16 november 2009

Visst fungerar rättssystemet i vårt land. Oftast.

Det är hög fart på jobbet. Offerter, anbud, avtal, nya uppdrag, 10-årsjubileum etc. Men hellre det än att dagarna släpar sig fram. Sistnämnda är dock ingen risk där jag jobbar. ***** Kamrat Koffe & Rogge utbildar vårdpersonal i fallskador och fallprevention. Nu har han själv råkat falla av cykeln. *****
The evolution of men and women (Bidrag: Fredric A).
*****
Jag har fått kommentarer om att jag avböjde medverkan på lördagens whiskyprovning. Långa Mäklaren gjorde en uppoffrande bokning av mitt deltagande, men när det väl blev dax för mig att leverera min närvaro, då pallade jag inte. Jag var för trött. Fredagens pubkväll tog på orken, och lördagskvällens tillvaro i tv-soffan kändes som ett rätt beslut.
Den därpå följande helgen blev lugn och ingen av ungdomarna behövde nattskjuts. Däremot fick jag ägna tid åt min mor som behövde sjukvårdsinsats på akuten. Inget allvarligt dessbättre.
*****
Det blev en ljus Lucia - i dubbel bemärkelse
Kamraten Björn Bois dotter blev i veckan utsedd till årets Lucia, framröstad av stadens och säkert andra medborgare i landet. Även kamrat Roger K hade sin dotter, och även hon var en utmärkt luciakandidat. Vår stad fick i år en fager och ljus Lucia.
*****
Bilden på den för våldtäkt åtalade fotbollsspelaren har varit ordentligt pixlad i pressartiklar. De brukar vara det tills dess att den åtalade har blivit fälld. Eller friad. På skvallerforum (se förra blogginlägget) avslöjades dock tidigt ett möjligt namn på gärningsmannen. Om det inte är en ren och skär lögn har en f d flickvän till mannen anslutit detta forum där hon bidragit med sina åsikter om den allsvenska fotbollsspelaren. De var inte till hans fördel. Mannen som forumet pekar ut har tidigare varit åtalad för att ha misshandlat sin hustru.
På samma tema noterar politikern från Halmstad som fick sex månaders fängelse för grov kvinnofridskränkning. Han fälldes för fem fall av misshandel, olaga hot och ofredande. Hans kommentar till Kvällsposten var följande:
- Jag ska överklaga [...]. Jag kunde aldrig tro att rättssystemet skulle fungera så här.
Var inte domen ett tydligt bevis på att rättssystemet faktiskt fungerade i det här fallet?!
*****
Holm i blickfånget
Halmstad dök i veckan upp som värdort för TV4-programmet, "Halvåtta hos mig". Det var därför en del bekanta ansikten som dök upp i tv:n, t ex min musiklärarinna från högstadiet och en f d kollega. Och Lennart A Bengtsson, vd för Wapnö AB och ägare till Holms gård. Minsann om inte Holm dök upp igen! En av deltagarna i programmet hade kopierat hela sin meny från Hotell Tylösand. Jag har det från en säker källa.
Och i lördagens "Robins" dök Peter Wahlbeck upp som gäst. Dax igen för Holm med andra ord. Wahlbeck var till sin fördel, tycker jag.
*****
Förra helgen bestämde jag mig för att ta tag i en välbehövlig uppfräschning av ungdomarnas rum. Därför kommer jag under den närmaste tiden att vara upptagen med att måla och inreda rummen med några nya möbler. Jag började i torsdags kväll och hann med en strykning av dotterns rumstak. Efter helgen ska jag fortsätta arbetet.
*****
Båda ungdomarna har haft trassel med sina mobiltelefoner en tid. Det är värdelöst när man inte kan nå dem, så jag fick kliva in och göra två stödköp. Dottern fick sin mobiltelefon i fredags och kommande måndag får sonen sin. Bra kvalitet till rätt pris. Tack, Tradera.
***** Ett prisvärt julbord väntar familjen i början av december. I Hotell Tylösand.
*****
En arbetskamrat gav mig en minnesvärd gåva i veckan. Hon och hennes man hade lagt över gamla Super-8-filmer på dvd och ett av filmklippen var taget från matchen HBK-Öster 1976, alltså säongens sista match när det första allsvenska guldet redan var bärgat. Jag var själv där och nånstans i vimlet av inrusande ungdomar i filmklippet finns jag. Vid lämpligt tillfälle ska jag visa dvd:n för nätverket Gåbbaträff.
/T:sson

Inga kommentarer: