18 september 2011

Vision som rubrik för fackligt arbete ger ingen större kick.

En arbetsvecka avslutad och en ny står för dörren. Trots att hemresan från Alanya förra söndagen slutade vid 3-tiden på natten i mitt hem, var jag på jobbet första arbetsdagen redan under måndagsförmiddagen. Därefter gick veckan som en missil. Första veckodagen ägnades åt att besöka mamma och mina "barn" för att överlämna gåvor som inhandlats under semesterresan. Något som var tydligt märkbart härhemma var vädret där jag fann mig i en temperaturskillnad på 20 grader mot föregående veckas vistelse i Turkiet. Att byta en tillvaro som innebär att man fick gå med bar överkropp vid midnatt mot att ta på sig en varmtröja inomhus är sannerligen märkligt.

*****
Jag tror att popduon Jedward är en bluff. Efter att ha använt ett bildredigeringsprogram upäckte jag att gossarna måste vara de okända avkommorna till Humle & Dumle. Skillnaden mot förlagan är att killarna har pipskägg.

*****
Galna rekordmänniskor
Varför låter man sina naglar växa i 18 år?! Varför väljer man att ha 453 piercingar på sin kropp? Det finns många excentriska människor och flera av dom får plats i Guinness rekordbok.

*****
Är nu Windows 8 på gång?! Har precis fått Microsofts 7:a installerat och har svårt att begripa mig på det operativsystemet.

*****
Jag är fackligt ansluten. Mitt fackförbund heter SKTF. Eller rättare sagt hette. Förutom att man nyligen valt en ny ordförande, så har man även bytt namn....till Vision. Jag kan visserligen sympatisera med motivet för namnbytet från SKTF eftersom fackförbundets namn inte längre speglar de yrkeskategorier som medlemmarna representerar, men det nya namnet ger ju inte mig några spännande kittlingar. Man behöver ju inte vara överdrivet kritisk för att inse att ordet vision inte ger någon större kick för de som är inblandade i det fackliga arbetet. Sedan finns det ju en annan sida av en sådan här förändring...det kostar fett med pengar, närmare bestämt 20 miljoner. Och då var det ändå en medlem som fick kläcka namnförslaget.

En vision uttrycks oftast som ett framtida tillstånd som man vill uppnå, och behöver inte uppfylla formella krav på realism, ...

*****
Min 94-årige morfar Male är en härlig karaktär. Han är så uppriktigt intresserad av hur det går för sina närmste, och han har ju glädjen att ha barn, barnbarn och barnbarns barn att hålla reda på. Och det fixar han.

*****
Victor tyckte det var dax att visa sitt nya boende för sin farmor, så i söndags fick sonen besök av Karin, mamma och mig. Jag hade med mig barstolarna jag köpt på IKEA och de får han montera när det passar. Det blev en trevlig kväll ihop.

*****
Det verkar som om kampanjen på Facebook för att rädda korvmojen Fetegretas får fler supportrar än de som ville bevara sporthallan i Halmstad från att rivas.

*****
På grund av nätverkskrångel under vistelsen i Alanya lyckades jag inte buda hem den lanterna på Tradera som jag hade tänkt mig. Dessbättre dök det upp ett ännu intressantare objekt dagarna efter, men inte heller det objektet lyckades jag ro hem. Jag har tänkt att en sådan pjäs ska pryda sin plats på gammelmorfars sjömanskista som står i köket. Marina teman är ganska trevliga att smycka hemmet med, särskilt om man har riktiga sjömän i släkten. Och det har jag. Saknar dock en lanterna.

*****
Nästa helg blir det svampplockning. Och Carisma ska spela på Stadsbiblioteket. En annan grej som händer kommande helg är att det nog blir säsongspremiär för eldning i kaminen. Mycket talar för det.

*****
Måste bara avsluta blogginlägget med några tidningsrubriker som har syftningsfel eller andra komiska brister. Jag kan inte garantera äktheten i dessa, förutom den från Hallandsposten för den har jag själv hittat.

Sydsvenska Dagbladet:
Våldtäktsman dömd till 2 år i Eslöv
(Lite väl hårt straff att få tillbringa 2 år i Eslöv)

Nordvästra Skånes Tidningar:
Mannen dog medan kvinnan avled (Och här är skillnaden, vadå...?)

Örebrokuriren:
Gynekolog hittade knarkgömma
(Frågan jag stäler mig är var de hittade det)

Svenska Dagbladet:
Färre gökar i södra Sverige
(Vilket låter märkligt med tanke på hur många barn som fötts hittills i år)

Ingen av de omkomna hade livshotande skador
(Nähää, så vad dog de av?)

Uppsala Nya Tidning:
Högsta Domstolen prövar manlig omskärelse
(Tur att man inte är anställd där...)

Bergslagsposten:
Huset som brann ned till grunden blev totalförstört(Nähä...!?)

Ölandsbladet:
Mindre poliser till Borgholm
(Hur långa för de vara?)

Helsingborgs Dagblad:
Vi skriver alt dåligare
(Det jör vi vel inte!)

Dagens Nyheter:
Audis dieselversion av A8 imponerar med sin låga bensinförbrukning
(Waoow, verkligenbanbrytande!)

Dagen:
Lam pojke bortsprungen
(Sä värst lam var han väl ändå inte...)

Aftonbladet:
Arbetslösa har rätt till dagisplats
(Då är de ju åtminstone sysselsatta!)

Polisen grep torsk i fiskhamnen
(Var hittar man annars torsk?)

Storgråtande bedyrade den 30-åriga porrstjärnan sin oskuld
(Oskuld porrskådis...yeah, right!)

Östersundsposten:
Krockade med älg på motorcykel
(Åker älgar motorcykel...?)

Metro:
Yrkesmördare misstänkt för mord
(Vadå, han gjorde ju bara sitt jobb!!)

Tre greps för våldtäkt på Finlandsfärja
(Hur stor är sannolikheten att det finns tre män som tänder på en Finlandsfärja!?) 

Hallandsposten:
Onanist får punga ut med 12 000 kr
(Kommentarer överflödiga)

(Tack, Fredric, för bidraget) 

Inga kommentarer: