13 juli 2010

Var lite positiva för fan!

Äntligen semester!
***** Mitt i veckan kom månadens höjdpunkt. The (nästan) Sweet gjorde en efterlängtad konsert på ett sommarglittrande Solgården i Tylösand. Trots att det bara är gitarristen Andy Scott kvar från originaluppsättningen som jag lärde mig digga under flera lyhörda år vid 70-talets mitt, så lät det faktiskt som om det vore riktiga Sweet på scen. Jag hade glömt hur jäkla bra de var! Så nu är det dax att plocka fram vinylskivorna igen. Låten längst ner i inlägget spelade jag på grammofonen iklädd tennisracket hängandes i ett snöre på magen. ***** Då var inredningen med tillhörande vitvaror till vårt nya kök beställt. Holm Kitchen Makeover påbörjas tidigt i höst och leveransen sker i början av oktober. Hade jag inte haft Camilla med sitt tålamod och kloka handlag hade jag nog tänkt över det här förbättringsarbetet en gång till. Med lite tillkommande snickarkompetens ska det nog bli bra. Följ det på Facebook. ***** Det var rätt att det var fel Jodå, det var fel på min SAAB-Spyker. Det var alltså ingen tillfällighet att motorlampan började lysa när jag var i Malmö förra fredagen. Tändkassetten hade abdikerat. Två somrar tidigare var det bränslepumpen som gav upp. Jag får känslan av att min bil stöter bort sina vitala organ just under sommarperioden. En del av mina godare vänner anser nog att Apple borde tillverka bilar. ***** En ivrig vägvisare (och tillrättavisare) Jag hör folk säga att det minsann märks att turisterna har kommit till stan. På väg hem från jobbet fick jag uppleva det med egna ögon. En SUV-bilist fick för sig att göra det som stans bilburna raggare, kung Karl XI och Drottning Kristina har gemensamt, alltså att köra igenom Norre port. Log för mig själv och noterade att turisterna har kommit. Det som var ännu lustigare var att en man på parksoffan for upp och tittade långt efter portpenetreraren. Mannen uppgav också att han var uppvuxen i ett av samhällena i kommunen där det är gyllene tider och med samma inledande versal som närliggande badort. Han skulle göra en guidad rundvandring för besökande släktingar och det var därför han befann sig vid ringmuren. Det var en intressant figur som mitt under en miniföreläsning om kung Gråkappa helt utan förvarning började plocka av mig mina solglasögon (!?), förmodligen för att han ville se den han pratade med i ögonen. Jag skyndade därifrån med (den uppriktiga) ursäkten att jag hade en buss att passa. Det slog mig att Norre port är en pampig och intressant entrédörr till innerstan. Man ska dock inte köra bil därigenom. ***** Var positiv för fan! Plötsligt öppnade sig möjligheten för tusentals fans att få se Roxette i deras hemstad. För första gången på mycket länge och med en skör Marie i försiktig come back. Utanför turistbyrån ringlade kön innan öppningsdax och framför datorer och mobiler fanns långt fler förväntansfulla som väntade på att logga in på biljettbokningsfunktionen. 24 minuter senare var 3 000 biljetter slutsålda. Nu gnäller de som fick biljetter för att man flyttar spelplatsen från simstadion till den s k marknadsplatsen nära centrum. Tror fan att man måste byta "arena" när man dessutom kommer att släppa ytterligare biljetter. Men på HP´s kommentarsfunktion var det inte muntert: "Man kan inte ha picknick där", "Jag ska lämna tillbaka mina biljetter", "Jag vill stå på gräs och inte på grus". Det här är halmstadbor i sin prakt. Konstigt att ingen klagat på att Mick Tucker och Brian Connolly inte kom till Solgården och spelade med Sweet i onsdags. De är visserligen avlidna, men... Var lite positiva för fan! *****
Jag är kluven. Den nonstop-inspirerade rondellen vid Halmstad Arena ger många associationer. Den kan t ex gestalta de bilder man får i ett mikroskop när man studerar celler eller rester från ett barnkalas där barnen fått leka med vattenfärg och sugrör. En sak är säker: jag blev överraskad och snopen över utsmyckningen och hela området runt Sannarpsområdet har genomgått en stor förändring och jag vet inte vad jag tycker om det.
*****
Det märks att sommaren är här. Pizzan kostar 90 kr på restaurangerna i stan.
*****
Grånande män vid kravallstaketet
När man är på rockkonsert står det alltid en massa ungdomar längst fram vid scenkanten. Så var inte fallet under onsdagens Sweet-konsert. Vid kravallstaketen stod istället grånande eller hårlösa medelålders män som vaggade med armarna i luften och sjöng för full hals. Kul syn. Dessutom får jag uppfattningen att det är mest killar som diggar Sweet, i alla fall att döma av männen i publiken som kunde alla texterna.
***** När veteranmusiker ska uppträda på rockscenen får man inte höra vilken låt de ska spela eller när de släpper nästa album. Näh, nu får man veta vilka krämpor och sjukdomar de har.
*****
Om man inte vill ha pizza under sommaren rekommenderar jag Yoss som är en prisvärd restaurang med trivsam atmosfär. Den familjära känslan får man på köpet genom paret Wang och Yang med dotter, där föräldrarna har meriter som svenska mästare i bordtennis. Yoss är även en mötesplats för stadens idrottsstjärnor. Senaste erfarenheten där var en laxtournedos med hummersås och friterad camembert med hjortronsylt till dessert.
***** Blev så inspirerad av fredagskvällens vinylnostalgi, att jag nu har köpt Sweet-LP:n "Desolatation Boulevard" från Tradera (eBay). Saknade den i skivsamlingen. 25 spänn var ett överkomligt pris.

***** Vid tillfället för nästa publicerade inlägg är ambitionen att vara i besittning av en cabriolet.

*****

Inga kommentarer: