22 december 2008

Kan jag förmå henne att välja bort trumpet?

I år blev det ingen julotta. Vi valde att stänga av klockan och somna om. Av de som besvarat enkäten om man går på julottan, bestod merparten (60%) av svarslämnare som inte tar sig till kyrkan så tidigt på juldagsmorgonen. En av svarslämnarna i målgruppen vill tydligen ha en moské i närområdet. ***** Det är nåt jag inte riktigt förstår med de s k Rosengårdskravallerna. Jag har inte snappat upp någon tydlig orsak/protest mot nåt särskilt problem i den så ofta omtalade Malmöstadsdelen. De som orsakar förstörelsen i bostadsområdet verkar få extra energi av att locka till sig polisen och troligen är det därför som deras förödelse trappas upp. Jag har fått uppfattningen att merparten av de boende trivs i Rosengård. Då undrar jag vad ungdomarna vill, var är deras föräldrar och en inte helt obetydlig fråga, bor de ens i Rosengård? ***** Dottern är inne i en period av tur/lycka. Lördagen innan jul blev hon medbjuden av sin kompis att följa med till Lund och se showen "500". Inte nog med det, de 15-åriga bästisarna fick dessutom träffa huvudpersonerna enskilt innan showen. Anders Jansson (Tiffany Persson, Morgan Pålsson) och Johan Wester (Kajan, På spåret). De gav tjejerna både sin tid och en del gåvor. Dotterns år innebar även ett personligt möte med favoritbandet Simple Plan som hon vann i en tävling på nätet. Vi som kommer ihåg vår egen tonårstid och dyrkan av våra idoler kan förstå hennes entusiasm. ***** Årets julklapp? Jag tror att det var en upplevelse. Komikern Johan Glans sa i tv-programmet Parlamentet, att årets julklkap är en upplevelse; en känsla av besvikelse :). För egen del tror jag att det kunde blivit spelet Guitar Hero. Ända tills jag såg den här t-shirten... ***** I år hade vi julen mellan skinkorna. ***** Till råga på allt fick dottern det hon önskade sig i julklapp. Hon spelar gitarr sedan ett par år tillbaka och börjar bli riktigt bra. Nu vill hon bredda sitt utbud och meddelade mig för en tid sedan att hon var ute efter en keyboard. Jag lyckades jag hitta en keyboard på nätet vars ägare bor i Halmstad. Den 21-åriga ägarinnan är gift med en 26-årig kille från Costa Rica, de är gifta och föräldrar till en son. De hade två keyboards av samma fabrikat som Enrique köpt via jobbet och sålde nu det ena till mig. ***** John annonserade tjänst som Tomte till behövande i Varbergsområdet. Han tar 150 kr. Ingår resekostnad i priset? Är det att betrakta som en husnära tjänst och därmed avdragsgill till 50%? ***** Dottern kommer troligen att söka in till musikprogrammet på gymnasiet till hösten. Den ansökande eleven måste ha ett ytterligare instrument till sitt ordinarie. Jag försöker nu förmå henne att välja bort hennes förstaval; trumpet. ***** För julinspiration >> ***** Som brukligt är blev skinkan färdig kvällen före julafton och den avsmakades under högtidlig tystnad för att inte störa den sinnliga njutning som infinner sig vid första smakprovet. Men vis av erfarenhet hade vi köpt en skinka i reserv och den fick vi tillaga redan på juldagen. /T:sson

Inga kommentarer: