14 maj 2011

Just då uppskattade jag mc-poliser.

G R A T T I S
M A T S - 50 Å R

Efter flera år var det dax att återuppta relationen med ett par av mina äldsta och bästa vänner, Mats och Monica. Det passade särskilt bra att göra det nu eftersom Mats fyllde 50 den 4 maj. Dessutom fick jag möjlighet att se parets nybyggda hus i Steninge. Det blev en kväll för bara oss tre. Inan dess hann jag träffa parets son Erik som överraskade mig med att ge mig en bamsekram när jag kom in i huset. Oväntat men trevligt.

*****
Helgen savslutades med en tur till Danmark där det blev brunch vid Öresund i det strålande vårvärdret. Besöket på IKEA på hemvägen gjorde mig aningen fattigare men inköpta varor var nödvändiga. I vanlig ordning hade jag inte ro att låta möblerna ligga i sina paket till dagen därpå, så natten ägnades åt montering.

*****
Oskadliggjord Usama
Förra veckan och dess helg dominerades ju av attacken mot Usama bin Ladins bostad i Pakistan där al-Qaida-ledaren "oskadliggjordes" av en amerikanska elitstyrka. Just nu är det mycket uppmärksamhet kring frågan om President Obama tänker offentliggöra bilder från attacken samtidigt som allt mer material publiceras för världen. Framför allt vill man ha bildbevis på den avlidna bin Ladin. Misstänker att det inte dröjer länge förrän allt material är offentliggjort...fast inte nödvändigtvis den officiella vägen.  

*****
Nu ska jag inte fortsätta tjata om Patrik Sjöberg och i synnerhet inte hans uppriktiga berättelse om hur han blev utsatt för övergrepp av sin styvfar och tränare....men jag fick ett infall som jag inte kan bli kvitt. Sådan är jag. Gjorde Patrik under sin aktiva karriär reklam för Pastejköket? Det blir ju mer begripligt nu när man tänker efter...

*****
Fotbollsföreningen Helsingborgs IF tänker hylla sin fotbollsidol Henrik Larsson. Likt statyn på Kalle "Rio-Kalle" Svensson ska man göra en staty av Henke med placering vid arenan Olympia. Jag tycker att HIF kunde hylla Henke med en ljudfil som kan spelas upp inför varje hemmamatch där hemmapubliken får höra sin idol med sin karaktäristiska röst. Här tänker jag att man gestaltar Henkes röst med ljudet från en gisten, knarrande dörr.

*****

Nu har USA lyckats gräva fram Saddam Hussein ur en sandgrop, man har tagit död (?) på Usama bin Ladin och Khadaffis son har dödats i Libyen, och det dröjer nog inte länge förrän Khadaffi också är permanent vingklippt. Så snälla Barrack Obama, tala nu om för oss vem som mördade Olof Palme...

*****
Plötsligt öppnades falluckan och ner rasar kändisar som nu fått strålkastarljuset på sig. Den populära teveprogramledaren Ola Lindholm har i samband med ett polisingripande nu blivit misstänkt för att ha haft kokain i kroppen. Jag hoppas att den omtyckte programledaren, särskilt för barnprogram, kan bli rentvådd, för enligt hans eget blogginlägg är han oskyldig och förföljd.
I lördagens TV4 Nyhetsmorgon fick vi höra talas om f d simmaren Emma Igelström öppenhjärtligt berätta om sitt alkoholberoende. Hon har min respekt och jag önskar henne lycka till.  

*****
Jag tänker på en känd svensk artist som är mycket begåvad...och försedd med en tämligen stor kroppsvolym. Personen ifråga har ett trevligt och tilltalande utseende, men är framför allt utrusad med en rejält tlltagen bakdel. Obekräftade rykten säger att artistens bakdel snart kommer att få en egen teveshow.

*****
Den här veckan har så här långt varit förnöjsam. Jag fick t ex möjlighet att hjälpa en vän i sitt försök att förändra sitt yrkesliv. Hoppas det går vägen - jag håller tummarna! Mitt i veckan blev det både pubbesök och föreställning med Maria Lundqvist. Showen "Blottad" lockade till en fullsatt Halmstad teater och det är bara och inse att professionell och intelligent humor har stort värde. Tack för biljetten!

*****
I måndags var jag ute i ärende och valde Miatan som fordon - vädret var tilltalande för en cabägare. På 60-vägen mot Bäckagård tryckte jag på gaspedalen lite för hårt, men det kändes så naturligt då och jag var ensam på vägen, sånär som på en motorcykel som låg en bra bit bakom mig. När jag närmade mig en 40-skylt och annalkande rondell saktade jag ner till lagenlig fart och då kom motorscyklisten ikapp mig....körde upp jämsides och vinkade in mig till vägkanten. Det var en mc-polis! Efter en kort dialog om hur fort jag körde och hur osmart det är att göra det med en mc-polis bakom sig (fast det visste jag ju inte att det var), valde mc-polisen att släppa mig utan att utförda den förväntade böteslappen. Jag körde vidare betydligt saktare och just då uppskattade jag mc-poliser.

*****
Nu ser jag fram emot en helg med sushi, umgänge med Gåbbaträff och  allsvensk fotboll samt en trevlig middagsbjudning. Det är kul nu :)

Inga kommentarer: