8 september 2010

Juveler för 7 miljoner på scen. Jag hade mina juveler i tryggt förvar.

Jisses vad den här veckan bara flög iväg! Eftersom jag tillbringade föregående helg nästan helt för mig själv - Camilla jobbade - kändes den mycket längre än den som just har passerat. Den här helgen tillbringade jag med möjligen 2 000 entusiastiska kvinnor på Mary Kay seminarium 2010. Det var ett begränsat antal män på plats så det kändes nästan som att jag tagit med mig några polare och smugit in på Ladies Night. Det blev en intensiv veckoända och helg i Göteborg. ***** Redan 1964 fanns det insiktsfulla människor. Den här mannens predictions känns nästan verkliga. Ändå så verkliga. Arthur C Clarke predicting the future in 1964 - BestofYouTube.com

***** Företaget Mary Kay grundades 1963 av Mary Kay Ash som brann för tanken om att den amerikanska kvinnan skulle vara fri och oberoende, och få möjlighet att bygga sin egen framgång och utveckling. Företaget säljer kosmetiska produkter, men strategin, marknadsplanen och företagsandan talar istället om helt andra saker. Här blottas företagets vilja till välgörenhet, familjens väl och framför kvinnans karriärmöjlighet. 1992 tog makarna Wallblom Mary Kay till Sverige under företagsnamnet Lesley Cosmetics och företaget finns nu även i Norge och Finland. Under företagets årliga seminarium nu i helgen fick ca 2 000 kvinnor och deras äkta män, sambos, delbos och särbos, ta del av företagets anda, tankar och planer. Och en massa utdelande av utmärkelser i form av juveler och resor. ***** Mary Kay höll sitt seminarium i Scandinavium och det var nånstans runt 2 000 på plats med 98,8 % kvinnlig andel. De män som fanns på plats var kvinnornas män. Vi som var på plats fick uppleva ett fyrverkeri av utmärkmärkelser, tal och en häftig show med discotema. Och inte minst företagets anda förmedlades på ett mycket effektivt sätt - amerikanskt präglat. Personligen hade jag valt att hålla mig försiktigt optimistisk inför den upplevelse som väntade mig tillsammans med Camilla som var på detta seminarium för första gången som fristående hudvårdskonsult. Alla tjejer är fristående och många också egna företagare. Jag hade inte väntat mig den familjära ton och medryckande känsla jag fick under stora delar av det som bjöds från scen och i föreläsningssalar. Bitvis nästan med religiöst anslag utan att för den skull anta de mörkare sidorna av ett väckelsemöte. När jag tittade ut över det stora havet av uppklädda kvinnor blev energin väldigt tydlig. Jag fick en betydligt bättre utblick av detta när jag tillsammans med alla närvarande män fick paradera på scenen inför kanske 2 000 hänförda (?) kvinnor. (Bilden: Camilla och Angelika vid en luncpaus.)

***** Just nu pågår förberedelserna inför bildandet av Region Halland som är i drift fr o m januari 2011. Min arbetsplats och övriga enheter i vår organisation (blivande Regionservice) kommer att ingå i den nya regionen tillsammans med övriga förvaltningar som finns i nuvarande Landstinget Halland. Region Halland - bästa livsplatsen blir verkligen en utmanande devis att leva upp till, men det är faktiskt ett tillstånd som redan har uppnåtts på en rad områden. I de flesta mätningar som rör hälso- och sjukvården ligger Halland i absolut topp i jämförelse med andra landsting och regioner, i länet finns landets högsta medellivslängd, den i genomsnitt tredje största förvärvsinkomsten per person och vi är en frisk population i övrigt, med en gynnsam utveckling på ekonomi och befolkningstillväxt. Min egen begränsade organisation, sett till antalet anställda och omsättning, levererar i september drygt 10 miljoner tillbaka in i vården. Det går bra nu.

***** Personligen blev jag under seminariet mest inspirerad av Joakim, vars fru är en av många sales directors och hans budskap till oss män gick tydligt fram. Han hade tidigare en befattning av viss betydelse i säkerhetsföretaget Niscaya men var nu pappaledig. Hans erfarenhet och upplevelse från den egna yrkeskarriären kunde inte mäta sig med fruns glädje och entusiasm när hon kom hem från en hudvårdsklass. Inte ens med sin hobby att trumma kunde detta mäta sig med fruns arbete i Mary Kay, och ekonomiskt var det inte ens lönt att fundera på jämförelser. Han hade insett att hustruns jobb var så mycket mer värt, för henne, för honom och för deras familj. Många tjejer har sitt engagemang i Mary Kay som enda inkomstkälla. Vi är många killar, som efter att ha lyssnat till Joakim i Gävle, kommer att vara mer aktiva att hjälpa och stötta våra partners. (Bilden: Åsa och Camilla inför seminariets höjdpunkt med utmärkelser och show.)

***** Lesley Cosmetics marknadsandel inom kosmetikbranschen i Skandinavien uppgår till 1 % och i USA har Mary Kay 10 %. Den affärsdrivne ser givetvis en stor potential till marknadsutvidgning och affärsmöjligheter. För den enskilde kvinnan är det en stor möjlighet till en ny karriär, som dessutom väntar på flera andra att anta utmaningen. De verkar ha riktigt kul också, tjejerna i Mary Kay.

***** Låt mig avsluta med ett citat, ett av många som jag fick levererat till mig under seminariet i Göteborg. Det funkar väldigt bra som ledstjärna för marknadsförare, säljare, kundservice e dyl.

"The customers don´t care how much you know, until they know how much you care."

/T:sson

Inga kommentarer: