3 april 2011

The truth, the hole truth and nothing but the truth.

Det var många på plats när Gåbbaträff hade säsongsupptakt.
Säsongspremiär för Gåbbaträff
Efter fem månaders uppehåll var det dax för nätverket Gåbbaträff att träffas igen inför en fotbollsmatch. Visserligen hade några av oss träffats tidigare för att se en match på en pub i stan, men i lördags handlade det om förmatch inför den allsvenska premiären. Hemma hos mig. Vi var 14 personer som träffades och trivdes med enklare förtäring och en hel del maltdryck. Den vanliga trivseln infann sig omgående och alla var upprymda och förväntansfulla när kosan sedan ställdes mot Örjans Vall. Väl där föll humöret en smula, och det berodde inte på humörrubbningar hos någon i Gåbbaträff utan på det vi såg (icke)presteras på plan. Vårt HBK har drabbats av spanska sjukan och status för tllfrisknande är i nuläget okänt.

*****
Ja, se statliga myndigheter! Ta Lantmäteriet till exempel, det är en myndighet som enligt sin beskrivning på hemsidan sysslar med geografisk information och fastighetsindelning. Gissa vilket departement myndigheten tillhör....socialdepartementet (?!). Logiskt.

*****
Nån som är sugen på att ta en fika på det här konditoriet...?

*****
En sak Lantmäteriet gör som är helt enligt uppdrag är att hantera lagfarter. En av dom är min. När jag ansökte om att få lagfart på huset beviljad till mig fick jag faktiskt ett mycket snabbt svar...i två olika kuvert. Det ena kuvertet var avsänt från Lantmäteriet i Uddevalla och det andra var skickat från Gävle. I båda försändelserna fanns uppgifter om beviljandet av lagfartsansökan och i det ena fanns dessutom en faktura för besväret. Är det verkligen vettigt att en myndighet har flera enheter i landet som dessutom hanterar och skickar liknande information i samma lagfartsärende? Effektivt användande av allmänna medel? Möjlighet till samordning? Jag konstaterar att det finns för lite brist på pengar i vissa statliga verk.

*****
Det är i Holm det händer. Historien om den s k 47-åringens eventuella härjningar i ödehuset i Vrangelsro är nu förstasidessoff i rikspressen och till och med lokal media rapporterar om det.

Så vad händer mer här i händelsernas centrum? Ja, vi väntar med spänning på att de ska sprida ut gödsel på åkrarna, och då man garanterat inte vistas ute på några dagar...

*****
Att det ska vara så jä-a svårt att harkla ur sig sanningen!? Give me the truth, the hole truth and nothing but the truth.

*****
Karin ringde mig häromkvällen och lät väldigt glad på rösten. Jag tyckte det var underligt att glädjen från förra helgens framgångar i Musik Direkt skulle ha dröjt sig kvar med den euforin, och så var det ju såklart inte. Det visade sig nämligen att min andra arbetsgivare, Sverige Radio Halland, hade bjudit in Carisma nu på onsdag morgon (6/4) för en intervju och tjejerna ska även få spela några av sina låtar akustiskt. Det är bara att gratulera tjejerna och inse att de har flyt just nu. Välförtjänt dessutom. 

*****
SAAB Spyker har akut kassabrist och vissa underleverantörer vägrar leverera. Det pratas om att den ryske finansmammen Vladimir Antonov kan vara på väg in i bolaget och med honom "friska" miljoner/miljarder. Han kan ju passa på att köpa Halmstads BK och börja värva lite stjärnspelare. Det har ju funkat med en rysk ägare i Chelsea...

*****
Victor tar nya kliv i sitt nuvarande yrkesval som golvläggare och efter Yrkesvux är det en lärlingsplats som hägrar.

*****
En annan statlig myndighet är Systembolaget och där har man tydligen infört en rutin som drabbar oss konsumenter. När jag var på "Bolaget" senast använde jag en kundvagn för att forsla iväg ett flertal flak öl. I kassan blev jag upplyst om att jag var tvungen att lämna mit ID-kort som pant för att få köra iväg med vagnen till väntande bil. Jag blev så snopen över den "nya rutinen", att jag bara fick för mig att kommentera detta på följande sätt:
- "Det är bra med rutiner..om de är bra. Och om du vill ha mitt ID-kort i pant, vill jag att du kvitterar att du tagit det i pant." 
Jag gjorde ju ett riktigt kasst byte, en värdehandling mot en ske--n kundvagn. Nu i efterhand undrar jag om generaldirektören för Systembolaget hade druckit fulöl eller rödsprit innan den här rutinen lanserades.

*****
Man ska vara lite försiktig om man blir sugen på en nattmacka...


1 kommentar:

Mediamixify sa...

Varför ska man vara försiktig om man blir sugen på en nattmacka?
/ MiaOförstående