10 november 2009

Hat-trick och humor. Och lite lyteskomik.

Arbetsveckan avslutades med den årliga säsongsavslutningen för nätverket, Gåbbaträff. Träffen har till syfte att göra bokslut över den avslutade fotbollssäsongen, debattera framgångar och motgångar, men framför allt att träffas och ha kul. En liten quiz brukar också förekomma som medlemmarna tydligen ser fram emot - så ock den här gången. ***** Förneka inte. Ljug inte. Lär er nån gång! I helgen har det förekommit artiklar om en "allsvensk stjärna" som anklagas för att ha utfört en våldtäkt på en 18-åring. Redan nu pekar allmänhetens misstankar mot ett speciellt namn, i alla fall på skvallersajter. Om nu inte press och media ljuger om dennes kommentarer, så skulle den anklagade fotbollsstjärnans vara dessa i kronologisk ordning: Första kommentaren: "Det var inte jag." Andra kommentaren: "Det var inte våldtäkt." En klassisk akt av förnekelse och lögner brukar alltid avslöjas efter ett tag. Och om den anklagade ljugit i första uttalandet, vad är oddsen för att även nästa är en lögn? ***** Reservationen på en av stans mer besökta pubar var aningen märklig eftersom bordet skulle finnas tillgängligt i pubens "tysta avdelning", men i själva verket hamnade de 12 (lärjungarna) mitt framför scenen där kvällens band lirade 80-talslåtar. Låtvalet kan ha berott på att keyboardspelaren hade sina storhetsdagar som musiker under det årtiondet. Kvällen blev ändå riktigt bra med god uppslutning, och Gåbbaträff begåvades med en prospect. ***** What´s the point? En halländsk socialdemokratisk riksdagspolitiker har blivit utnämnd till vice ordförande i Republikanska föreningen. Inte ens under sossarnas regeringsperioden har republikanerna fått kungahuset på fall. En tillräckligt stor del av det svenska folket stödjer kungafamiljen med dessa uppdrag, oavsett hur mycket det kostar, och utan vederhäftig insyn i användandet av våra skattemedel. So what´s the point? ***** Några är i hatten. Laholms kommunledning har gjort årets hat-trick. I ett försök att skapa kreativt och värdeskapande beslutsfattande har kommundirektören köpt in specialsydda och färggranna hattar för 300 kr/st. Jag vet inte hur lyckosamt det här kommer att bli, men helt säkert är att nyårsrevymakarna i stan tackar och bockar för uppslaget. ***** "Pregelerum". Är det latin? När Fotbollsgalan sändes i tv i måndags skulle prins Carl Philip presentera de nominerade till ett av kvällens priser. Jag måste kritisera den som skrev prinsens manus, särskilt med tanke på att killen verkar ha läs -och skrivsvårigheter, precis som sin far. Var det verkligen nödvändigt att skriva in ordet "privilegium" redan i första meningen?! Se Carl Philips presentation här >> (se 42,0 in i videoklippet). ***** Annonseringen av julbordsevenemang har tagit fart och det är inte utan att det börjar suga i grönkålstarmen. Förra årets julbord på Wild West var inte precis premiumklass, så det får nog bli Steninge i år igen. Vi har inte varit annat än nöjda med Skepparstugans prisvärda julbord. ***** Besökte tingsrätten i både Varberg och Halmstad i veckan. Arbetsrelaterat besök, inget annat. En domstol är en intressant miljö, inte minst att studera dess tekniska utveckling och krav på säkerhet. Det finns en del yrkestitlar utanför kontorsdörrarna som man inte direkt begriper vad det är. Fascinerande arbetsplats på nåt sätt. Frågan är dock om jobbet som domare eller åklagare är så eftersträvansvärt i dessa tider. Skulle inte tro det. ***** Jag var åter gräsänkling. Fästmön drog till Malmö för säljkurs och därefter vidare till Växjö för besök hos mor, bror och vänner. Det blev till att softa och träna för att komma i form till nästa arbetsvecka. Jag valde för första gången på många år att bege mig ut i löpspåret på Galgberget. De av oss som sysslat med fotboll i ungdomsåren vet vad det vill säga. De flesta känner spåren lika väl som den skavande sömmen i ens kalsonger. Jag öppnade piggt men med medvetet kortare löpsteg än jag vant mig vid när jag hade en bra grundkondition. Det hjälpte inte. Spinningträningen och annan kondisträning har väl ändå gjort nytta för pulsen, men benen var inte särskilt pigga. Mina löpsteg blev mot slutet mer av modellen "förbjuden gång". Resignerat gjorde jag mina stretchingövningar under det att jag funderade på nästa löppass. Nu vet jag ju vad som väntar. ***** "Flerfaldige kyrkobrännaren, Asser Toropainen, låg på sitt yttersta...". Så börjar boken, "Världens bästa by", av författaren Arto Paasilinna. Jag "läser" just nu den boken på ljud-cd. Samme författare skrev "Kollektivt självmord", en bok jag läste med största behållning. Boken handlar om hur den 89-årige kyrkobrännaren efter sin död efterlämnade ett testamente som innebar ett uppdrag åt brorsonen Emeli Toropainen att bygga en kyrka i Dödskyrkostiftelsens namn, som en välgärning och bot för alla de kyrkor han bränt ner. Jag kan inte annat än att rekommendera den som ett boktips till er. ***** På jobbet har vi nu blivit uppmanade att lägga in eventuella önskemål om helgledighet. Är det dax redan?! /T:sson

Inga kommentarer: