28 december 2008

Vad har Statoil i tanken?

Sedan några veckor innan jul har vi bilägare kunnat glädjas åt en rejäl prissänkning. Från att ha varit långt över 13 kr har literpriset för 95-oktanig bensin dippat till 9,54 kr. I alla fall för de som tankar på JET. Men säg den lycka som varar (?) för nu har Statoil köpt upp lågprisbolaget JET (ConocoPhillips), och med vissa villkor - vilka jag inte begriper vilka de är - har detta även godkänts av EU-kommissionen. Statoil är nu den starkaste aktören för fordonsbränsle i Norden och företagets marknadsandel är 45%. Som konsument är jag tveksam till om detta är bra för mig och min plånbok. Nu kan man ju tänka sig att Statoil vill behålla JET som ett lågprisalternativ och en intern konkurrent till de bemannade Statoil-mackarna, om det nu inte var för det faktum, att bolaget redan har obemannade mackar, t ex Hydro och Uno-X. Hur kommer då Statoils prisstrategi för JET-mackarna att se ut, kommer varumärket att finnas kvar eller ändras de till Hydromackar? Det är Statoil och endast Statoil som förfogar över det strategiska beslutet. Jag har redan fått min första faktura från JET efter förvärvet, men längst ner står det med liten teckenstorlek: Statoil Automat Sverige AB. ***** Mitt favoritlag, Halmstads Bollklubb, fortsätter att satsa (t)ungt. Förutom att plocka upp tre 18-åringar och en 19-årig lärling i A-laget har HBK även presenterat ett nyförvärv; en 17-åring från div-4-laget Unnaryds GoIF. Föreningen tar också tillbaka Lars Jacobsson som assisterande tränare till Jannemeister (har man t ex övervägt eller pratat med Mats Jingblad?). Jag tillåter mig att raljera lite över dessa "satsningar" samtidigt som jag vill visa min uppskattning för att föreningen låter sin ungdomar få visa framfötterna. Tanken att hitta och ansluta unga lovande spelare från närområdet till föreningen har varit ett signum för Klubben sedan Stig Nilssons tid, och den har många gånger betalat sig bra boksta...siffermässigt talat. Däremot har det inte på senare år mynnat ut i resultatmässigt minnesvärda prestationer. De gånger det ändå skett har det till betydande del varit med hjälp av redan etablerade spelare som värvats för just detta. Så nu ska vi trogna supportrar betala minst 1 800 kr för att se vårt lag i allsvenskan 2009, till de blyga tonerna av ambitionen, att hamna runt 10:e plats. Med GAIS ovanför i maratontabellen. ***** Redan innan nyårsklockorna börjat klämta in det nya året visar den svenska avundsjukan åter visa upp sitt fula tryne. Under rubriken "Aftonbladet granskar" får vi nätläsare veta att Ingvar Kamprad minsann lever ett lyxliv på en vingård, trots att han vill påskina att han är en sparsam smålänning. Och? ***** Fick hem den bok jag nyligen beställde och den var precis så kul som jag trodde. David Batras, "Den som inte tar bort luddret ska dö", är en samling av lappar som folk sätter upp i ilska, hämnd eller upplysningshänseende. Lapparna har han fått fått från vänner och obekanta som hittat dem på jobbet, toaletter, trappuppgångar, tvättstugor, bilar och i affären. En del av lapparna redovisas på Batras hemsida. Vill nån låna boken, mejla mig. ***** HBK funderar på ett nytt kontrakt med (skadade) Magnus Arvidsson. Arvidsson är en mätt 35-årig forward som inte gjorde många (ett?) allsvenska mål 2008. Henrik Larssons kontrakt med Helsingborgs IF löper ut i januari... ***** Aftonbladets avslöjande om Ingvar Kamprads lyxliv är så tydligen betydelsefullt, att tidningen tror att vi är villiga att betala deras Plus-abonnemang för att få veta mer. Vilka fattiga liv dessa redaktörer måste leva, som ägnar tid och tidningens pengar för att boka in sig som gäster på samma vingård där Kamprad tillbringar sina pensionsdagar. Slika reportage fanns att läsa i tvivelaktiga publikationersom Lektyr och FIB Aktuellt på 80-talet, men torde inte ha nån intresserad läsekrets idag. Eller? Är det av allmänt intresse att en av vår tids största entreprenör lever gott och i ekonomisk trygghet? Har IKEA:s medarbetare runt om i världen nåt emot det? Jag har det i alla fall inte. Jag unnar honom allt gott, men jag tänker inte unna Aftonbladet en enda krona av mina pengar för att få läsa mer om detta avslöjande. ***** Ett djärvt (?) förslag är att HBK överger modellen att vara en allsvensk förening och istället blir en farmar-/samarbetsklubb med de lag som har vilja och förutsättningar. Den kunde t ex bildas som en allians med Elfsborg och Kalmar där HBK har huvudansvaret för scouting och talangutveckling. Vid varje försäljning skulle föreningen få sin del av intäkten för att finansiera verksamheten. Varför ska kommun, sponsorer och HBK lägga ner hundratals miljoner på en eventuellt framtida arena som ska hysa en klubb utan utmanande ambitioner eller förmåga? I ärlighetens namn så är HBK inte mest känt och hyllat för sina sportsliga framgångar, utan för sina fingertoppskänsliga värvningar och efterföljande försäljningar av spelare till den europeiska toppfotbollen. Det kanske är det som är framgångsreceptet för föreningen? ***** GOTT NYTT ÅR! För nyårsstämningens skull >> /T:sson

2 kommentarer:

Silverryggen sa...

Hej och gott nytt till dig och din familj. Skönt att höra att du äntligen tar ditt förnuft tillfånga och slutar köpa de sk kvällstidningarna. Själv slutade jag köpa dem när de höjde priset till 3 kr. angående HBK:s framtid så kan jag tänka mig dem som en stabil farmarklubb till AIK eller möjligen Bromma pojkarna. Efter att under säsongen sett alla hemmamatcher utom en så tycker jag att de har haft ett särdeles tråkigt spel. En liten glädje var dock när den lille vindsnabbe tysken gjorde entre i laget, han höjde tempot med 100%. Beträffande Jet så råkar jag också vara kund där, men nu när pengarna går rakt in i den Norska oljefonden så får jag nog tänka om.

T:sson sa...

Görlitz är en bra värvning. Håller med Lennie Norman:
"Brommapojkarna", va e det för ett mesigt klubbnamn? :)