28 december 2009

Riskerar 10 000-metersklubben dåligt rykte?

Nyårsaftons dag började med hyggligt tidig uppstigning, en kaffe med macka och sen iväg till ett spinningpass med andra entusiaster. Instruktörsdon var pyntade i glitter och festhattar, och fick igång oss nyårscyklister rejält. ***** Varför ska man vara lagom i jantelandet Sverige? Är det ine lika bra att ta i ordentigt, t ex när man ska registrera in ett aktiebolag? TV4´s sportreporter, Patrik Ekwall, har sinne för det här med att skjuta högt och det avspeglas t ex i hans bolagsnamn, men det är ju en helt annan fråga. Visst får man uttrycka sympatier för sin egen förmåga, men det är ju bra om man levererar det man utger sig för att vara. ***** I måndags arrangerades en "månskensmatch" i ishockey, alltså en match som förr, ute i friska luften. Arrangörerna tyckte det kunde vara käckt att låta Frölunda och Färjestad mötas på en uterink skapad på Nya Ullevi. Över 31 000 personer hade köpt biljetter till detta historiska event, men det blev en massa strul och kaos och många kom inte in på arenan i tid till matchstart. Alla ville se matchen ute och blev sura för att de inte kom in. De är konstiga, göteborgarna. ***** Samma dag, fast betydligt tidigare, körde jag till Helsingborg för några inköp på IKEA. I det svenskaste av svenska varuhus pågår ett omfattande ombyggnadsarbete, så det enda som varuhuset i Helsingborg erbjuder är varor som kan rymmas i en påse. Övrigt lagergods - alltså i princip det mesta - får man hämta på ett utlämningslager en bit därifrån, eller också kan man bli hänvisad till ett annat varuhus. Det var inte smart av mig att välja Helsingborg. ***** Rapporterna om att en ung terrorist försökt spränga ett amerikanskt linjeflyg i luften gav ett genljud av förskräckelse i världen, men främst för resenärerna och deras anhöriga. Terroristen hade smugglat in sprängmedel i sina kalsonger, utan att det löste ut. Tack och lov. En utlösning i kalsongerna på hög höjd är dock något som många samlivsentusiaster strävar efter. Den s k 10 000-metersklubben är väl känd, och man får väl hoppas att den ekivoka klubben inte får ofördelaktigt rykte på grund av terroristens tilltag. ***** Enligt en färsk studie är det åter fastslaget att vi hallänningar friskast i landet. Däremot finns det en hög representation bland hallänningar när det gäller förbrukning av lugnande medel, sömnmedel och potanshöjande medel. Sistnämnda tolkas som att hallänningarna har problem i sängen (samlivet). Är det en så självklar analys av resultatet? Kan det inte lika väl vara så att hallänningen är synnerligen akiv i sänghalmen och i många åldrar, och att det är därför som slika hjälpmedel är såpass efterfrågade? Pressen tycker nog att det är roligare att lyfta fram de negativa aspekterna, men jag väljer att se positivt på resultatet.

***** Nu har läroplanen marknadsanpassats! Elever i mellanstadiet har fått läroböcker där förlaget fått in vad som liknar reklambudskap för en internationell snabbmatskedja. Jag undrar vad mina kamrater som arbetar inom svenskt utbildningsväsen tycker om detta; Patrik Västervall, Björn Boisby och Peter Laxen. Jag har nu triggats för att nedteckna en egen text på samma tema, så låt oss se hur många reklambudskap eller företagsnamn ni lyckas hitta i texten.

Jag har upptäckt att jag har svårt att skilja på fattiga och rICA. En annan sak jag nu insett är att jag med alla mina tekniska hjälpmedel blivit mer och mer Mobil och det är stimulerande att man kan klara av den ibland komplicerade tekniken alldeles Shellv. En morgon gick jag fram till ett av husets Windows, öppnade det och tittade ut. Det var i Arla morgonstund och det hördes ett morrande i en buske nedanför och vid närmare anblick avtecknade sig en svart Puma mot den rödorange solnedgången. Mitt hjärta slog till MAX, hamburgare var inte att tänka på just då. Däremot ville jag se Mer av det mäktiga kattdjuret. Min gode engelsktalande vän, Wilson, tyckte att jag skulle behålla det farliga djuret i busken, oavsett vad det kunde Kosta. Med min vän är räddning och goda råd bara ett Callaway. Så det var Absolut tur att jag ringde honom. Mötet med kattdjuret kommer jag att minnas långt efter min Amf pension.

***** Nyårsaftonens kväll tillbringas utan barnen, sonen ska nyårsfesta med kompisar och dottern är hos kamraten i Västerås. Så tillsammans med Camilla och min mor ska jag avnjuta en nyårssupé på en restaurang i Halmstad. Insåg att de senaste åren i nyårsköket härhemma med inhandling, förberedelser och tillagning tar förfärligt mycket längre tid än den som läggs på att njuta av resultatet. Å sen ska det dessutom diskas och plockas undan. Det outsourcar vi i år. Putell och gutår!

Inga kommentarer: