14 mars 2011

Dockhuvudet på dragkroken var en otäck syn.

Vill passa på att hälsa nya "följare" välkomna till TeTe-bloggen. För er nykomlingar kan jag berätta att denna blogg är en veckokrönika. Där man lyssnar med ögat.

*****
Information kan ibland vara välmenande...men ack så överflödig.

*****
Sitt upp på apostlahästarna
Vid ett tillfälle för några år sedan valde jag att promenera från arbetsplatsen på söder hem till bostaden i Holm. Det tog mig en och en halv timma. En annan gång några år senare tog jag åter fötterna till hjälp, den gången för att gå hem från Örjans Vall. Det var en timmas promenad ungefär.
I lördags fick jag ett meddelande på Facebook från kamrat Roger som hade lite tid att slå ihjäl på lördagkvällen så han föreslog ett besök hos mig. Han skulle gå! Det är 7,7 km från hans bostad i Furet och hem till mig, men rätt var det var så stod han vid entrédörren, trött, varm och törstig. Vi tillbringade en trivsam kväll med utvalda drycker och samtalsämnena var flera. Gick han hem till fots sen också? Näh, han blev hämtad av sonen. Men det var ändå strongt att ta sig till Holm med hjälp av apostlahästarna en lördagkväll i mars.

*****
Kadaffi vill ha reformer - inte missiler
Kadaffi & Co betraktar nu omvärldens missnöje med hur ledninge i Libyen hanterar sitt eget folk. Aningen komiskt surmulet klagar man på västvärldens reaktion som nu innebär att landet utsätts för attacker med missiler, samtidigt som ledningen, som de säger, har påkallat eld upphör och nu ska påbörja "ekonomiska och adminsitrativa reformer". Javisst var det dålig tajming av FN att påbörja dessa militära insatser när Kadaffin tydligen planerar betydande reformer för sitt folk...

*****
Kadaffi verkar ha problem med mycket just nu, rebeller, missilattacker från FN....och den förbannade capen som inte vill ligga på plats på axeln och mössan som hela tiden kanar ner över ena ögat.

*****
Förutom vernissagebesök tillbringades helgen med lite hushållssyslor. Både tvätt- och diskmaskin fick göra sitt och jag tog tag i pensel och roller. Dottern Karins tillskott med ytterligare ett rum - som storebror Victor lämnat - ska göras om till ett mer musikinspirerat utrymme. Det arbetet påbörjades i söndags och om det blir som jag tänkt kommer hon nog att trivas med rummet.

*****
Så kom då beskedet som dotter Karin och hennes tjejkompisar i bandet Carisma väntat på sedan förra lördagen. Carisma har kvalificerat sig till länsfinalen i Musik Direkt. Finalen sker 26 mars på Nolltrefem i Halmstad. Grattis tjejer, go girls!

*****
I veckan togs ett stort kliv mot ett väntat egna-hem-tillstånd.

*****
I mitt förra blogginlägg skrev jag om att jag fått möjligheten att namnge en del konstverk som skulle ställas ut på en kommande vernissage. I lördags var det dax för just den utställning som pågår på Galleri Småland i Alvesta t o m 11 april. Jag åkte såklart till galleriet, inte minst för att se utställda verk av konstnärstrion och familjen Karlsson/Leon/Laggarbo (bilden), men också för att se tavlor som jag hade döpt. Som om jag var en del av verkets framställan. Men det var jag ju såklart inte. Fr v: Ulrika Karlsson, May K Leon, Tomas Laggarbo.

*****
Satt i bilen bakom en lite skrynklig Volvo. På dragroken hade ägaren monterat ett dockhuvud med risigt hår som dragkroksskydd. Det var en ganska otäck syn.

*****
Helgens utfärd till Alvesta var aningen märklig. Ju närmare Växjö jag kom desto mer känslomässigt laddat kändes det där jag satt bakom ratten. Jag undrar om det inte kommer att dröja ett tag innan jag kör österut på rv 25 igen.

*****

Inga kommentarer: