21 september 2010

Vårt försvar sköts med hyrda personbilar.

Veckorna raskar på och hösten likaså. Hösten är egentligen en härlig årstid om man slipper piskande regn och snålblåst och för egen del gillar jag att slänga på mig lite varma och mer rustika plagg. Det kan ju bero på att jag inte har en kropp byggd för t-shirts även om jag förleds att tro det ibland. ***** De här helgen har jag varit gräsänkling eftersom Camilla drog till Växjö för vän- och familjeträff. Å andra sidan hade jag mina barn härhemma och det är ju alltid trevligt. De börjar ju så smått bli vuxna människor. Och en annan positiv erfarenhet är att jag kunde köpa virke och annat byggmaterial för halva priset för att Victor jobbar i bygghandeln. Lördagskvällen ägnades åt hushållssyslor, måleri, snickeri och sedan körde jag ungarna till stan där de skulle festa och umgås med sina kompisar. Det blev fyra till/från-centrumresor men inte så förfärligt sent. Jag soffade (nytt verb?) mig framför teven och såg på teveprogrammet The Seventies där man hade kommit fram till året 1979. Härliga minnen. Den sommaren var jag mitt emellan ettan och tvåan i gymnasiet och den sommaren tillbringades till stor del på språkresa i Brighton. Teveprogrammet spelade upp några av de mest kända låtarna det året, t ex "Another brick in the wall", "YMCA", "I will survive" , "Hold the line", "Sultans of swing" och "Breaking glass". Vi musikintresserade gymnasieungar läste då NME och Melody Maker - de var dyra. Den sommaren hade jag också sommarjobb på fastighetskontoret i Falkenberg och trivdes bra med det. På middagarna cyklade jag hem till mormor och morfar - morfar jobbade på samma ställe - och åt och tog ett dopp i havet. ***** Efter förra helgens så omtalade val finns det fortfarande några kvardröjande valplakat här och var. Såg ett som hukade i vindern där det stod "Framtiden börjar i skolan" och det var undertecknat av Folkpartiet. Jag fick en tanke om att katolska kyrkan kunde använt plakat med texten, "Ditt vuxenliv börjar i korrummet, lille pojk". ***** Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket. Varför? ***** Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson blev intervjuad i Aktuellt i måndags. Han fick frågan om partiets bakgrund med kopplingar till vit makt och "Bevara Sverige Svenskt", men det gled han undan genom att påstå, att det nu efter över 20 år inte finns något kvar i dagens SD som påminner om BSS. SD har hittat en partiledare som ser ut som Bert Ljungs morbror, men under den putsade och glättiga ytan döljer sig väl samma usla rasist som hos övriga partikamrater. Den här affischen till höger ska vara från 90-talet. Bilda dig din egen uppfattning om Åkessons trovärdighet. ***** Härom morgonen på väg till jobbet såg jag en Mercedez SL 350 köra ut på gatan och susa iväg. Registreringsnumet började på "B". Strax efter kom en likadan, med samma färg och med samma begynnelsebokstav som merzan som körde före. I den första bilen satt en ungdomligare variant än i nästföljande. Jag tänkte direkt att far och son hade köpt varsin. Fräckt. ***** Min gode vän Emma Lundström Karp har åter igen presterat en ståtlig äppeltavla på Österlen, den senaste som en hyllning till författaren Frithiof Nilsson Piraten. Äpptavlorna är något av Emmas signum även om hennes konstnärskap nu åter handlar om bildkonst. Läs mer om den senaste äppeltavlan här. ***** Nytt utbud på ICA Maxi. Vad väger en tomt på 1 000 kvm? ***** Jag har svårt att försvara försvaret Man upplever mycket när man åker kollektivtrafik till och från jobbet. Vid regementets stora grusparkeringsplats stod mängder av hyrbilar uppställda, både kombibilar och större personbilar. Det fick inte att släppa tanken på varför försvaret måste ha så många bilar för persontransporter, inte minst med tanke på hur många egna fordon det finns tillgängliga. Och med egen militär erfarenhet undrar jag även hur en Renault Megáne ska stå emot artilleri av pbv* med rsv**. När den allmänna värnplikten nu avskaffats konstaterar jag att vårt lands försvar består av skrivbordsmilitärer som far omkring i hyrbilar. Och äter lunch på stans restauranger. Höger, vänster om, marsch. ***** Det går att uppleva saker även när man rattar ett fordon själv. Som i onsdags när jag hamnade bakom en övningskörningsbil. Förutom körläraren satt det en körskoleelev bakom ratten och två väntande elever i baksätet. Det var tidig förmiddag och jag fick direkt syn på den ena ynglingen i baksätet. Han hade somnat och sov där med halvöppen mun. Bra där. ***** Overhead over my head Det är besynnerligt vad många statliga verk som dyker upp - helt obekanta för mig. Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket till exempel. Jag läste mig till följande existensförklaring för TLV: "...vi granskar och tar beslut om vilka läkemedel och tandvårdsbehandlingar som ska ingå i högkostnadsskyddet. Vi bidrar också till ökad service och tillgänglighet på apotek. Varför behövs det en myndighet för att övervaka apoteken? Den marknaden är ju numera avreglerad och marknadsanpassad, och skulle apoteksbutiker missköta sig vad det gäller utbud, service och tillgänglighet, får de ett mycket klart och omgående besked: kunderna väljer en annan butik. Varför behövs det en myndighet för att hantera beslut om högkostnadsskydd när vi har Läkemedelsverket, Socialstyrelsen, Sveriges Kommuner och Landsting m fl? TLV har 60 (?!) anställda samt två nämnder där det sannolikt sitter en del politiker med arvoden och givetvis måste ju ett statligt verk ha en generaldirektör. Oftast har ju denna yrkeskategori en rejäl ersättning samt pensionsförmåner som mer liknar ett framgångsrikt större företag. Avundsjuk? Nej, egentligen inte. Jag gillar att betala skatt. Oftast. Men det får ju finnas gränsar för vilka overheadkostnader vi medborgare ska åsamkas varje månad innan vi ser vad som blir över av lönen. ***** Heder åt hemvärnet, de äter i alla fall till skogs. ***** Efter friande av Magnus Hedman för misstankar om sexköp säger han till media att han nu tar sina nästa steg i rätt riktning som människa och varumärke. Varumärke?! _______________________ * pansarbrytande vapen ** riktad sprängverkan

Inga kommentarer: