29 juli 2008

Man behöver inte vara Super-Nanny för att fatta.

Jag hoppas det framgår av publicerad bild att det är dax för en kvalitetsauktion. Annonsören bör dock fundera på vilket budskap som sänds när man försöker locka allmänheten med en handskirven annons på en plywoodskiva. Inte signaleras kvalitet i alla fall. Däremot fynd månne. *****

Signaturen "silverryggen" har i en kommentar till mitt förra blogginlägg helt riktigt påpekat mitt tillkortakommande när det gäller den uteblivna besiktningen med påföljande körförbud på mitt fordon. Mitt försök att skuldbelasta myndigheterna var givetvis helt förkastligt.

Men bilhistorien tar inte slut med detta. Under de två senaste dagarnas vistelse på Sjaelland valde min bil att bara lägga av att fungera i Humlebaek. Där står den nu, på en bilverkstad. ***** En annan av er läsare levererade en historia om medborgarna i den kungliga hufvudstaden. Det var en man i Kortedala som skulle inhandla snabbmat från en korvkiosk. - Korv med mos och en stockholmare, beställde mannen. När biträdet i korvmojen inte förstod sistnämnda del av beställning förtydligade mannen: - En Pucko. ***** På andra semesterveckans första veckodag packades strandattiraljer och tillsammans med fästmön styrdes kosan till Tylösand för ett par timmar på den blåflaggade stranden. Trots att många avslutat sin semesterperiod var det tätt med folk och överraskande nog massvis med båtar som ankrat upp inte långt från stranden. Träffade kamraten OS-simmaren som visade upp sig med nougatfärgad hy och Police-glssögon. Resterande timmar ägnades åt att reta sig på en svensk turistfamilj med fyra barn. Modern i sällskapet var anledningen till vår uppmärksamhet. Det (troligen) äldsta barnet blev ständigt bannat av modern för allt möjligt. Värst blev det när det uppdagades att han i samband med bad hade slängt sand på sina syskon. Sedan gick han på handduken där modern skulle ligga å så var det dags igen. Till slut bröt sonen ihop och grät så snoret rann. Han blev bannad för det också. Egentligen hade barnet inget uppseendeväckande beteende utan vistades helt lugnt utan att göra sånt som barn i den åldern kan få för sig när de är på stranden. Tro mig, jag vet. Man behöver inte vara Super-Nanny för att förstå att killen bara ville bli sedd, få positiv uppmärksamhet. Kanske få leka med mamma lite. Pappa var ju fullt upptagen med de tre övriga barnen i vattnet, men mamman hade tänkt ligga under parasollet och läsa romantiska essäer och drömma sig bort till en annan tillvaro, långt ifrån sandiga barnbadkläder och senapsnedstänkta handdukar och bortblåsande badbollar. Istället ägnade hon en förfärlig massa negativ energi på sonen och hans strandvistelse blev bara eländigare för varje solstråle som nådde hans bleka hy. Till slut bestämde föräldrarna att dagen på stranden var över för den här gången och med oförminskad irritation började mamman banna grabben när ha skulle byta om, samtidigt som pappan tog sig an övriga barn. Vi tittade långt efter dem när de lämnade stranden och några av ryggtavlornas hållning vittnade om att vistelsen på sköna Tylösand inte blev så bra för alla i den här familjen. Ingen höll den bannade pojken i handen, varken mamma eller pappa höll rörde vid honom. Jag suckade och vände mig om för att sola ryggen. ***** En av de mer kända lågpriskedjorna inom detaljhandeln har varit särskilt aktiva med sina reklamspotar i sommar. Särskilt kedjans tv-reklam har fångat min uppmärksamhet. Vi konsumenter fick veta att vi kunde köpa resväskor til ett bra priserbjudande. Priset avsåg utvalda resväskor i två delar. Jag vill gärna ha en hel resväska, inte en som är i två delar. ***** Det lackar mot julafton. I alla fall för fotbollsälskare för snart är det preimär för den engelska ligan, Premier League. Den här säsongen gästas (?) ligan av en nära granne och konkurrent till Manchester United; Hull City. I Hull-laget finns en fruktad spelare och det är den snart 40-årige forwarden, Dean Windass. Dean har gjort sig känd, inte bara som ålderman i ligan, utan även för sitt heta temperament. Ett tydligt bevis på detta är att han fått tre röda kort. I samma match! För egen del skulle jag nog snarare frukta hans efternamn. Heter man wind-ass bör man nog se upp som motståndare, eller rättare sagt, se upp där bak. /T:sson

Inga kommentarer: