2 mars 2009

Som något mellan att vara medlem i Black Army och lapplisa.

Två praktexemplar av homo sapiens har visat sig i tv på bästa sändningstid i veckan. AK4-mördaren Mattias Flink vill ha ett tidsbestämt straff och enligt Aftonbladet är hans motiv att han inte blir en bättre människa av att sitta inne i fängelset längre. Nu var ju inte Flink en särdeles bra människa i det fria heller, så jag tycker att hon borde slipa på sina argument, och under tiden kan han sitta kvar i finkan. Diplomaten Klas Ljungberg uttalade sig glatt om hur bra det var att svenska skattebetalare bekostade hans trivsamma ambassadjobb i Abu Dhabi. Han hoppades också att svenska folket tyckte att det fick ut vad de förväntade av de skattepengar han förbrukade. Yeah, right. Visserligen kunde jag skönja en liten ljungbergsk glimt i ögat, men även om han är mer seriös än uttalandet påvisade, tror jag att ett antal tusen varslade bilarbetare satte cognacsmedvursten i vrångstrupen och i skär ilska spillde ut sin Norrlands Guld över tv-bordet, när de såg hans självbelåtna min. De vill nog gärna prata med honom. ***** Min arbetsplats fick rejält med utrymme i lokala medier på veckans första arbetsdag. Skälet till det var frågan om mängden mat som slängs på sjukhusen i landet. Ursprunget var ett inslag i tv där man undersökt avfallsmängden sjukhusmat på fem mellansvenska sjukhus. Nu ville lokal massmedia undersöka tingens ordning här i länet. Mina kollegor hamnade både i tryck och tv och skötte det galant. Reportagen och inslagen beskrev på ett sakligt sätt villkoren för kostproduktionen på ett akutsjukhus. Läs artikeln här >> Se tv-inslaget här >> ***** Jag är kluven i fildelningsrättegången. Varje gång jag uttalar en åsikt i ärendet känns det som om jag kopierar något som någon annan redan sagt. ***** Orden svalt, svalt och svalt är märkliga. De stavas likadant, uttalas olika och har olika betydelser. T ex har orden svalt och svalt näst intill motsatta betydelser. Om man använder ordet svalt [svaalt] har man troligen fått nåt att äta, men om man använder svalt med kort betoning på "a" [svalt] är det troligen för sent att äta överhuvudtaget. Skulle man sen använda det sista alternativet av svalt [svaalt] så kan man använda substantivet svalka som ledtråd. Jag förstår om invandrare har svårt med svenskan.

***** Såg en intressant intervju i tv med finansmannen Erik Penser. Han refererade bland annat till en god vän i bankvärlden som under 90-talets värstar krisår uttryckte, att han som bankman troligen betraktades som något mellan att vara medlem i Black Army och en lapplisa. För egen del ansåg Penser att han hade annorlunda syn på sitt arbete före och efter hans eget krisår, 1991. Före det året såg han först möjligheterna och därefter problemen. Efter 1991 och framåt gäller det omvända. Han delade även med sig av tre tips för att uppnå rikedom:

  1. Sov gott.
  2. Låna inte pengar.
  3. Var långsiktig.

***** Det har varit en helg med visst inslag av nervositet. Särskilt för dottern. Min snart 16-åriga fotter hade sitt behörigsprov till gymnasiet i lördags. Hon har sökt in till musikprogrammet och för att antas till någon av de få tillgängliga platserna krävs att hon visar sin musikaliska förmåga, både vokalt och instrumentalt. Det visade sig att hennes prov hade gått riktigt bra. Nu är det upp till dem som beslutar om fördelning av platserna till höstens gymnasiepremiär.

/T:sson

Inga kommentarer: