16 december 2009

Väggens vinkelslipning väckte vädringsbehov.

I mitt förra blogginlägg tyckte jag att veckan hade varit jäktig. Yeah, right! Den här veckan tar bara priset! Den blev helt fullpackad med evenemang och arbetsuppgifter. Vissa planerade, andra inte. ***** Mitt nya datorpaket anlände i måndags kväll. Det var ett s k hem-PC-paket, men min arbetsgivare kallar det numera Kompetens-PC. Synd att inte kompetensen på IT-området var bipackad, för jag fick inte ordning på särskilt mycket av leveransen den kvällen! Det hade ju inte varit helt fel med en installationsguide och gärna en bruksanvisning till datorn. ***** Tisdagen blev en dag att minnas, men för eventuellt framtida minnesluckor skriver jag ner det här. Korv-Gunnar ler säkert stilla när han läser detta, där han sitter i ett 30-gradigt Chile och njuter nygrillat med cerveza och tar det tranquilo. Kl 07:00 Däckbyte. Aningen senare än brukligt men alldeles för tidigt för min smak. Nyinköpt mutterhylsa 17" passade perfekt och min manuella mutterdragare av teleskopmodell funkade ypperligt. Då började det snöa! Det var så där lagom kul att ägna en timma i snöglopp och tilltagande kyla, men det fick gå Kl 16:10 Åkte till färgaffären för kompletteringsköp av färg till sonens rum som skulle målas färdigt på kvällen. Kl 17:00 Gemensamt julbord med jobbet. Massor av folk, bland andra tillresta från Varberg och Falkenberg. Vann en stor korg med frukt och godsaker på lotteriet. Kl 19:45 Hemkomst. Fästmön hade "hudvårdsklass" hemma med tre quinnor som intresserat tittade på och provade de hudvårdsprodukter hon demonstrerade. Jag gjorde ett snabbt ombyte och satte igång med målandet. Kl 22:00 Kollade sporten på tv. Gjorde iordning sonens rum efter målningen, tog bort allt skyddspapper, tog ett tag med dammsugaren och gjorde iordning. Kl 23:00 Satte mig vid datorn för att försöka reda ut hur jag skulle få anslutningen till vårt trådlösa nätverk att funka. Efter en timma hade jag knäckt nöten och fick anslutning. Heureka! Glatt överraskad gav jag mig ut på nätet och registrerade mina programvaror. I ren glädje över IT-framgången surfade jag loss och plockade sen ihop kartonger och skräp efter måndagens datorleverans. Kl 01:30 Kom på att julkorten skulle postas senast dagen därpå. Skrev ut adresslista och skrev sedan obligatoriska julkort. De flesta hälsningarna sker i år via e-post. Kl 02:10 Sängdax. Somnade som en tok. ***** Dagen därpå var det dax igen. Efter jobbet susade jag in till stan för att köpa julfrimärken och posta julkorten. De väggtegelliknande klinkerplattorna skulle sättas upp på avsedd plats, för det var sista tillfället att göra det innan braskaminien akulle komma på plats dagen därpå. Vi kom inte igång förrän kl 22:00 och var färdiga 00:30. Den här dagen var det fästmön som fick jäkta med att skaffa vinkelslip och ersätta den gamla befintliga som inte visade sig vara brukbar. Hon visade sig vara en hejare på att hantera vinkelslipen. ***** Dagen därefter var det upp å hoppa i ottan för att invänta leverantören som skulle montera den beställda braskaminen. De kom kl 08:30 och när de kommit i ordning och börjar installationen åkte jag till jobbet. När jag kom hem från jobbet stod den på plats. Det blev så bra med kaminen framför den nya svartgråa väggen. ***** Under senare hälften av 90-talet höll jag i miljöutbildningar i landstinget med fokus på inköp och upphandling. Redan då fanns uppgifter om att vår konsumtion skulle kräva minst fem planeter för att klara vårt resursutnyttjande. Efter klimatkonferensen i Cph står det väl klart att det behövs (minst) en ny planet att bo på. Kina och Indien kan stanna kvar på Tellus. ***** Nu vet jag inte om det är apans eller råttans år i Kina, men det är i alla fall inte Ankans eller Tigerns år. ***** Ett tips till er i läsekretsen kan vara att inte såga klinkers med vinkelslip inomhus. Det blir dammigt. Mycket dammigt. /T:sson

4 kommentarer:

gunnar sa...

Snyggt med den nya kamminen...Behovs sakert nu ikalla sverige...Har behovs ingen iallafall...Saludos KorvSornas

Hebergarn sa...

Hade det inte varit bättre att investera i en klinkerkap för 400 spänn.
Jag har inga problem med snö, dock är det lite regnigt här påKoh Samui i dag. Vi ses när jag kommer hem i mars.
God Jul o Gott Nytt År

Jonas R sa...

Verkligt snyggkmin!

Till alla käcka läsare av denna eminenta blogg säger jag God Jul och Gott Nytt År!

Jonas R

Jonas R sa...

Tjusig kamin!

Till alla läsare av denna eminenta TT-blogg säger jag: God Jul ochGott Nytt År!

Jonas R