4 november 2010

Jaha, det blev alltså en sån vecka.

Jaha, det blev alltså en sån vecka. Av alla årets veckor ska det väl finnas minst en som är lite annorlunda och späckad med prövningar. Det blev det den här (höstlovs)veckan. På schemat stod att på allvar påbörja köksrenoveringen med inledande demontering av befintligt kök och därefter inläggning av klinkersgolv i kök. Dessutom skulle Camilla och jag åka till Växjö och vidare till Kråksmåla för att närvara vid begravningen av Camillas mormor. Vi skulle vara bortresta måndag och tisdag och kring dessa dagar skulle köksjobbet påbörjas. Det gick väl sådär. ***** Norges värsta flygplansolycka har inträffat. En tvåsistig Cessna Piper störtade på en kyrkogård strax utanför Oslo. Norsk räddningstjänst har nu grävt fram 826 kroppar, men man befarar att antalet kommer att stiga framåt natten. ***** Efter att fått hantverkshjälp med att riva ut den gamla köksinredningen gick jag i måndags lös på laminatgolvet i kök och hall som togs bort bryskt. Därunder låg såklart den gamla plastmattan som (troligen) limmades dit när huset byggdes 1982. Därför skickade jag ett sms till golvläggaren med fråga om plastmattan kunde ligga kvar. Svaret blev tyvärr: - Allt ska bort, men limrester kan vara kvar. Eftersom Camilla och jag skulle till Växjö på måndagskvällen och inte skulle komma tillbaka förrän tisdag kväll insåg jag att det skulle bli kort om tid att få bort mattan innan golvläggaren skulle komma och flytspackla golvet. Trots dåliga förutsättningar lyckades jag med Robins hjälp få bort mattan på tisdagskvällen efter hemkomst. Det var duktigt slit men jag kunde ändå gå till sängs, trött och nöjd. Nu var det dags för golvläggaren att göra sitt. Trodde jag. ***** Kan bara tycka att det är ett tröttsamt drev som nu jagar efter kung Carl XVI Gustaf. Var finns allmänintresset att han har festat loss för mycket länge sedan med kompisar och kvinnor? Om han nu haft utomäktenskapliga äventyr har han i första hand ett ansvar att reda ut det med sin hustru, inte med svenska folket. Varför en trio författare väljer att skriva den här boken är väl tämligen uppenbart och påhejat av de gamla vanliga motiven; pengar och berömmelse. ***** Brittisk media påstår att Arsenals tränare Arsene Wenger har en pågående otrohetsaffär. De som följt, sett och hört Wenger anser nog att det känns lika märkligt som att anklaga Nalle Puh för att propagera mot sötsaker. ***** Begravningen av Camillas mormor i kyrkan i Kråksmåla var värdig och välkomponerad. Den gemensamma middagen efteråt och släktens samling i Vegas hus var befogad och trivsam. För egen del var det svårt att hålla borta känslorna från egna anhörigas begravningar jag varit med om och känslorna vällde såklart fram reda vid de första orgeltonerna. Den förtätade stämningen i en kyrka på en begravning är överväldigande. Jag är inte människa att stå emot. ***** När det gäller Malmöpolisens jakt på "den nya lasermannen" har spaningsledningen kommit fram till viktiga, kanske rent av avgörande fakta i utredningen: - Vi tror att det är en skytt. Edit: På söndagen greps en 38-årig man som polisen misstänker kan vara skyldig till ett mord och sju mordförsök. ***** När jag kom hem från jobbet i tisdags kväll låg Camilla i hallen och skrapade frenetiskt på den papp som låg på golvspånet och som var enda rest efter mattborttagningen föregående kväll. Golvläggaren hade nämligen levererat det oväntade och föga uppmuntrande beskedet: - Den vita pappbeläggningen måste bort innan jag kan flytspackla på golvspånet. Det innebar att jag fick sitta och knästå i 5,5 timmar och skrapa bort papp med ett stämjärn, utan att jag lyckades få bort all pappa från den 27 kvm stora ytan. Jag var helt slut och hela kroppen värkte infernaliskt - det var omänskligt. Tidigt morgonen därpå åkte jag och hyrde en slipmaskin så att Camilla kunde få bort de papprester som var kvar och dessutom lägg på prime innan golvläggaren skulle komma och flytspackla. Det gick och i onsdags kväll var det gjort. ***** Exempel på särskrivning? Jag trodde gränser mättes i längdmått. Inte i ålder. ***** Vi har sprungit runt, runt i huset hela helgen. Eftersom vi inte fick beträda klinkersgolvet i köket och hallen var huset till stora delar avskärmat för vår normala tillgänglighet. För att komma till köket fick vi ta omvägen från sovrumsdörren via uterummet och för att komma till tvättstugan där vi hade provisoriskt diskutrymme fick vi gå hela vägen från sovrummet till entrédörren. Det var ett springande av stora mått. ***** Ser ni fram emot alpinsäsongen? Kolla på detta så länge...

1 kommentar:

Nina sa...

Å du har ju plockat fram det bästa "Sudden"-klippet genom tiderna.. Hepp hepp hepp