14 mars 2009

Var är mina pengar?

Veckan som gick innebar bl a massmediakontakter, Vi i femman, docentföreläsning och studiebesök. Sonen visade även världens kanske mest irriterande låt. Han hade nynnat på den själv några veckor och redan då tyckte vi i hans omgivning att den var förfärlig. Kolla världens kanske just nu mest irriterande video här >> ***** I måndags blev jag uppringd av lokal-tv och samtalet innebar att reportern valde att inte publicera "nyheten" hon fått som (anonymt) tips. Min chef blev glad. ***** Sonen gjorde sin sista praktikvecka på ett mediaföretag och jag levererade en tårta till företaget som var vänliga nog att ta emot honom under tre veckor. ***** En docent i kommunikation från Campus Helsingborg var och föreläste för landstingets och Region Hallands informatörer. Ämnet var "kommunikation i förändringar" och jag tyckte det var intressant. Dagen efter hörde jag en kvinnlig beteendevetare i tv som sa, att vi förutom att vara medvetna om vikten azv information och kommunikation, dessutom måste förstå vilka attityder och värderingar som kommunikationen skapar. Hörde ni det, SEB? ***** I veckan fick jag ett värdebesked från SPP. SPP har bytt logotyp. Vet ni vad sånt kostar?! Vi kan just nu även se en reklamspot i tv för SPP. Vet ni vad sånt kostar?! Värdebeskedet för aktuell fondprodukt var en dyster läsning. Mitt kapital har minskat med 50 %. Som lekman när det gäller finansbranschen undrar jag vart pengarna tagit vägen. De måste ju finnas nånstans! De blir lite för lätt att koppla samman kostnaderna för SPP`s profileringskampanj med utfallet på mitt senaste värdebesked. Oavsett om företaget inte lär ha något bonussystem för de anställda. Men just precis så enkelspårig är jag. ***** Tisdagens länsfinal i Vi i femman blev inte spännande. Säröduon var för överlägsna och Bukärrsskolan vann med 17-6 över Kärlekenduo från Sofiebergsskolan. Dessutom lyckades vinnarklassen vinna regionfinalen och tog sig därmed till finalomgångarna i SVT. Senast det inträffade att en halländsk skolklass tog sig till tv-finalerna var 2004 (Bockstensskolan, Vbg). ***** Gläds åt ett mycket bra initiativ från Anders "Som ett brev på posten" som arrangerade en träff på en av stadens pubar i fredags. Det blev stor uppslutning och uppsluppen stämning vid borden. Vi ser fram emot nästa arrangemang av slika slag. Påtår, tack! ***** Nu ska McDonald´s få sälja starköl. Tydligen har man inte förstått sett hur det t ex kan se ut på snabbmatskedjans restaurang på Brogatan/Storgatan i Halmstad vid midnatt. Jag hoppas att det inte blir tillåtet att erbjuuda detta i Halmstad, men erbjuder samtidigt mina tjänster, att föreslå namn på denna nya produkt ur utbudet; MacBack. ***** Måste vi se över pensionssystemet igen? Veckans budskap att finanskrisen nu drabbar ekonomin för många av landets pensionärer. De som har pension över 7 000 kr i månaden får en sänkning med över 500 kr i månaden. Vad faen liknar det? Ska vi inte ha en pensionssystem som skyddar de som har väldigt små möjligheter att själva påverka sin ekonomiska situation? Vi som är yrkesverksamma kan ju välja att ha flera jobb eller på annat sätt påverka vår inkomst. Det kan inte (de flesta) pensionärerna. Nu sägs det samtidigt att just den här målgruppen får kompensation när ekonomin är gynnsam och de får då en pensionshöjning. Det är ju bara det att man alltid samtidigt fått en kostnadsökning nån annanstans. Nettot har kanske blivit 300 kr eller 0 kr i månaden. Samtidigt läser jag att anställda i AMF Pension fått ut bonus på 17 Mkr. Det är stötande för både pensionärer och för mig med anledning av ovan. Jag tror att det nu är dax att starta en nationell kampanj till stöd för den målgrupp som sannolikt är den mest utsatta - pensionärerna.

Inga kommentarer: