29 november 2010

Oophs, Pops!

Ännu en vecka i vinterskrud i vårt fagra landskap, inledningsvis snorkallt för att sedan övergå till mildgrader med snöfall. Det är väl dags att skotta och premiäranvända den nyligen anskaffade snöskyffeln. Vedan fixade jag i fredags kväll så det finns färdigt om kaminen skulle bli hungrig. Slutfasen av veckan och helgen skedde i gräsänklingens tecken eftersom Camilla var i Karlstad för att gå första steget i en utbldning i andlig kirurgi. Jag ägnade helgen åt snickeri och måleri i köket, men skulle nog ägnat mer tid ute i friska luften istället för att springa runt på stan och göra ärenden. Det får bli en runda så snart jag kan efter att jag fixat till ett trappsteg på trappan mellan köket och vardagsrummet. ***** En varm parkas hade varit gott att ha nu. ***** Gränshandelsplats på drift Shit, det var inte meningen liksom! Visserligen handlade vi rejält när vi var där, som jag skrev om i tidigare inlägg, men jag trodde ju inte att vi skulle tömma så mycket av lagret,att hela affären lättade från sin kajplats.

***** Det är lite overkligt att det egyptiska turistmålet Sharm el-Sheikh genomlever den fasa som man gjorde i den fiktiva amerikanska badorten i filmerna Hajen. En tysk kvinna har dödats och några andra turister har angripits och sargats svårt när de har snorklat i Röda havet, vilket troligen är svårt att undvika med tanke på det vackra korallrevet och dess färgglada invånare. Nu får havets namn en helt annan betydelse och jag misstänker att det är betydligt färre turister som vågar sig i vattnet nu, än mindre ut till korallreven.

***** Det populära radioprogrammet Melodikrysset i Hipp hipps roliga tappning.

***** Barda badar i floskler Såg i veckan hur make-up-artisten och frisören Jean-Pierre Barda i teveprogrammet Förkväll uttalade följande kloka ord: - Måste och måste, det finns inga måste! Man måste bara hitta sin bekvämlighetszon. ***** Upprättelse I förra inlägget uttalade jag lågt förtroende för en viss yrkesgrupp. Jag måste redan i detta efterföljande inlägg ge företrädare för den aktuella yrkesgruppen min uppriktiga upprättelse. ***** Madeira är farornas ö - det lägger vi inte locket på Madeira är den förtjusande portugisiska ön i Atlanten, känd för sin blomsterprakt, sockerrör, bananer och madeiravin. Flest gånger har jag dock fått beskrivet hur läskigt det är att flyga dit eftersom flygplatsen har Europas kortaste (?) landningsbana. Men det är tydligen inte det farligaste på ön, vilket min gode vän Bertil nyligen fick erfara. På en stillsam promenad med hustrun Katarina försvann Bertil plötsligt ner i marken och fann sig stående med bara axlar och huvud i markhöjd. Resten av kroppen befann sig i en gatubrunn. Någon hade tagit bort brunnslocket och det gör man tydligen på Madeira när det regnar. Det blev sjukhusvistesle, suturering och specialstol på flygresan hem. Det var Bertil själv som berättade det här för mig, men han kunde ju också valt att lägga locket på...

***** Oophs, Pops! Årets mest prestigefyllda programledaruppdag är inte att leda Melodifestivalen. Det är att vara tevevärd i SVT på julafton. Manteln efter Arne Weise är blytung för alla efterkommande värdar och i år är det de sköra axlarna på sportreportern André Pops som ska tyngas ner. Men frågan är om inte herr Pops redan nu har diskvalificerat sig som julvärd. I SVT Text kommenterade Pops uppdraget med att han nu måste lura i sitt lilla barn att det är julafton redan den 23 december och att familjen Pops kommer att julafton på fel dag. Allt för att pappa Pops sitter i teve på julafton. Snälla barn finns det nog gott om, men hur är det med snälla pappor, André Pops? ***** Ord och begrepp dyker stundom upp i nya användningsområden och används allt oftare i svenska talspråket. Är det nån mer än jag som upplever att orden "brutal" och "process" används särskilt flitigt nu samt begreppet "koka ner"? ***** Fotbolls-VM i Qatar 2022? Ja, det är ju visserligen långt dit, men ändå... *****

Inga kommentarer: