28 augusti 2008

Just nu kan jag tänka mig att importera från USA.

Tog mitt ansvar och gick på dotterns föräldramöte. Klass 9D har fått komma tillbaka till skolan som firar 100 år, efter att den varit föremål för omfattande renovering. Det är mycket som är annorlunda på en svensk högstadieskola jämfört med när en annan var elev i slutet på 70-talet. Mentorerna (= klasföreståndare när vi gick i skolan?) upplyste oss om att man tagit tag i bekymret med användandet av mobiltelefoner. Visserligen har man länge påpekat att dessa inte får användas på lektionerna, vare sig kalenderfunktion, musik, eller sms. Nu finns dock möjlighet för eleven att ha flight mode på sin mobiltelefon, förutsatt att den är undanstoppad. I det läget kan man nämligen inte ringa eller sms:a, däremot är det möjligt för eleven att lyssna på sin musik under tiden som man gör sitt arbete eller befinner sig i lektionssalen. Vi fick också veta att man ser allvarligt på om någon skulle fotografera andra elever eller lärare med mobiltelefon, för att sen lägga ut bilden med kränkande text på internet. Det snurrade i skallen av denna nyvunna kunskap om vad som händer i en högstadieskola. ***** Morfar ringde och gratulerade mig på min födelsedag i torsdag. Han fyllde 91 i våras och har nästan upplevt två världskrig (han var 1 år när första världskriget upphörde). Han undrade hur det var med mig (?!). ***** Jag har i tidigare inlägg berättat om bensinmacken i Holm. De senaste veckorna har den nya ägaren till boningshus, tomt och tillhörande mackrester påbörjat en efterlängtad uppröjning. Boningshuset ligger nu i ruiner och det finns tydliga tecken på ett återuppförande. När allt är klart och förhoppningsvis med behagligt utförande, kan kan tänka mig att ta initiativ till att uppföra en välkomnande skylt vid infarterna till orten. "Välkommen till Holm. Här slutar civilisationen". Bidra gärna med ytterligare förslag via kommentarfunktionen nedan. ***** Mina barn är i Prag. De ringde därifrån och gratulerade mig på födelsedagen. Sonen upplyste mig samtidigt om det som tydligen var mest väsentligt för dagen; han hade druckit Pilsner Urquel. ***** Fästmön visar mod och handlingskraft. Hennes jobb som personlig assistent sliter hårt och är inte alltid det hon väntat sig av yrket. I veckan sa hon upp sig från ett av sina uppdrag och är nu tillgänglig till 40 % för annat jobb. Hon lockas just nu av barn- och ungdomspsykiatrin. Nån som känner igen sig? ***** Det har varit så mycket strul med familjens bilar den senaste tiden - fästmöns pajade i onsdags -att min längtan efter favoritbilen börjar bli ytterst påtaglig. Men klasskamrat från högstadiet har en sån just här i Holm. Jag vill också ha en! Funderar på att använda en kontakt jag har som nog kan hjälpa mig att ta hem en från USA, gärna Kalifornien. I Sverige kostar de 100 papp. Min favoritbil, en VW Karmann Ghia (1955-1974). Helst i cabversion.

***** Några tröjor med tryck i...

/T:sson

Inga kommentarer: