1 september 2010

Revoltera genom att skicka brev i A6-format till myndigheter.

Det blev en helg med en del familjesociala inslag. I fredags kväll såg jag på EM-kvalfotboll tillsammans med sonen Victor och Robin. Lördagseftermiddagen ägnade jag åt att besöka min 93-årige morfar, min moster och hennes man, dera barn och barnbarn. Jag fick ett infall att besöka dom eftersom Camilla jobbade och jag ändå skulle ut och fixa några ärenden. Tog Miatan och körde gamla E6:an till Falkenberg för släktbesöket. Det var cab-väder också så resan blev en njutning. Senare på kvällen såg jag ett av mina favoritprogram på teve, The Seventies. Visserligen handlade avsnittet om 70-talets disco-era med BeeGees och Tina Charles vilket inte var min piece of cake när det begav sig, men jag fick roliga flashbacks från 1977 då min niondeklass från Vallåsskolan var i London på klassresa. Den veckan fanns massor av discolåtar på Top 20, men framför allt hörde jag Elvis Costellos, "I don´t want to go to Chelsea", som ljöd ur hotellrumsradion. På samma resa fanns även mina gamla klasskamrater från låg- och mellanstadiet så jag hann umgås med dom också. En minnesvärd resa som The Seventies väckte till liv igen. ***** Kommande helg ska jag följa med Camilla till ett av årets event när det gäller den näringsverksamhet hon sysslar med utöver sitt ordinarie jobb. Det är dax för Mary Kay Awards´ night i Göteborg och vi män är välkomna att delta för att hylla våra kvinnor och få en inblick i verksamheten. Jag tar tåget upp på fredag efter vår upptaktsträff med jobbet. (Har inte hört talas om några manlig hudvårdskonsulter annars skulle deras kvinnliga och manliga partners fått vara med.) ***** Om vi backar redan till i måndags kväll så satt jag vid datorn då - var annars? Av någon märklig anledning hamnade jag på resesajter och genast började mina ögonen att resa både hit och dit, till varmare breddgrader. Det var rent ut sagt lustfullt och resebolagens bilder gjorde inte upplevelsen sämre. Nu har en process startat som kan innebära att en resa bokas för genomförande i vinter. ***** Får man ha nåt roligt i det här landet? Ät 6-8 brödskivor om dagen, källsortera ditt hushållsavfall, tänk på att hålla tidsgränsen för tomgångskörning, betala tevelicensen, ansök om bygglov, släng hundbajset i för detta avsedda behållare o s v. Vi hukar under myndigheternas förmaningar och låter oss ledas. Nu har Trafikstyrelsen meddelat att skattemärke inte längre ska finnas på våra fordon. Så jäkla bra, för de trillade ju ändå bara av. Så fort jag fick vetskap om detta köpte jag ett alternativt skattemärke (se tidigare inlägg) av passande art och placerade på Miatans registreringsskylt. Det var dock för tidigt att ropa "hej". Nu visade det sig nämligen att man inte får applicera dylika märken på skattemärkets plats och polisen har tydligen rätt att bötfälla fordonsägaren. Det är tydligen helt okej att dekorera bilen med vilka kränkande budskap som helst, men ett litet oförargligt klistermärke går inte an. ***** Tycker inte att jag sett några exempel på kreativa och underfundiga valaffischer. BUDSKAP före UTTRYCK. ***** En man blev så förtvivlad över att hans kvinna lämnat honom, att ex-maken lät tillverka en look-a-like-docka i silikon. 150 000 kronor kostade skapelsen som tydligen kan göra en hel del mänskliga rörelser. Jag undrar vad ex-flickvännen tycker om att det finns en silikonkopia av henne. Vad hon möjligen kan tycka är värre är, att han gjorde bysten och baken större och kurvigare än originalet. Kinky. ***** Jag har dessvärre stött på andra nititska myndigheter den här veckan, men det kan vänta till en annan gång, i alla fall tills jag vet resultatet av vår tvistefråga. Den egensinnige artisten Bengt Sändh berättade en gång att han såg en tjusning i att jäklas med myndigheter. Det mest effektiva sättet han kunde komma på var att kommunicera med myndigheterna med lappar i A6-format - de är små. Det blev ganska snärjigt för dom att arkivera Sändhs A6-lappar i pärmar och det gav honom viss tillfredsställelse. ***** Visit not a chimney pot Den kvinnliga läkaren Kotarac kunde inte låta bli att besöka sin f d älskare och hon tog till det drastiska tilltaget att ta sig in i hans hem genom skorstenen. Det gick nästan, men hon fastnade på vägen och den kärlekskranka kvinnan hittades sedermera avliden. Flaming love. ***** På väg hem från jobbet i torsdags körde det ut en röd Mazda Miata bakom mig, och en till, och en till, och en till. Det var en karavan av Miatabilar som placerade sig i kö bakom mig för att glida in mot centrum. Jag satt i min 9-5:a och ångrade att jag inte tagit Miatan till jobbet. ***** Halmstads kommun har beslutsvånda. Ska gatubelsysningen var tänd eller släckt på kvällarna? Närvarostyrd belysning kunde väl vara ett miljö- och säkerhetsanpassat alternativ att utveckla? ***** Communityn Facebook har över 300 miljoner anslutna användare. Gekås i Ullared har dagligen tusentals besökande konsumenter. Man tycker ju att den kombon borde innebära att Gekås på Facebook skulle ha hundratusentals "vänner". Istället är de drygt 5 000 (?!). Kanske är det så att Gekås målgrupp är mer intresserade av priset på plastfolie än sociala medier. ***** (Tack för bidraget Martin)

Inga kommentarer: