans (vänster bild nedan) . Hur ska de ha det? Hur vill du ha det? Rösta i mini-enkäten här överst till höger på bloggsajten.

Inga kommentarer: