23 maj 2011

Man kan inte vaska mycket skumpa för 175 000.

Den här majveckan bokades en efterlängtad solsemester och även om det är först i september som resan till Alanya blir av, så känns det gott att ha en solvecka att se fram emot. 
Senast det begav sig var 2006 då det blev en härlig vecka i Zakynthos - det känns väldigt länge sedan. Tre av veckans arbetsdagar tllbringades i Skåne med ledningsgrupp och politisk nämnd där det bland annat gavs möjlighet att studera praktisk tillämpning av Facilities Management på Tetra Pak i Lund. Mycket inspirerande.

*****
Någon har tydligen behov av
diskett som lagringsmedia.
3,5" 2011?!
När jag besökte teatern förra veckan för att se Maria Lundqvist fick jag span på mixerbordet. Där hade personalen bunkrat upp med manus, godis och en hel del datorutrustning som sig bör. Men förutom påsen med Gott & Blandat fick jag även syn på en liten udda tingest som överlevt sin tid. Var det länge sedan du stoppade in en 3,5" diskett i datorn? Har du överhuvudtaget någon diskettplats där? Det jag fick syn på där vid mixerbordet var just en 3,5" diskett. Jag blev aningen förvånad och undrade såklart varför man har en diskett som lagringsmedia, en relik från förr som kom ut på marknaden 1983 och som ger möjlighet till lagring av 1,44 MB.  

*****
Mer information än nytta?
Har studerat informationen för hotellet på sommarens resmål och där finns bland annat att läsa, att borden i restaurangen är 75 cm höga och bufféborden är 80 cm. Serveringsskålarna står visst inte i raka led och det finns ingen äggstation. Är det här mer information än nytta? Jag vill till exempel hellre veta om vädret blir bra, om det blir jordbävning, om jag kommer att vara frisk under vistelsen och om det är ett smart val att flyga hem på tioårsdagen av "Nine eleven" (11/9). Sånt vill jag veta.

*****
Noterar intresserat att en del Facebook-aktiva väljer att skapa konto för sina husdjur. Därefter ansluter sig folk som vänner till husdjuret och det sker ofta kommunikation mellan husse/matte och husdjuret på djurets loggplats.

Mandarin är svårt
så in i vassen.
*****
Sveriges konung Carl XVI Gustaf har det besvärligt just nu. Det hjälpte inte att deklarera för pressuppbådet att det är dax att vända blad för nu dras nätet allt hårdare åt regenten. Enligt ihärdiga uppgifter i pressen har konungen levt ett festligt liv tillsammans med sina gamla goda vänner, Aje, Noppe och Anders, och detta har vid tillfällen tydligen skett inför kameror som nu kommer som en överraskning (?) för vänkvartetten. För nu har den Halmstadbördige Mille "Mille Boxare" Markovic dykt upp i affären på ett tydligt sätt, och det är för att han lär vara i besittning av en hel del bildmaterial som kan vara besvärande för kungahuset. Hur det här ska sluta är det väl ingen som vet men det kommer nog att blåsa rejält snålt kring vår regent ett tag och att bara vända blad lär inte hjälpa nu när mediadrevet sveper kring kungahuset. Någon sitter med trumf på hand.

*****
Vad heter dyslexi på mandarin?
Det svenskan alfabetet består av 28. Det kinesiska språket har ca 50 000 tecken. Det kallar jag utmaning! Och sedan inser jag att det måste vara kämpigt att vara dyslektiker i Kina.

*****
Apropå språkbruk så överhörde jag en kvinna på bussen som pratade i sin mobil. På kvinnans utmärkande dialekt kunde jag ana att hon var från Södermanland eller från stockholmstrakten - troligen det senare. Hennes frekventa utfyllnadsuttryck blev efter kort stund påtagligt iöronfallande: - Ja, absoluuuuut. Ja, eller huuuuuuuuur? Ja, visst eeeeee´reeeee?!

*****
Inte mycket stålar att vaska med
Det måste vara kämpigt för greven Noppe Lewenhaupt att hänga med i svängarna med de stora och förmögna grabbarna, Carl XVI Gustaf, Anders Lettström och Aje Philipsson. Noppe från Östermalm hade blygsamma 175 000 kronor i deklarerad inkomst för 2010.
De stålarna kommer man inte långt med på Stockholms nattklubbar om man vill ha lite röj och vaska skumpa.

*****
Ingen sushi på hela veckan! Det var uppriktigt störande och jag har haft viss abstinens. Så kommande vecka blir det både sushi och golf.

Inga kommentarer: