23 november 2009

På jobbet går jag numera under namnet Hjälten.

Statusen på ungarnas room makeover är att jag just nu håller på i dotterns gemak.
  • Taket är färdigmålat
  • Bröstpanel kan behöva en ytterligare strykning
  • Fondväggsdelen är färdigmålad (gråsvart)
  • Övriga väggar ska målas championbeige
  • Garderoberna ska målas championbeige
***** Första advent [föasta advänt] och det börjar bli hög tid att handla julklapparna. Då passar det väl bra med en liten advent-quiz. Rätt svar finns längst ner i inlägget. Vilket företag är världens största leksaksdistributör? ***** Först var Fylle-Dansken hatad av ett helt land efter att ha hjälpt "svenskjävlarna" till seger i en VM-kvalmatch. Nu när han fått domen att betala ett skadestånd på 1,3 miljoner (danska?) kronor har en landsman tagit initiativ till en Facebook-grupp där man uppmanas att skänka 45 (danska?) kronor. Målet är att 20 000 personer ska ansluta sig och donera (danska?) pengar. ***** Kan man pattue...tatuera sig hur som helst?

The owl between the breast. Or in the nest?

***** 2009-11-24 fick man betala 62,24 SEK för 45,00 DKR. ***** Fergie visste vad hon ville ha när hon anställde sin personal. Hennes förra kammarjungfru mördade sin pojkvän eftersom han inte ville gifta sig med honom. En cricketklubba i skallen och ett knivhugg i bröstet var hennes svar på hans giftermålsnekande. Nu har hon rymt från fängelset. She´s a handful for every man. Kronprinsessan Victoria har anlitat en säkerhetsvakt som nu blivit fälld för misshandel. ***** Michael Jacksons guldhandske såldes på auktion för 350 000 dollar (2,4 MSEK). Badbollen som sänkte Liverpool i matchen mot Sunderland har också blivit såld. Den kostade bara 411 pund (6 000 SEK), vilket ju inte är mycket i jämförelse med den dyra Jackson-handsken. Fast det kan bli en dyrbar badboll för Liverpool när ligan ska summeras till våren. ***** Veckans citat: I ett fattigt hem är en stor k-k inget värt. ***** Hallandspostens rubrik i torsdagens utgåva skrek ut med feta rubriker, att det inte finns riktlinjer för julgåva och julbord för de kommunanställda och att det därför är upp till chefen hur man hanterar detta. Jag tänker så här, att om inte en kommunal förvaltningschef eller bolags-vd kan hantera en sådan här fråga med klokskap och sunt förnuft ska de väl söka sig andra jobb. Ur ett rättviseperspektiv förstår jag att de kommunanställda blir förbannade om en förvaltnings anställda får julbord och en annans får ett julkort. Dock har jag inga förväntningar på att det skulle funka med kommunala riktlinjer - de kommer ändå inte att följas. Tro mig. På min arbetsplats erbjuds alla att närvara vid vårt gemensamma julbord i vår egen sjukhusrestaurang, men det blir ingen julgåva. Och det har vår chef beslutat. Ingen annan. Sedan riktar jag mig till Hallandsposten med en undran hur deras koncern hanterar julbord och julgåvor till de anställda. Är det så att alla tidningar inom Stampens koncern har samma riktlinjer? Skulle inte tro det. Men visst, det är ett privat företag så de kan göra vad de vill med sina vinster. Men HP kan nog tona ner sin präktiga attityd, för den goda smakens skull.

***** Radiotjänst är Kung. Det statliga bolaget har hittat rätt kommunikationskonsult. "Snigeln i ögat" var en fullträff ur marknadsföringssynpunkt och nu i dagarna dök Tackfilmen upp, en webblösning som både överraskar och roar. Själv går jag numera under namnet Hjälten på jobbet.

Men den riktige hjälten är Andreas Englund, mannen bakom filmen. Vi har dessutom en gemensam bekant. Small world, eller hur, "Dala"?

***** Kreativiteten sprutar (nåja, den stänker lite i alla fall). Eldstaden som ska höja upplevd trivsel i hemmet kommer att installeras veckan innan julafton. Samtidigt som leveransbeskedet anlände slog det mig att väggen (villans stödmur) som kaminen ska stå framför borde piffas upp. Innan kaminleveransen sker kommer vi därför att montera väggtegel som fond. Det kommer att bli snyggt, tror jag.

***** För andra gången har jag haft turen att lottas som vinnare i Konstfrämjandets konstlotteri. På lördagen fick jag välja konstalster, som tolfte vinnare i ordningen. Nu blev det dock inte nåt av mina två tänkta favoritalster, men en oljemålning för 4 000 kr får jag vara nöjd med. Gratis är gott.

***** På menyn denna helg:

Fredag Wienerschnitzel (av fläsk), toppad med kapris, ansjovis och citron Rösti Rödvinssky

Lördag Räkcocktail Boeuf Bourgogne (Måns Herngren style) Saffransris

***** Rätt svar: McDonald´s

/T:sson

Inga kommentarer: