22 juli 2008

Skägg döljer inte brott mot mänskligheten.

Värmen trycker sig tätt inpå kroppen. Pannan, nacken och kinderna är klibbiga och vatten erbjuder endast tillfällig lindring. Det är mest besvärligt på morgonen. Jag brukar vända på kudden, den andra sidan är svalare. De har varit sällsynta så här långt men nu har myggen kommit och gör sig påminda genom de kliande ingångshål de åstadkommit på kroppen. Av ren snålhet startar jag inte luftvärmepumpen som även erbjuder kylande effekt, men den hade säkert lindrat en del av hettan. Inom kort ska göra mig iordning. Nästan alla våra ungdomar - inklusive de två två bonusungdomar som bott hos oss i veckan- ska nu lämna vårt hem för ett tag. Det är dags att förbereda sig för ett strandbesök med ljudet från stojande eller missnöjda barn, skriande sjöfåglar och ett svagt vågskvalp i öronen. Det här var värt att vänta på. Den klibbiga värmen till trots. ***** Sonen sommarjobbar. Jag minns mina egna sommarjobb från ungdomsåren och särskilt hetsen att överhuvudtaget hitta en sysselsättning eftersom kompisarna skulle jobba. Man ville verkligen jobba! Jag har hjälpt sonen att komma upp i tid på morgonen så att han hinner med bussen till jobbet. Jag har erbjudit skjuts men han vill ta bussen. Grabben går upp kl 05:30 och när han stänger dörren efter sig är klockan inte ens sex. Jag vänder mig om och borrade ner huvet i kudden. Det är ju semester. ***** Nyheten om att Radovan Karadzic gripits i Serbien kablades ut över världen. Poeten och psykologen som blev politiker och folkmördare greps i stillhet på en buss. Varför tog det så lång tid att fånga in Karadzic om han nu befann sig i Serbien? Nazisterna tog ju sin tillflykt till Sydamerika där de framgångsrikt gömde sig bakom ny identitet i en del av världen där man inte förstod vilka de var. Är då tillfångatagandet av Karadzic ett politiskt medvetet steg i riktning mot en försonande gest mot omvärlden, eller att EU ska betrakta Serbien med nya ögon? Serbien är i nuläget inte ett av kandidatländerna till EU-medlemsskap - Kroatien är det. Möjligen har serberna ambitionen att bli fullvärdig medlem i EU. Jag tror att medlemsskap är uteslutet om inte serberna även för Ratko Mladic till rättvisan inför Haag-tribunalen. Mladic var arméchefen som utan tvekan utförde Karadzic rensningsorder. 200 000 människor dog under Balkan-krigets tre år. Sona det den som kan. ***** Varför är inte Schweiz med i EU? De ser ut att vara lite inklämda mellan angränsande medlemsländer. ***** Skägg döljer inte brott mot mänskligheten. Saddam Hussein försökte bli incognito med hjälp av sin skäggväxt och Karadzic försökte samma metod. Men med en skillnad. Saddam fick gräva ner sig i en sandgrop för att undkomma rättvisan, men den eftersäkte f d serbiske ledaren uppträdde helt öppet på föreläsningar m m. Vad döljer Jan Malmsjö här till höger?
Jan Malmsjö (?)
***** Jag fick ett av årets stora överraskningar i veckan. En fbilburen poliskonstapel stoppade mig med blåljusen påslagna. I vanliga fall får man ju överräcka körkort och blåsa för alkotest, men den här konstapeln bad mig kliva ur bilen. Det artade sig till ett riktigt drama. På ett neutralt men men absolut inte ovänligt sätt upplyste han mig om att min bil var belagd med körförbud och att jag skulle lämnna den stående där den nu stod. Sambon, dottern och en husgäst satt i bilen. Bilen har jag haft sen maj 2006 och har bara väntat på att få en kallelse till besiktning, men det har inte kommit någån. Ingen kallelse från Bilprovningen och inget meddelande från Vägverket. 1500 kr fattigare och mycket snopen körde jag hem utan tillåtelse och bokade besiktning till dagen därpå. Besiktningen gick smärtfritt och blott två dagar senare hade jag skattemärket i handen. Jag begriper mig inte på våra myndigheter. /T:sson

1 kommentar:

Silverryggen sa...

Snälla Tommy, inte kan man väl skylla på myndigheter när man är glömsk och lite slarvig. Att gamla bilar skall besiktigas är ju inte direkt någon nyhet i konungariket Sverige. Själv sover jag med en bordsfläkt som närmsta granne i nattmörkret. Ett annat tipps är att frysa en stor petflaska med vatten till is, linda in den i en handduk och ta med den i sängen. Ha en fortsatt svettig sommar, å så syns vi väl på någon HBK match.
Bengt B