17 augusti 2008

En väska kan avslöja dig.

Back in business. Efter fyra veckors sommarsemester var det dax att göra entré i arbetslivet igen. Det var full fart direkt och en arbetskamrat menade att det beror på tidpunkten jag började jobba på. Just nu är det mycket som kommit igång. Även om veckorna normalt rusar iväg när man jobbar kändes den första veckan som om jag jobbat en hel månad. Märkligt. Men det känns drygt att klaga på att man nu är i arbete. Det finns allt för många som inte har nåt jobb att gå till. *****
***** Man kan förbereda sig och genomföra idrottsprestationer på olika sätt. Michael Phelps kom till Peking för att prestera men framför allt för att njuta av situationen. Inget gnäll på täta lopp och de egna och andras förväntningar hanterades med ett imponerande lugn. Den amerikaske simmaren hade inte kommit till OS för att ta ett guld till sig och sitt land. Han skulle fixa åtta! Kameruns kvinnliga trestegshoppare Francoise Mbango vann OS-fnalen på 15,39. Inte så konstigt i sig kanske, men mer imponerande i ljuset av att hon födde barn ett år innan OS och inte hade tävlat på två år. Det ger hennes prestation en extra dimension. Hon tävlade i kjol. ***** Spotade en känd allsvensk fotbollsspelare och landslagsspelare häromveckan när han stod i kön vid en mobil fiskdisk. Jag fick direkt ögonen på den axelremsväska som hängde ner på hans högra höft. Denna vältränade och kraftfulla mans väska hade det ungefärliga måttet 35 x 45 cm. Troligt innehåll var plånbok, nycklar och gamla köpkvitton. Det såg aningen fel ut i mina ögon, väskan var mer en kvinnlig accesoir, och den känslan förstärktes av det bekanta mönstret som avslöjade att det var en designerväska eller en kopia av en sådan. Tidigt 90-talet såg man ofta män som hade en mindre väska vars band virades runt handleden. Väskan kallades för "bögslunga" i dagligt tal. I stan fanns faktiskt en homosexuell man som bar en sån handledsväska vilket i mina ögon förstärkte kopplingen. ***** Såg en nyhetsrubrik om orten Trångsund. Orten tillhör tydligen Huddinge kommun, men borde väl ligga nånstans i närheten av Trosa? ***** OS-pingisen blev särskilt personlig den här gången. Bara tre kineser stod mellan Jörgen Persson och OS-guldet. Endast en kines från bronspengen. Det är helt klart imponerande att Persson vid 42 års ålder är och nosar på ett OS-brons i den konkurrensen. Jag är särskilt imponerad över att han mentalt orkar att ta sig tillbaka till världseliten efter flera års frånvaro och prestera på den nivån som han gjorde i Peking. Inte illa pinkat av en ljuskrullig kille från Gullbranna. *****
Jag försöker lära mig att inte planera för framtiden och att inte ta saker och ting för givet. Man vet nämligen aldrig vad som väntar. På gott och ont. Det ska inte tolkas som en dyster profetia utan mer som ett krasst konstaterande, att ett liv innehåller både lycka och olycka. Ingen är undantagen. Du må ha nått ett tillstånd av mer eller mindre ekonomiskt oberoende, du kan ha framgång i ditt yrkesutövande och en samling goda vänner och bekanta. Du har möjlighet att åka på semester med familjen både vinter och sommar och behöver inte tveka att byta bil när den nuvarande passerat 10 000 på mätarställningen. Du kan vara mitt i inne i ett spännande projekt i jobbet som kräver mycket av dig, men som samtidigt stimulerar och kan ge minst lika mycket tillbaka. Det mesta är så bra man kan önska sig. Men då...
Komikern Stefan Gerhardsson, ena halvan i komikerduon Stefan & Krister, vet vad det vill säga att ha framgång och allt vad som därmed följer. Tills katastrofen en dag slår ner i familjen. På jobbet fick jag höra om ryktet, att det var Gerhardssons son som omkommit på en tågvagn i Falkenberg. Ryktet bekräftades för mig i fredags när jag läste löpsedlarna på kvällstidningarna. Vad betyder all framgång, nationellt erkännande och igenkännande och nästa uppträdande? Hur meningslöst blir inte allt omkring en när ens barn går bort?
Gerhardssons dagar fördrivs just nu i sällskap av den obönhörliga sorgen. Och den märkliga tron att sonen när som helst ska komma hem på sin cykel. Som han alltid brukar göra.
***** Äntligen! Efter tre månaders väntan är nu Premier League igång igen. Nu får jag uppleva fullsatta läktare och härligt intensiv fotboll. Få njuta av spelare som kan ta emot en boll och behålla den, trots tuff uppvaktning från en energisk motståndare. Spelare som kan slå en passning på 5 meter utan att behöva titta i passningsriktningen. Det är man inte bortskämd med efter 19 allsvenska omgångar. Jag loggar in på webben och streamar på. /T:sson

Inga kommentarer: