20 juli 2009

HAD-CPH.

Vi är mitt i en av tidernas djupaste finanskris. Arbetslösheten i vårt land är i närheten av rekordstorlek. Svininfluensans grepp om mänskligheten hårdnar för varje dag och påverkar befolkningen i hela världen. Vad gör vi svenskar då? Vi sjunger allsång. Vi svenskar sjunger just nu allsång på Skansen i Stockholm, på Liseberg i Göteborg, på Hallandsgården i Halmstad, i Linnéparken i Växjö och på Vallarna i Falkenberg. Norrmännen är hysteriska med sitt firande 17 maj, men vi svenskar är inte mycket sämre/bättre. ***** På temat fotboll finns det några saker jag särskilt reflekterat över de senaste dagarna:
  1. Efter att både Björn Anklev och Sebastian Johansson lämnat HBK för Örgryte IS, har "rikemansklubben" snart förtjänat att överta IFK Göteborgs smeknamn, Halmstad Norra.
  2. HBK´s samarbetsavtal med Espanyol kan bli intressant. Hoppas att Robert Nordström och Ingvar Andersson pluggar spanska för fullt nu...
  3. HBK värvade en isländsk balansspelare under värvningsfönstrets öppethållande. Eh, är det inte en forward/målskytt som behövs? Just nu är det bara fyra lag som har gjort färre mål än Klubben. Finns det en målskytt i Espanyol?
  4. Svennis har ju skrivit på för Notts County. Och absolut inte för pengarna (Yeah, right!)Värmlänningen ska inom 4-5 år få upp laget till Championship och det blir en nog så svår nöt att knäcka. Än svårare blir det för Svennis att hålla reda på Tord Grip när han ska stappla omkring som en ålderdomlig Jeeves*. Droppställningar har hjul som tur är.

HBK har en marknadsavdelning. När halva säsongen är avslutad kan fansen fortfarande inte köpa en matchtröja (replica) på nätshopen. Är det marknadsföring? Är det varumärkesvård? Är det en marknadsavdelning? Jag har gått med i Halmstadpanelen och får därmed möjlighet att uttrycka synpunkter om laget och spelarnas prestationer efter varje match. Det har jag dock inte fått göra efter matcherna mot IFK Göteborg och Malmö FF. Har den avdelningen också somnat in, eller är det så illa att det är marknadsavdelningen som sköter det också? ***** Onsdagens konsert med sommarrockaren, Tomas Ledin, blev enligt förväntan; en kväll med samstämd allsång till idel bekanta låtar. Bra gung, bra engagemang och arrangemang och bra längd på konserten. HP´s musikrecensent är nog ganska ensam om att tycka, att Ledin borde arrangera om sina gamla hitlåtar. För det är väl så att recensentens egen guru, Per Gessle, arr:ar gör ju om sina hitlåtar varje gång han går upp på en scen. Or not. Min famespanarantenn var rest kvällen till ära och den brukar inte falera. Mitt framför mig dök det upp en kortväxt och tunn man, klädd i beige kostym och sportsneekers, med långt hår och glasögon. Jag tänkte direkt att det där var Py Bäckmans parhäst från 80-talet, Dan Hylander. Min fullträff i famespaningen bekräftades dagen därpå i HP. Vad liten å klen han var! Men hans tunga är vass. Trots regntunga skyar klarade vi i åskådarmassorna oss undan det prognostiserade regnvädret, och de stackars droppar som föll var det ingen som tog någon notis om. Däremot hade det plaskat på ordentligt bara en kilometer från Tylösand. ***** HAD-CPH I fredags kväll tog jag mina två "barn" och for till Köpenhamn för en weekendvistelse som varade till söndag. Vi besökte Ströget, Tivoli, Glyptoteket och tog en kanalrundtur. En ganska uppskakkande ankomst uppstod efter att jag parkerat bilen i ett p-hus och valde en, som det skulle visa sig, olämplig utgång därifrån. Vi kom nämligen upp på en bakgård ett kvarter ifrån hotellet. För att komma till grinden som tog oss ut från bakgården passerade vi ett gäng skumma individer som satt på marken. Det var junkies som helt öppet både rökte på och injicerade. Det var en obehaglig syn och jag är glad att dottern inte lyckades se detta. Området utanför grinden var inte heller så angenämt, men jag försökte att se oberörd ut för att inte oroa ungdomarna. Under kanalturen såg vi flera HBT:are som laddade för Pride-festivalen i Köpenhamn och vi noterade också att World Out Games skulle invigas på lördag kl 21:30. Därför var vi på Rådhuspladsen en halvtimma innan för att invänta invigningen. Jag hade halvdan information om att WOG skule vara ett stort sportevenemang med deltagare från 98 länder, men med viss förundran noterade jag och ungarna att det stora flertalet av besökarna kring scenen såg ut att komma direkt från Pridefestivalen. Det blev snart kristallklart för mig, att WOG var ett evenemang avsett för HBT:are och att man lyckats samarrangera detta med Copenhagen Pride. Så där stod vi bland homosexuella och transsexuella som förtjusades väldeliga av de krumbukter och minspel som WOG-deltagarna framförde vid inmarschen. Vi trängde oss med vissa besvär genom massorna av HBT:are, och tog oss hem till hotellet i det köpenhamska kvällsmörkret. /T:sson * Jeeves gestaltades av skådespelaren, Hugh Laurie. Troligen mest känd i rollen som Dr House.

Inga kommentarer: