7 juli 2008

Snart har vi paparazzis utanför huset.

Helgen som gick handlade mycket om it; vi fick tacksam hjälp av en bekant att upprätta förbindelsen mellan det trådlösa nätverket och tre av våra datorer, och jag försökte göra ett pc-inköp till sonen då han klagar högljutt på nuvarande. Efter samtal på mobilen med säljaren fick jag ett sms från denne: "Hej. Hur är det idag? Får jag bjuda på en fika vid havet?" Jag log för mig själv och svarade blixtsnabbt: "? Jag e mer intresserad av din dator :)" ***** Det har varit en lång väntan till den här sommarsemestern. I fjol tog jag ut semestern så tidigt att jag fick börja jobba i mitten av juli. Det var ingen höjdare precis, fast vädermässigt var det skit samma. I år väntar jag med slirande tålamod på att vecka 29 ska vara över, sen börjar semesterledigheten. ***** Egenligen har vi det fantastikt bra ordnat i vårt land. Rätten till betald semesterledighet är en välkommen (och kanske välförtjänt) ynnest där flertalet har fem veckor, somliga har sex veckor och vissa kanske t o m mer än så. Tror att norrmännen har en ännu mer uppskruvade rättigheter t ex när det gäller sjukledighet, utan att egentligen veta nåt om detta. Lär mig gärna. ***** Jag blev uppringd av en jättepigg och engagerad kvinnlig säljare på ett premieförvaltningsbolag. Ännu ett exempel på ett företag i tjänstesektorn (eller finanssektorn) som hittat sin plats på marknaden. Det var en sak som störde mig i samtalet med den speedade säljaren; hon sa mitt förnamn ideligen. Jag blev avogt inställd till säljarens budskap när hon flera gånger kallat mig vid förnamn, helt omotiverat. Ja, jag vet att det är en ingrediens i säljtekniken, men det hjälps inte. När säljaren envisas med att upprepa mitt namn om och om igen, tappar de mig och jag blir allt mer ointresserad. Baksidan av du-reformen. Det kan också trigga igång en liten djävul i mig och då kan jag börja ställa krångliga frågor eller på annat sätt utmana säljaren. ***** Arn var i stan. Jodå, jag såg Joakim Nätterqvist på Storgatan för några veckor sen. Klädd som en kändis, men mycket kortare än jag minns honom från hans prefamous-tid.

Just nu filmas materialet till komedin Bröllopsfotografen i regi av Ulf Malmros. På plats i Trollywood finns skådisar som Tuva Novotny och Kjell Bergqvist. Vår granne agerar statist där. Han blev så biten av den här inspelningserfarenheten, att han troligen kommer att leta upp fler statistroller i framtiden. Snart har vi väl paparazzis surrande runt vårt hem. Häcken ersätts av järngrindar och övervakningskameror och vårt villaområde blir ett nytt Bel Air. Wait an´ see. /T:sson

Inga kommentarer: