25 juli 2010

Jag och Montazami på välgörenhetsgala.

Efter att ha haft gäst(er) i huset i två veckor var jag gräsänkling med början i onsdags. Camilla besökte sina föräldrar i Oskarshamn och Växjö och jag lämnades därmed med några av de hushållssysslor som ingår i vardagslivet. De som Camilla normalt kämpar med. Förutom hårt arbete sysselsate jag mig med att kolla på alla avsnitt av teveserien, Solsidan. Fantastiskt kul serie som jag missade när de gick på teve men nu fick jag istället se den utan reklamavbrott. ***** Jag tillhör den generation som i barnåren ägnade många timmar åt att montera byggsatser. Känner du igen dig själv i det? ***** En skånsk fånge ville baka bullar i fängelset men fängelseledningen tillät inte det. Näh, för tänk om han smet..! ***** En riktig entusist kör såklart omkring i ett åk pimpat till Gooner Mobile. Den är tydligen till salu.

***** Byggnadsminnesförklarat Jag har aldrig varit händig, eller så har jag inte tillåtit mig själv att tro att jag är det. Mycket talar för det förstnämnda. Om man dessutom tillägger att jag är ensambarn så inser man att mina val av förströelse i barnåren inte var sädeles omfattande. Därför tillbringade jag mycket tid för mig själv i pojkrummet där jag lekte och tvingades att vara kreativ för att inte vara uttråkad. Trots min ohändighet bestod en stor del av pysslandet av att montera byggsatser. Det var bilar, flygplan och skräckfigurer som t ex Frankenstein och Dracula. Oftast ville jag inte be min superhändige pappa om hjälp utan satt där själv med monteringsanvisningar, lim och vatten till klisterdekalerna. Det var ju egentligen fjantigt att inte be om hjälp för han hade gärna hjälpt till, men jag ville väl visa att jag kunde själv (var väl medveten om min bristande händighet redan då) för att sedan triumfatoriskt kunna visa upp mitt byggnadsverk. Jag fick en gång en byggsats som skulle bli en halvöppen Duisburg, en tysk veteranbil. Gul. Den bestod av en massa små detaljer som skulle limmas på med precision och jag vill minnas att pappa till slut fick hjälpa mig att montera byggsatsen. Det är kanske därför jag minns just den och det faktum att pappa gjorde en mycket fin förvaringsplats för den med träplatta och glas. Fortfarande vet jag inte om han gjorde det för att han själv var så möjd med resultatet eller för att han ville att jag skulle ha den att titta på och känna stolthet av att ha satt ihop den "helt själv". ***** Årets straffvariant...? Se straffen här >>. ***** Borta bra men lemmar bäst Hemstaden verkar ha blivit en populär hemvist för fynd av olika kroppsdelar. Ingen har väl glömt den fasansfulla upptäkten av ett manshuvud som låg fastfruset i Nissan vilket hittades av barnen till en av mina klasskamrater från högstadiet. För ett par år sedan hittades en mansfot på stranden och nu senast har en människoarm upphittats på Östra stranden. ***** Lyssnade i efterhand på "Sommar" i P1 från i fredags då skådespelaren och tevekocken, Per Morberg, gav sig hän i etern. Hans berättelser om sin skådespelargärning, det ständiga smågnabbandet med frun, om hans far som drack för mycket och en del namedrops blev trots allt en ganska tunn och smaklös upplevelse - som en potatissoppa. Tyvär. Min besvikelse berodde kansake mer på att mina förväntningar var för högt ställda, snarare än att Morberg inte levererade ett bra sommarprogram. ***** Verkehrsstau am E6 Det var taskigt väder i torsdags. Men bra väder för Gekås. Radiotjänsten Trafik & Service meddelade att det var långa köer på E6:an och trafiken stod i princip still vid den nordligaste avfarten mot Falkenberg och Ullared. Vana Autobahn-förare som stod stilla i kön undrade väl var olyckan hade hänt och hur många bilar som var inblandade, och hade nog inte trott på information om att köerna orsakades av bilister som skulle till en lågprismarknad för att det inte var strandväder. Gekås hade 27 000 besökare just denna sommartorsdag. ***** En humorfavorit är komikern Johan Glans när han ger sig på flygplansmaten. - Jag är så trött på flygplansmaten! - Har ni sett filmen "Alive". Det är en film som handlar om ett plan som störtar bland bergen och innan de blir undsatta måste resenärerna börja äta upp varandra för att överleva. Jag är säker på att det fanns flygplansmat kvar. ***** Helt galet om gala Härom natten drömde jag att jag skulle gå på en välgörenhetsgala med den numera så kända svenska Hollywood-frun, Maria Montazami. Minns att jag drömmen hade en hel del grubblerier om mitt klädval inför galan, men jag skulle kanske funderat mer på deltagandet skulle kosta mig. Välgörenhetsgalor i USA är ingen barnlek för svenska medelinkomsttagare. Maria sa att vi kunde dela på kostnaden men som tur var vaknade jag ur drömmen och slapp därmed lägga ut ett förmodat femsiffrigt dollarbelopp. Och för att skämmas för min klädsel.

***** I onsdags såg jag inte Ika i rutan. Jag såg Ika i simbassängen.

/T:sson

Inga kommentarer: