28 juli 2009

Under ropen på extranummer rullade turnébussen bort.

En makalös manick. Hyllad av ett nätverk av fotbollsintresserade - Gåbbaträff. ***** H&M-personal i sexskandal Hade sex på butiksgolvet Rubriken basunerades ut på aftonbladet.se i måndags. Hujedamig, vilken arbetsplats! Även om artikeln i sig var lustig är ändå läsarnas kommentarer än mer läsvärda: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5570878.ab. ***** Branden i Rinkeby med de tragiska dödsfallen har handlat väldigt mycket om den drabbade familjen och dödsorsaken. Däremot har det vad jag vet inte meddelats något som helst konkret om vad som hände i den lägenhet där branden påstås ha uppstått. Vi har inte fått veta om lägenheten var tom och inga kommentarer från innehavaren. Det tycker jag är märkligt. ***** Min favoritkonstnär heter Yrjö Edelmann. Han är en mästare i konstformen, trompe l´oeil, vilket översatt från franska betyder, att bedra ögat. Alldeles nyligen ropade jag in min andra Edelmann-litografi på en auktionssajt och jag är förtjusad. Än bättre blir det när jag nu funnit konstnären, Lotta Backman, som även hon är en konstnär som behärskar den här konstarten. Även hennes alster triggar min köplust. Det är därför en lågoddsare av rang, att en litografi av Backman snart kommer att finnas i en bostad nära mig. Mina favoritkostnärer känner dessutom varandra, säger Lotta Backman i ett svarsmejl till TeTe-bloggen. ***** I Billingsfors fotbollsklubb hade man en gång en lagledare som på ena handen hade ett halvt finger. Min gode vän Jonas berättar att han vid en match frågade lagledaren hur mycket tid som återstod. Lagledaren höll upp handen och visade tre fingrar, varav den defekta var en av dem. - Är det tre minuter kvar? frågade Jonas. - Nej, två och en halv, svarade lagledaren. Det var samma lagledare som somnade i trunken med väsklocket över sig under BIK:s famösa träningsläger i Holland. Jag vet inte om det spelades bättre boll på Gunnar Nordahls tid, men under Jonas aktiva karriär var det roligt så det räckte i alla fall. ***** Den gamle Gasolin-hjälten, Kim Larsen, gästade Solgården i onsdags kväll. Det var säkert fler åhörare i sanddynorna och runt konsertplatsen, än de som hade utnyttjat sin inträdesbiljett. Ändå ska det ha varit slutsålt. Publiken bestod av de som var unga på 70-talet, men det fanns även de som var gamla nog att ha varit deras föräldrar på den tiden, och som då försökte få barnen att sänka ljudet på grammofonen när de spelade Gasolin så det skrapade i grammofonstiftet. Det fanns förväntan i luften när konserten drog igång, men dryga timmen senare hördes en utdragen suck av besvikelse genom den kyliga Tylösands-kvällen. En stor del av publiken var kvar efter extranumret som bara blev av en (1) låt, och de försökte förgäves ropa in ett andra extranummer, ovetandes om att Larsen med följe samtidigt rullade iväg med sin buss precis utanför Solgårdens träpalissad. Alla blev blåsta på de gamla Gasolin-rökarna från 70-talet. De mer kända låtar vi fick höra var "This is my life" och "Dagen för", men inte "Langebro", "December i New York" eller "Det beste til mig og mine vaenner". En stortrutad artist kom, sågs, hördes och försvann. Han lämnade många besvikna bakom sig den kvällen, som fick nynna , "Hva´gör vi nu, lille du?", för sig själva. Hallandspostens redaktör slog huvudet på spiken i sin recension. ***** Det är nu 30 år sedan HBK vann allsvenskan på ett övertygande sätt, med ett lag som kan vara ett av det absolut bästa i klubbens historia. Silverlaget 1955 får faktiskt ursäkta. I onsdags träffades 11 av spelarna från 1979 för att fira detta jubileum. Sigge, Jingblad, "Lie" och Ljung var de som festade längst, enligt säker källa. Ni undrar kanske om gultränaren, Roy Hodgson, var med? Han var tillfrågad men kunde inte delta eftersom han var upptagen med sitt Fulham, där han gör succé. ***** Enligt en artikel på aftonbladet.se sägs vår mytbild vara, att gaykillar är fjolliga, gillar mode och rosé. Jag och sambon var på Bulls´s pub för ett par veckor sedan. Vid bordet jämte vårt satt tre killar som såg aningen fjolliga ut, den ene killen medvetet helt klädd i rött och vitt. De delade på en flaska rosévin. /T:sson

Inga kommentarer: