25 januari 2010

Ännu en dag av lek och lättja.

(Några av) veckans rubriker.
  1. Torsk för makrillar. Läs mer här.
  2. Nu kommer Spyker. Och SAAB ryker?
  3. Sluta tuta hornet, jä-a tokstolpe! Läs mer här.
  4. Glans glänste! Läs mer här.
  5. Alla goda ting är tre; syffe, guldbagge, gonorré.
  6. Är det här en vinnande platta och blir Microsoft matta? Läs mer här.
  7. C sätter "p" för Jonas P? Läs varför här.

***** En massa Masse Vad i all världen har den gamle fotbollshjälten haft för sig sedan karriären var över? Mats Magnusson uppträdde nyligen i en välgörenhetsmatch för Haitis offer. Var det Masse som ropade in badbollen som fällde Liverpool i matchen mot Sunderland i höstas och är det den badbollen han stoppat innanför tröjan?

****** I veckan fick jag förevisa exempel på sociala medier för mina kollegor i ledningsgruppen. De fick då en liten inblick i bloggar och Facebook, och vi diskuterade dess användningsområden och spridningspotential. Sakta vaknar medvetenheten om att världen "där ute" kommunicerar på ett snabbt och effektivt sätt. Det kan vara våra arbetskamrater, andra medarbetare och kollegor som är aktiva på olika communities och det händer att de skriver om sina kollegor och t o m om kunder. Detta har McDonald´s och andra arbetsgivare insett. Och arbetsgivaren till den här bloggaren som är (var?) telefonist. ***** Va, blev det inte bättre än det här?! Aningen pinsamt om ni frågar mig. http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotbollsbladet/sverige/superettan/article6520675.ab ***** Hälleflundran har kommit till västhavet i tonvisa skaror. Nu vill Fiskeriverket utreda varför de nu uppstår i dessa stora skaror, och därför stoppas nu fisket av denna läckra flatfisk. Just när det finns tillgång och därmed möjlighet till humana priser. Men det är klart att vetenskapen ska få ta reda på varför fiskbeståndet minskar såväl som när det ökar, för det kan vara viktiga lärdomar för framtidens fiske, men låt mig ändå citera Emil i Lönneberga: - När jag inte har några pengar, då kan jag inte köpe sockerdricka. Och när jag har pengar, då får jag inte köpe sockedricke. När i hundan ska jag köpe sockerdricka?! ***** Vi firar 10 år på jobbet i år och jag har uppdaget att hålla i arrangemanget. Det blir en del lustigheter och överraskningar, både för medarbetare, kunder och allmänheten. Påminn mig om att skicka länken till vår 10-årswebb när det drar ihop sig. ***** Jag längtar till värmen. Jag ser mig själv gå omkring barfota i kortbyxor och linne och hör enträgna konserter från fåglar uppe i skogen. Katten Simba ligger under krusbärsbusken och spanar lömskt på småfåglar som inte vet hur nära döden de är när de loopar runt grönskan. I torsdags morse upptäckte jag den bitande kylan i kinderna när jag lämnade huset för att ta mig till jobbet. Då kom jag på att just nu börjar vintern oftast under ett normalt år. Nu har vi haft vinter sedan december så det är inte undra på att jag tycker att vintern varit lång. Jag längtar till sommaren så vansinnigt mycket, att jag t o m kan tänka mig att spela Ledin-låter bara därför. Eller inte. ***** Det senaste programmet i "Uppdrag granskning" i SVT var en tråkig ögonöppnare. Utsända biståndsarbetare från FN och hjälporganisationer utnyttja kvinnor i biståndsländer där de blir "flickvänner" till biståndsarbetarna eller utnyttjade på annat sätt. Inte bara FN-medarbetare gör sig skyldiga till att helt öppet umgås med lokalbefolkningens unga kvinnor, det finns även rapporter om svenska poliser som har tveksamma kontakter med kvinnorna Jag blir bedrövad men allt mindre överraskad över hur usel människan kan vara. Vi erbjuder utsatta människor med ena handen och utnyttjar dem med den andra. Och så har vi Kapten Klänning. Han är ännu inte dömd för något brott, men nätet dras åt allt stramare kring polisen och förespråkaren för jämställdhet. ***** Vad blev det av David Shutrick? Kommer ni ihåg honom, 90-talets Lars Winnerbäck? Jag googlade honom och 43-åringen från värmländska Molkom gör tydligen en hel del musik för barn. Och lika plötsligt började jag grunna på vad det blev av Jakob Hellman. Norrlänningen är tydligen fortfarande aktiv som artist. ***** Sonen drog till kompisen i Salem inför helgen och sen väntar nog Oslo med förhoppningar om både jobb och boende. Dottern hade dubbla uppträden i lördags, först med Sturegymnasiets ensamble med spelning i Immanuelskyrkan, och på kvällen med bandet Carisma på Nolltrefem. ***** Chefen för ett internationellt känt företag i livsmedelsbranschen kommer en morgon till företagets lokala fabrik i Halland. Han släntrar vant in bland entrédörrarna och tar sig upp till de administrativa utrymmena där han till medarbetarnas stora förvåning utbrister: - Ännu en dag av lek och lättja! /T:sson

Inga kommentarer: