14 december 2008

Jag är nog en mediamissbrukare.

Resultat från veckans mini-enkät:
  • 42 % tar mossa från sin egen trädgård
  • 58 % är ovetande om begreppet mossa
För de 58 % av enkätdeltagarna hänvisas hit (klicka på symbolen): ***** I torsdags var det uppvaktning på jobbet av de som gått i pension under året och de som tjänstgjort 25 år. Jag är faktiskt 25-åring i landstinget och en av dem som uppvaktades. Vi hade fått se ut en gåva för 5 000 kr och det är ju tämligen generöst. Valde en resecheck. Resmålet är dock obekant i nuläget. ***** Veckans tips Under rådande period kan det hända att man får stearinstänk på t ex byxor. Detta avlägsnas med framgång på följande sätt:
  • Lägg byxorna i frysen.
  • Ta fram byxorna, lägg dem på strykbrädan.
  • Lägg hushållspapper över stearinstänken.
  • Stryk försiktigt strykjärnet några gånger fram och tillbaka över pappret. Lyft undan pappret och se så att stearinfläckarna fastnat på pappret.
  • Byt papper och fortsätt stryka på nästa fläckar. Upprepas tills alla fläckarna är borta.

Observera att det endast testats på jeans så här långt. Detta tips garanterar inte framgång på andra textila material.

***** Det var en jobbig tid att vara utan min dator när den var på reparation. Jag har byggt in vanor i mitt liv som går ut på att studera media, både i tv-mediet och via internet. Det gör jag ständigt. Det är liksom svårt att låta bli. Dessutom erbjuder internet en otrolig mängd möjligheter som lockar mig. Jag är dock lite orolig för mina vanor och mest för hur jag skulle reagera utan dem. ***** Såg uppföljaren till "Vi hade i alla fall tur med vädret" på bio. Jag rekommenderar den med viss ljumhet. Filmen "...igen" lyckades inte bli en fullvärdig uppföljare, men var stundtals komisk.

***** På måndag morgon är det lottning av 2009 års Vi i femman. För egen del väntar uppdraget som programledare för 10:e året i rad - jubileum minsann. Fasen va tiden går! ***** Först uppstod ett ganska stort utbrott av VRE-bakterien på Sjukhuset i Varberg. Därefter uppdagades mjältbrand på en gård i Varbergs kommun. Vad är det som händer? Vinterkräksjukan och influensa börjar bli vardag under vinterhalvåret, men det här...?! ***** Måndag kväll är det säsongsavslutning för Gåbbaträff, ett nätverk av fotbollsintresserade män som brukar gå på HBK:s (hemma)matcher. Det som nog drar mest är de inledande pubträffarna, främst då matcherna inte lämnar så mycket bestående minnen. På måndag träffas vi för att summera säsongen, prisutdelning och att testa kunskaperna med en quiz som jag hoppas ska uppskattas. ***** Media har en fantastisk möjlighet...och oftast förmåga att skapa intresse och genomslag för olika satsningar. Det finns dock mediaföretag som tyvärr är dåliga exempel på att nyttja detta på bästa sätt. SR/SVT:s pågående satning för att hjälpa världens människor som är på flykt, är en bra och uppenbarligen effektfull idé. Musikhjälpen är en kampanj där man kan skänka pengar och önska låtar, vilket kan ske via webben, sms eller varför inte direkt i den glasbur som finns i centrala Malmö där olika programledare kommer att finnas tillgängliga under kampanjtiden. Programmet sänds direkt i SVT2 och SR P3. Antalet människor som befinner sig på flykt uppgår till 67 miljoner. Jag tror att de hoppas på vårt stöd och att kampanjen ska få flyta utan evinnerliga reklamavbrott och filmtrailers. Den risken är dock minimal den här gången. Tack å lov. /T:sson

Inga kommentarer: