7 augusti 2008

Det är tanken som räknas. Och krånglar.

Alvesta - Växjö - Lessebo - Kosta - Alsterbro - Högsby - Bockara - Oskarshamn. Så såg färdplanen ut när vi i lördags styrde kosan in i mörkaste Småland för besök hos sambons släktingar och vänner. Med risk för överdos av granskog. Flera "vilda" djur spottades också på hemresan i natten. Faktiskt många fler än 2002 på resan till Kiruna. Då såg vi en (1) räv. ***** Tv-reklamen är svår att komma undan, den dyker upp utan förvarning. Just nu är det OLW som irriterar mig. Och det är inte första gången. Chipstillverkaren verkar ha snöat in på att skådespelarna i dalogen måste vara särskilt nördiga. Och att det faktiskt skapar värden (?). DISS-BOTTEN 1. OLW http://www.olw.se/webb.asp?menu=2&smenu=1&umenu=1&page=ljudbild_film HISS-TOPPEN 1. Kavli http://www.youtube.com/watch?v=hxDF5JQ-834 2. Spendrups http://www.youtube.com/watch?v=DnL5b9dzecY&NR=1 3. Manpower http://www.youtube.com/watch?v=0KsBMiskRdA&feature=related ***** Sambon gör ett nytt tappert försök att sluta röka. Vid tidigare försök har hjälpmedel som plåster och nikotontuggummin använts. Plåstret utsöndrade så starka doser av nikotin att sambon fick yrsel. En f d kollega slutade röka under 90-talet, men han har idogt tuggat nikotintuggummi sedan dess. Personligen tror jag inte på metoden att bli av med nikotinberoendet genom att tillföra nikotin, om än på "bättre" sätt än att röka. För egen del slutade jag 17 oktober 2000. Sambon har nu hittat ett annat hjälpmedel och det är ett munstycke laddat med 10 gr nikotin som man ska suga på när lusten faller på. Hennes hopp står nu till denna lilla vita inhalator. Och till sin egen motivation. ***** En vinkännare/sommelier har koll på viner och ibland dyker denna kompetens upp i tv-rutan, inte sällan i de reklamfinansierade kanalerna. Mest känd inom det här gebitet är väl den fryntlige Bengt Frithiofsson, men under sommarfredagarna får vi nu dryckestips från en sommarvikarierande vinexpert. Inte särskilt bekvämt dock. Inför kräftskivan marknadsfördes bl a vinet, "Barbara D´Asti, med det självklara motivet att det passar till lamm, bönsallad m m. Sen när blev bönsallad en självklar rätt på svenska middagsbord? ***** När jag skriver dessa rader är det fredagen den 8 augusti 2008; 08-08-08. Stockholmarna lär fira just det här datumet och det beror på att de kallas å kallar sig för 08:or. Jag kallar dem för 99:or. De är ju inte riktigt 100. ***** Min bil. Har ingen lust att tillföra några adjektiv till mitt fordon just nu. Förra fredagen bestämde den nämligen sig för att sluta fungera. I Humlebaek. Knappt en vecka efter fick jag besked från den danska bilverkstaden att de fått igång bilen igen, så det var ok att hämta den. Diagnosen var kondensvatten i tanken. Sånt kan säkert inträffa, men trots att jag är hjälplös med bilar och särskilt de som krånglar, gnagde en oroskänsla över det beskedet i min skalle. Varför skulle det uppstå just då, och i så fall, kan det väl hända igen? Nåväl, vi styrde på nytt kosan mot Humlebaek. Väl där fick jag beskedet att bilen inte gått igång på förmiddagen , trots att den startat dagarna innan. Ridå. Efter några funderingar lät jag bilverkstaden behålla bilen för att se över bränslepumpen vilket nu var nästa diagnosområde. Vi körde hem igen. Nu har jag den hemma igen, efter byte av bränslepump. ***** Under färden hem från Humlebaek vaknade sambons rökbegär och hon var sugen på ett "bloss". Hon sträckte sig efter sitt munstycket och började puffa på. Min kommentar var snabb och självklar: - Du ska väl inte röka i bilen?! /T:sson

Inga kommentarer: