8 december 2009

Även en 14-tumare kan ge tröst och glädje.

En jäktig vecka på jobbet var över i fredags, och nu är det ytterligare en tuff vecka kvar innan det är dax att varva ner och ladda om. Julveckan då? Jodå, det blir en del att stå i då också, men ändå inte i samma omfattning. Samtidigt är jag ödmjuk inför det faktum att jag har jobb, och inte behöver fira jul- och nyårsledighet med osäkerhet om framtida inkomstkälla som många i vårt land gör. ***** En för mig okänd gammal dam har fått min 14" tjock-tv. Min fästmö var mellanhand och den som förde fram förfrågan om jag kunde tänka mig att skänka teven till damen som bor på ett äldreboende. Så blev det och det var ett snabbt beslut. Det är förövrigt samma teve som min far lånade när han tvingades bo på Bäckagårds korttidsboende för exakt två år sedan. Även något så litet som en 14-tumare kan således sprida glädje och tröst. ***** Tack, Långa Farbrorn, för ett varmt välkomnande vid lördagens spinningpass! Min tre veckor långa frånvaro då jag arbetat i hemmet hade tydligen satt sina spår i min kamratkrets, och jag blev ljudligt välkomnad när jag plötsligt dök upp för ett pass.

***** Jag blev verkligen överraskad när jag fick veta att Tiger Woods svärmor är den f d ministern, Barbro Holmberg. Några av mina arbetskamraterf undrade var jag har befunnit mig de senaste åren, för det här var tydligen allmänt känt. Vi läser kanske inte samma tidningar och det kan ju bero på att jag klipper mig hemma. Barbro verkar inte vara en person som man fjantar runt med, särskilt inte när det gäller hennes dotter. Tiger is out in the woods eller out of bounds.

***** Bloggfenomenet - en konsumtionsfälla Nu måste jag se upp så att jag i egenskap av bloggare inte skjuter mig själv i foten. Det har debatterats och pratats en hel del om de s k proffsbloggarna, som inte sällan är representerade av gymnasietjejer som tjänar grova pengar på sitt bloggande. Intäkterna kommer från annonsörer som bedömer att dessa bloggare är attraktiva som marknadsplats eftersom blogginläggen läses av köpstarka målgrupper. De heter Dollyblond, Blondinbella, Kissie, Kenza m fl och de är unga tjejer med en säker klädsmak som har 100 koll på märkesvaror, smink och vilka ställen som är on eller off. De har allt från 124 000 - 700 000 unika registrerade besök på sina bloggsidor. Detta skrivet så att ni ska få ett perspektiv på deras påverkan. Men vad skriver då dessa proffsbloggare om i sina välbesökta blogginlägg som attraherar såna massor med besökare som dessutom kommenterar deras inlägg? Mest skräp, om ni frågar mig. I proffsbloggarnas inlägg hittar jag massor med bilder från deras meningslösa klubbmingel kvällen innan och jag får också veta vilken favoritkavaj de köpt på BikBok. Flera nyinköpta produkter visas upp på bild och recenseras av bloggaren och kommenteras av läsarna. Förresten, köpt? Njae, jag tror snarare att handlarna bjuder på en hel del varor till de mest välkända bloggtjejerna så att de sedan kan marknadsföra dessa till målgruppen. Ett bra exempel på fungerande co-marketing. Men är det verkligen friskt att dessa tjejer ska kunna ha en sån effektiv påverkan på en stor skara ungdomar, så att dessa triggas att konsumera märkesvaror som de kanske inte ens har råd att köpa, men som de ändå skaffar för att vara lika hip som bloggtjejerna? Jag vill inte moralisera över konsumtionsspiralen som bloggsidorna skapar och tycker i grunden att varje individ måste ta ett eget ansvar för sitt handlande. Men nu handlar det om unga tjejer, inte sällan i tonåren, som kanske har dålig självbild och som därför är lätta att övertala till ett handlande som som möjligen inte inträffat, om inte påverkanseffekten var så påtaglig. Det intressanta med den svenska "bloggvärlden" är att det nu dyker upp bloggsidor som dissar och hissar de mest besökta bloggtjejernas sidor. Så de som lever på att dissa klubbar, kläder och smink, får nu själva en saftig smäll på nyllet.

***** Det var inte bara Barbro Holmberg som tuppade av i veckan. Drottning Silvia kunde ses nicka till under ett av talen på Nobelfesten, vilket bl a TV4 har visat upprepade gånger i rutan. Detta kan möjligen vara en hälsning från kanalen till hovet, eftersom det nu är klart att TV4 inte får rättigheten att producera Kronprinsessan Victorias bröllop.

/T:sson

Inga kommentarer: