29 augusti 2011

Jag är inte helt hundra. Inte ens femtio om jag tänker efter.

Sonen är nu installerad i sin första lägenhet, och han ser ut att trivas storligen. Undra på det, läget är kalas och hyran minst sagt human. Den senaste leveransen till hans nya hem var en ny dammsugare som jag köpt på Gekås för ett odyrt pris. Möjligen kan det vara en onödig frestelse för en ung man, att hans utsikt från balkongen är stadens enda kvarvarande bryggeri..?

*****
Då var man ett år äldre. Söndagens födelsedag firades likt tidigare år i den familjeinterna kretsen. Nytt för mig var dock alla hälsningar från mina härliga kontakter och vänner på Facebook som var överväldigande till innehåll och antal. Att bli besjungen hör inte heller till vanligheterna, men det blev en glad bonus, likt mina två "barns" trevliga presenter. Apropå överraskande presenter så kan jag nu ägna hösten åt att dricka finwhisky och bevittna mord på Wapnö slott.



*****
Det börjar bli dax att packa väskorna.

*****
Det är ju egentligen ingen big deal att fylla år nu för tiden, och det räcker gott och väl att bara träffas och umgås i all enkelhet med de nära. Dock finns det vissa funderingar på nästkommande, aningen jämnare födelsedag, men några egentliga planer för den finns inte i dagsläget. Det ger sig tids nog. Min allt mer annalkande åldersnoja till trots noterar jag, att jag inte är helt hundra, inte ens femtio om jag tänker efter.

*****
Nyligen slog det mig att Östra Bryggeriet fanns i aktiv produktion under min gymnasietid, och jag minns det eftersom det fanns en korvkisk i närheten som vi brukade gästa. Och en mack (Uno-X?). Bryggeriet lär ha rivits 1986 och då hade det sju år innan "gått ihop" med Appeltofftska, som numera heter Krönleins (det bryggeri som ägnat mycket tid, kraft och råvaror åt att brygga öl som smakar vatten). Att Östra Bryggeriet under sin levnadstid tydligen producerade mysko drycker som sötöl och vegaporter och äppelöl får man väl ha överseende med. Krönleins Halmstadlager är ändå rena skräpet i jämförelse. Efter en snabb googling hittade jag drycker som Lion och Syd apelsin och dessa producerades av Östra Bryggeriet, om jag förstått det hela rätt.

*****
Väderprognosen för nästkommande vecka i Alanya pekar på temperaturer upp mot 29 grader. Det är aningen annorlunda än det väder vi haft här hemma de senaste dygnen. Det ska bli riktigt gott att förlänga sommaren och förkorta hösten med en het vecka på den turkisk badorten.
*****
Efter hemkomsten från semesterresan ska jag ta itu med hemmet där ett par rum väntar på mina ivriga men opraktiska händer. Dessa åtgärder får väl ses som en inledande del i ett kommande flyttprojekt.


*****
Min förra radiokollega som sedan många år tillbaka är sportreporter på TV4, har styrt kosan till Sydkorea för att bevaka friidrotts-VM. Han har varit vänlig nog att dela med sig av lite bilder från uppdraget...














*****
SOCIALSTYRELSEN INFORMERAR
Tio droger man inte ska nyttja när man kör bil.

Inga kommentarer: